Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, szeptember 01, 2006

Repülős hírek, #99

Saját, külön bejáratú hírszerző századot kapott az Amerikai Légierő Különleges Műveletek Parancsoksága. A reaktivált 11. Hírszerző Század feladata lesz az MQ-1 Predator pilóta nélküli felderítő repülőgépek és más felderítő platformok információinak összegyűjtése, kiértékelése, feldolgozása és tálalása.
A Predatorokat a nevadai Creech Légitámaszponton üzemelő 3. Special Operations Squadron repüli. A gépekkel szerzett információkkal elsősorban a különleges alakulatok harctevékenységét támogatják, de természetesen a többi alakulat és fegyvernem is hasznosíthatja majd azokat.

A Török Légierő vezérkari főnökének szerdai bejelentése szerint Törökország 30 darab F-16C/D vadászbombázó repülőgépet vásárol 2011-ig. Faruk Comert tábornok szerint a szükséges költségvetési keret, bár még nem áll rendelkezésre, de ennek biztosítása nem lehet probléma.
A lépés igencsak rossz hír az EADS-nek, hiszen a már bejelentett, 10 m,illiáérd dolláros, 100 vadászgépre szóló fejlesztési elképzelés csaknem harmadát „viszi el” a Lockheed Martin.

Megkapta a Kanadai Királyi Légierő a 80., egyben utolsó Phase I modernizáláson átesett CF-18 Hornet vadászbombázó repülőgépét. A fejlesztés elsősorban a gépek fedélzeti kommunikációs és elektronikai rendszereit érintette. A gépek új radarkészüléket, zavarvédett rádiókat, transzpondert, függesztménykezelő rendszert, fedélzeti számítógépet, és integrált GPS-, illetve inerciális navigációs rendszert kaptak.
A Phase II-es továbbfejlesztési program, prototípus repülőgépének átépítése 2006. januárjában kezdődött meg. A Boeing a Phaes I-esért 880 millió dollárt kapott.

Augusztus 31-én lezuhant a Pakisztáni Légierő egy F-7-es (kínai MiG-21-es változat) vadászrepülőgépe Karacsi mellett. A gyakorlaórepülés során bekövetkezett katasztrófában a pilóta, Faisal Bashir őrnagy életét veszítette.
Az elsődleges adatok szerint a repülőgép technikai problémák miatt zuhant le Karacsitól 40 kilométerre északkeletre.

Szép kép: a Bolgár Légierő első Eurocopter AS 532AL Cougar helikopterét kapták lencsevégre.
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5802169

Az EADS a Grob Aerospace és a Sogitec Industries együttműködésével alakítja ki a Francia Légierő új kiképző rendszerét. A Cognac-ban működő oktatási központhoz a Grob Aerospace szállítja a kiképző repülőgépeket, első körben 18 darab kétüléese, behúzható futóműves Grob 120A típusút. A 260 lóerős Lycoming dugattyús hajtóművel felszerelt kisgépek alkalmasak műszerrepülés (IFR) oktatására is.
Ezeket 24 felújított és továbbfejlesztett TB- 30 Epsilon-nal együtt hazsnáűlják majd a növendékek.
A Sogitec Industries három FNPT II (Flight and Navigation Procedure Trainer 2nd Generation) szimulátort szállít a kiképzőközpontnak, melyekkel elsősorban a műszerrepülést gyakorolhatják majds a növendékek, a részletgazdag grafikai megoldásoknak köszönhetően akár alacsony repülési magasságban is.
Az első Grob 120A 2007. elején érkezik Cognac-ba, majd havontza kettő kerül állományba. A Sogitec FNPT II-eseket szintén 2007-ben adják át.

Futás az Ernesto elől: a Floridai Légi nemzeti Gárda 125. Vadászrepülő Ezrede elpucolt a trópusi vihar útjából. Az ezred F-15C-i közül nyolcat átrepültek a szintén floridai Eglin Légitáűmaszpontra Richard E. Bittner őrnagy, a 125. ezred szóvivője szerint az alakulat többi Eagle-jét a jacksonville-i támaszponton is képesek biztonságosan, hangárokban eldugni a vihar elől.

Már én is többször foglalkoztam a szinte zsírúj állapotában lezuhant dél-koreai Boeing F-15K Slam Eagle ügyével. A vizsgálat jelenlegi adatai szerint a gép legénysége június 7-én, a kiképzőfeladat repülése közben túl nagy G-terhelést kapott, így eszméletüket veszítették. A típusra a katasztrófa után kihirdetett repülési tilalmat így augusztus 21-én feloldották, hiszen nem a repülőgép hibájáról volt szó.
A vizsgálóbizottság ajánlása szerint átalakítják a pilóták fizikai kiképzését, különös tekintettel a nagy G-terhelés miatt fellépő élettani jelenségek kezelésére.
Az F-15K Pohang partjainál zuhant a Keleti-tengerbe, egy éjszakai kiképző repülés közben. A gép roncsainak 75 százalékát felkutatták, és kiemelték, többek között a fekete dobozt is. Ennek adatai alapján sikerült végül rekonstruálni a katasztrófa körülményeit.
Az F-15K hgelyi idő szerint 19:42-kor szállt fel a Daegu Légitámaszpontról. A repülőgép gyakorló légi harcot vívott, majd eközben, 20:12:19-kor, a túlhúzás miatti „befeketedeés” miatt a tengerbe zuhant.

Halasztást szenved a malajziai harci kutató-mentő helikopter beszerzése. Az újabb hat hónapos határidő-kitolásnak köszönhetően leghamarabb 2006. végén hirdetnek csak eredményt az illetékesek. A csúszás oka a költségvetéási források hiánya. Kuala Lumpurban már évek óta gondolkodnak a 27 darabos Sikorsky S-61-es flotta felváltásán, de az 1960-as években gyártott gépek váltótípusának kiválasztása immáron sokadjára csúszik odébb.
A malajziai védelmi költségvetés oroszlánrészét a 2003-ban megrendelt 18 darab Szuhoj Su-30MK vadászbombázó számlájka emészti fel, egészen 2010-ig.
Egy iparági forrás szerint a Légierőnek jelenleg csupán 2-3 gép beszerzésére van kerete – feltéáve, hogy a példányonkénti ár 7 millió dollár alatt marad. Ez jelentősen kevesebb, mint az elképzelt 10 gépes első beszerzési keret.
A versengő típusok között található az AgustaWestland EH101, az Eurocopter EC725 és a Sikorsky S-92.