Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, szeptember 12, 2006

Repülős hírek, #101

Ismét repülhetnek a brit Nimrodok: a repülési tilalom feloldására azután került sor, hogy átvizsgálták a RAF teljes Nimrod MR2-es flottáját. Mint ismeretes, szeptember 2-án, helyi idő szerint 11.00 körül a 120. század által üzemeltetett XV230-as oldalszámú MR2-es zuhant le 20 kilométerre nyugatra Kandahár repülőterétől, 14 halottat követelve. A gép egyébként a RAF flottájának legidősebb, még üzemben lévő Nimrodja volt.
A gép a RAF jelentése szerint közepes és nagy magasságban repült, amikor egy légiutántöltést követően technikai problémát jelzett – a feltevések szerint tűzről volt szó.
A katasztrófa helyszínét az Amerikai Légierő biztosította, General Atomics MQ-1 Predator pilóta nélküli repülőgépekkel és Sikorsky HH-60G Pave Hawk harci kutató-mentő helikopterekkel.-
A gép a szövetségesek kandahári offenzíváját segítette a fedélzeten lévő elektrooptikai és infravörös felderítőeszközökkel.

Szeptember 11-én lezuhant a Török Légierő egyik F-16 Falconja az északnyugati Canakkale tartomány területén. A pilóta, Ozgur Alagoz főhadnagy sikeresen katapultált és túlélte a katasztrófát, majd Balikesir támaszpontjára szállították egy helikopterrel.
A repülőgép Evciler település mellett, hegyvidéki területen zuhant le, a tartomány Bayramiç kerületében, helyi idő szerint 13:00 körül. Az első jelentések szerint hajtóműhiba okozhatta a gép elvesztését.

Lezuhant egy orosz helikopter is szeptember 11-én. A Mi-8 vagy Mi-17-es fedélzetén 12 utas (javarészt tábornokok és más főtisztek), illetve 3 főnyi személyzet tartózkodott. A gép Vlagyikavkaztól nem messze, a Kaukázusban zuhant le. Az első hírek szerint öten élték túl a katasztrófát.

Az Isttimes News Network tudósítása szerimt korántsem nevezhető sikertörténetnek az indiai MiG-21 Bison-projekt. A hírügynökség adatai szerint a 113 átalakított és modernizált gépnek csupán egyharmada repülőképes egyszerre: a maradék alkatrész- és karbantartáshiány miatt a földön vesztegel. Ez igencsak nagy probléma, hiszen a típusnak elméletileg 2020-ig lenne szerepe az Indiai Légierő kötelékeiben. Megjegyzendő, hogy a 2001-es gyártásbeindítás óta már három Bison esett le.
Az IAF szerint a helyzet egy kicsit jobb: 55-60 százalékos a hadrafoghatóság. A dolog különösen azért kínos, mert a legnagyobb rivális, Pakisztán éppen mostanában kap új és használt F-16C/D Falcon vadászbombázókat, illetve megkezdődik a közös pakisztáni-kínai JF-17 Thunder sorozatgyártása is. A sajtóhírek szerint nem csupán a Bisonok bizonyulnak betegnek: az IAF a Hindustan Aeronautics-hoz fordult, hogy ugyanmár, csináljanak valamit a mintegy 90, helyi gyártású Jaguar támadó repülőgéppel, hogy használni is lehessen őket. Hasonló problémákkal néz szembe a 100 gépes MiG-27ML-flotta is.
S a dolog végén még egy apró probléma: az éppen a MiG-21-eseket felváltani szándékozó, saját fejlesztésű Tejas könnyű harci repülőgép is sok-sok évre van még a rendszeresítéstől.

Bagramban járt egy érdekes madár: a NASA veterán, N298NA lajstromszámú WB-57-ese (amerikanizált Canberra) került lencsevégre az afganisztáni repülőtér hangárjában. S hogy mit keresett pont itt az öreg masina? A gép arról ismert, hogy a Northrop Grumman és a Légierő ezen a gépen teszteli a Battlefield Airborne Communication Node (BACN) projektet. Azaz a gép egyfajta égi átjátszóállomásként funkcionál a hadműveleti zóna felett. Valószínűleg „élesben” is tesztelik a rendszert, azért járt a több szempontból is „forró” helyszínen.




Megsemmisítik az Amerikai Légierő teljes T-3A Firefly-flottáját. A 110 darab, a brit Slingsby által gyártott repülőgép kivégzésére azután kerül sor, hogy a típust alig négy éves pályafutás után végleg kivonták a hadrendből. A kétüléses, egy hajtóműves, légcsavaros kiképző repülőgép 1993-ban váltotta fel a T-41-eseket, de 1997-ben már leállították a típus repüléseit, miután három katasztrófában összesen 3 oktató és 3 növendék veszítette életét. A típust most végül teljesen kivonják – talán nem véletlenül.
A gépekért a bontást végző TOTALL Metal Recycling csupőn az ócskavas-értéket fizeti ki, plusz 12 ezer dollár szállítási díjat az Edwards Légitámaszponton lévő négy gépért.
A halálra ítélt gépek 106 példánya jelenleg a texasi Hondo Repülőtéren áll, ide kerül bontásra a négy további példány is. A gépeket szeptember 25-ig szét is bontják. A gépek civil lajstromjel alatti újbóli üzembe helyezése nem lett volna gazdaságos, mert a 9 éves tárolás alatt súlyosan károsodott a hajtómű, illetve a függőleges és a vízszintes vezérsík borítása. Ezek cseréje pedig összesen annyiba kerülne, hogy az megközelíti egy új repülőgép vételárát.
A Légierő amúgy 32 millió dollárt fizetett a 110 repülőgépért, majd további 10 millió dollárt költött a javítgatásokra //Tiszta Magyarország...//

S ha már szétbontás: így néz ki, amikor a bontógép markában egy F-16 Falcon egy törzskerete lóg. A kép többi része sem túl vidám...



Szeptember 8-án bezárt Keflavik: az utolsó amerikai katonák is elhagyták az egykor kulcsfontosságú támaszpontot és annak repülőterét. Keflavik elsősorban a szovjet tengeralattjárókra vadászó SOSUS-vonal egyik végeként és központjaként volt ismert, de emellett komoly P-3 Orion és F-4E Phantom II, majd F-15 Eagle csoportok is dolgoztak a szigetről.

Újabb értesülések szerint alaposan csökkentené a Légierő a megrendelésre kerülő F-35 Lightning II-esek (leánykori nevén JSF) számát. A fáma szerint most három századnyi (másképp egy ezrednyi), azaz 72 repülőgép megrendelésének eltörléséről lenne szó. Az ok: a típus példányonkénti árának rakétaszerű emelkedése.
A jól értesült források szerint a Légierő 2008-as pénzügyi évre szóló, de a beszerzéseket 2013-ig felvázoló költségvetési tervezete már ennek fényében került a védelmi minisztérium elé augusztus közepén.
Az eddigi hivatalos tervek szerint a Légierő, a Haditengerészet és a Tengerészgyalogság csaknem 2500 gépet vásárolna, míg a nyolc nemzetközi JSF-partner több mint 770 példányt venne meg. Darabonként 276 millió dollárért, teszem hozzá én.

3 Comments:

Anonymous asd said...

Üdv!

F35-ösből 276 millió egy darab? Az jó 8 darab Gripen, de F16-osból is szép mennyiség...

10:25 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

asd:
A csucstechnikanak ara is vanik, de meg mindig olcsobb, mint egy B-2A Spirit... :)


Udv!

Trau

9:05 de.

 
Anonymous Liverbird said...

Csak érdekességképpen jegyezném meg (legalábbis remélem az), hogy a katasztrófát szenvedett Nimrod szomszédja a képen szerény véleményem szerint éppen egy magyar An-26-os. Remélem a balszerencse nem ragadós...

1:40 de.

 

Megjegyzés küldése

<< Home