Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, augusztus 23, 2006

Repülős hírek, #97

Értesülések szerint Tajvan 3,6 milliárd dollárt szán az ország jövő évi költségvetésében F-16C/D-k vásárlására. Az összegből 66 új repülőgépre telik majd. A bevásárlással a szigetország védelmi képességeit kívánják növelni.
A China Times újság által megszólaltatott, meg nem nevezett források szerint a gépek leszállítása 2011-ben kezdődne meg.

Zimbabve is fegyverkezik: a szegény afrikai ország újabb hat darab kínai K-8-as gyakorló repülőgépet vásárol. A számítások szerint az üzlet értéke 4,6 millió dollár. A gépek elméletileg két hónapon belül meg is érkeznek Zimbabvéba. Az ország légiereje 2005-ben már kapott hat K-8-ast, most ezek mellé vásároltak új példányokat. A kínai fegyverforrás oka az EU és az USA fegyverembargója, mellyel Mugabe elnök elnyomó politikáját értékelik.

Ha már bevásárlás: déli szomszédunk, Horvátország tíz darab Mi-171Sh helikopterrel bővíti flottáját. A harci szállító helikoptereket az Ulan-Ude repülőgégyárból szállítják majd. Az orosz Kommerszant újság értesülései szerint az üzlet értéke (kiképzéssel, pótalkatrészekkel együtt) 65 millió dollár, melyet az orosz államadósságból írnak le. A helikoptereket elméletileg 2007-ben szállítják le.
A helikopterekre kerülő eszközök, rendszerek, fegyverek még nem ismertek. Néhány dolog kiszivárgott, ezek szerint a gépeket nyugati repülési és navigációs rendszerekkel látják el, de a fedélzetről hiányzik majd a Sturm-V irányított páncéltörő rakéta.
A típus nem ismeretlen Kelet-Európában: 2005-ben a csehek vásároltak 16 Mi-171Sh-t, míg a civil Mi-171 változatból 2002-ig négyet vásárolt a szlovák rendőrség.
Kíváncsian várom, hazánk derék katonapolitikusai mikor gondolkodnak el a hamarosan leállni kényszerülő Mi-8 Hip-ek pótlásáról. Mondjuk pont a jól bevált típus fejlettebb, erősebb, modernizált változatával…

10 évet repülhetnek a felújított indiai MiG-21-esek. Az eredeti tervek még 1600 repült órával, azaz durván 16 évvel számoltak, de a most befejezett fárasztásos törésteszt adatai szerint csak 1000 üzemórát „ér” a felújítás. Az indiai National Aerospace Laboratories (NAL) vizsgálatán átesett C-2090-es lajstromjelű MiG-21 Bison-on 1000 repült órának megfelelő terhelés után jelentkeztek a gép repülését veszélyeztető repedések.

A Tengerészgyalogság VMX-22-es kísérleti százada két héten át tartó tesztelés során „beüzemelte” az M-240-es gépfegyvert az MV-22B Osprey fedélzetén. Az adatokban szűkszavú bejelentésből annyit lehet kihámozni, hogy a gép hátuljába került a fegyverrendszer. Azaz szó sincsen a már jól megszokott, oldalirányban tüzelő géppuskákról: ez bizony visszalépést jelent a jelenlegi MH-53 Pave Low-változatokhoz képest.

Augusztus 21-én 2 órára lezárták az angol Lakenheath repülőtér kifutóit. Az Amerikai Légierőáltal használt támaszponton ugyanis leszállás közben defektet kapott egy F-15E Strike Eagle, helyi idő szerint 11:40 körül. A 48. Vadászrepülő ezred gépéről leszakadt törmelék eltakarításáig a kifutót lezárták, a forgalmat elterelték.

Szaúd-Arábia bejelentette, amit várni is lehetett: a 72 megvásárolt Eurofighter Typhoon egy részét helyben, a királyságban szerelik majd össze. Az augusztus 21-i bejelentésben nem szerepel a helyben összerakandó gépek száma, de annyit elmondtak, hogy a gépeket ugyanannyiért vásárolták, mint amennyiért a Brit Királyi Légierő kapja meg.
Elemzők szerint egyébként a teljes üzlet értéke 11,4 milliárd dollár lehet.

Még tovább késik az F-35 Joint Strike Fighter első repülése: augusztus helyett csak decemberben szállhat fel az első, sorozatgyártott példány. A JSF így a már korábban a Lockheed Martin által meglebegtetett október 31-ét is átlépte. A számítások szerint a sorozatgyártott gépek egy éves késése nem kevés összeget, gépenként 4-6 millió dollár pluszköltséget is jelenthet //Heh???//. Nem véletlenül emlegetik egyre többen, hogy a Légierő az F-22 és az F-15E+ Super Eagle típusokkal kacérkodik, mint hiánypótló repülőgép-típusokkal. A források tácsoportosítása természetesen további késéséeket jelentene a JSF-fronton…

A Pentagon megoldást keres a helikopterek elvesztésévek járó „barna vakság” ellen. A jelenség akkor lép fel, amikor a helikopter 15-20 méter magasan lebeg a sivatagi talaj felett: ez elsősorban Afganisztánból és Irakból ismerős jelenet. A rotorszél ekkor annyi homokot, törmeléket, gazt és más szemetet képes felkavarni, hogy nem csak a pilóta, de a Doppler-radar és a radar magasságmérő is gyakorlatilag használhatatlanná válik. Ilyen körülmények között a pilóta gyakorlatilag vakon száll fel, vagy ami még veszélyesebb, le. Az eredmény: 4 helikopteres repeseményből 3 emiatt történik.
A DARPA hat hónapot kapott arra, hogya „barna vakságból” eredő balesetek, géptörések, kemény leszállások számát 60 százalékkal csökkentse le. A Sandblaster Program hivatalosan augusztus 23-án indul meg, melynek keretein belül olyan szenzorcsomagokat, műszereket és kijelzőket fejlesztenek ki, melyekkel elkerülhetőek lesznek a szmötyiben repülve történő balesetek.
A rendszereknek működniük kell majd az UH-60M, UH-60A és UH-60L Blackhawk modelleken kívül más típusokon is.

2 Comments:

Anonymous grg said...

Nekem lenne egy ötletem a barnavakságra, egy teleszkópos, bot, lemegy és pontosan megmondja a gép távolságát a földtől.
Sőt ha forgatható, akkor megmutatja az oldalsó távolságot.
De ők valószínűleg valami olyan dolgot keresnek, ami nem veszi észre a milliméteres homokszemcséket, azaz más hullámhosszon dolgozik.
G

8:32 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

grg:

Nah, azert erre kivancsi lennek... :)


Udv!

Trau

11:07 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home