Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, augusztus 11, 2006

Repülős hírek, #93

Augusztus 10-én lezuhant egy pilóta nélküli QF-4E Phantom II-es célrepülőgép a Holloman Légitámaszponton. A repülőgép helyi idő szerint 08:45-kor, felszállás közben szenvedett katasztrófát a 2-es kifutón. A repülőgép egy, a kadenai F-15-ösökkel és a mountain home-i F-16-osokkal kapcsolatos fegyverzetkísérleti programban vett volna részt. A program során már két repülést hajtottak végre QF-4E-kkel.

Augusztus 9-én reggel kényszerleszállást hajtott végre az Arkansas Nemzeti Gárda egy OH-58 Kiowa felderítő helikoptere Carroll megyében, Alpenától északra. A helikopter drogellenes bevetést hajtott végre, együttműködve Arkansas állam rendőrségével.
A fedélzeten a Gárda pilótája és egy rendőrtiszt tartózkodott, szerencsére mindketten, ha sérülésekkel is, de túlélték a nem tervezett földet érést.

Van szerencsém prezentálni az Amerikai Hadsereg új bemutató alakulatát. A Sky Soldiers négy AH-1 Cobra harci helikopterrel repül. Csinosak.

Az Izraeli Légierő F-16 Falcon repülőgépe augusztus 8-án lelőtte a Hezbollah terrorszervezet egy iráni gyártású, kisméretű pilóta nélküli repülőgépét. Az IAF kiadta az esetről készült FLIR-felvételt, illetve a lelőtt kisgép maradványait is bemutatták.
Az UAV-t a partoktól 10 km-re kapták el, majd légiharc-rakétával (én speciel valamely Pythonra tippelnék) fenékbe lőtték. Az iráni felderítő repülőgép több darabra szakadt, majd egyes darabjaival égve a tengerbe zuhant.
Az első gyanú szerint (melyet a teljesen épen maradt farokvezérsík táplál) a gépet az Iran Aircraft Manufacturing Industries (HESA) gyártotta, típusa Ababil-T lehet.

Augusztus 9-én az iraki Anbar tartományban, Bagdadtól nyugatra lezuhant az Amerikai Tengerészgyalogság egy UH-60 Blackhawk szállító helikoptere. Az eddigi adatok szerint a személyzet ét tagja eltűnt, míg négyen megsérültek. A gép egy rutin bevetés során szenvedett katasztrófát és az elsődleges adatok szerint //melyeket illik óvatosan kezelni, ugye, ha csak a RAF Herculesének esetére gondolunk…// a gép nem ellenséges találat miatt zuhant le.

Ünnepelt a Boeing: augusztus 8-án megkezdték a 100. F-22 Raptor törzshátsórész gyártását a cég Seattle-ben működő üzemében. Az első törzshátsórészt még 1996. októberében gyártották le ugyanitt. Az eltel idő alatt a Boeing házi statisztikája szerint az egy egységhez szükséges munkaóraszámot 89 százalékkal, a gyártási időt 50 százalékkal csökkentették le. Ehhez az egész üzemet újra kellett szerszámozni, így sokkal rugalmasabban legózhatóak a munkadarabok. A furatokat is automatikus, lézervezérlésű fúrókkal készítik: ez nem csak az emberi munkaórát csökkenti, hanem a pontosságot is növeli.
A 100. egységet várhatóan októberben adják át a Lockheed Martinnak.
Eddig összesen 76 F-22-est vehetett át az Amerikai Légierő.

Ha már party-zime: az Eurofighter is ünnepelhetett. A légierők által átvett és üzemeltetett gépek összesített repült ideje átlépte a 10000-es számot. Az új, összeurópai vadászgépek (90+ leszállított példány eddig) az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban szedték össze ezt a repóraszámot. A tesztgépek további 4550 repült órát „jelentenek”? így napok kérdése csupán az összesített 15000 órás határ elérése.

A hivatalos vizsgálatok szerint hajtóműhiba miatt zuhant le 2006. március 30-án a 421. Vadászrepülő Század egy F-16C Falconja. A gép az utahi Great Salt Lake mellett ért földet.A Hill Légitámaszpontról felszálló Falcont Jay Baer főhadnagy vezette, a pilóta sikerrel katapultált és kisebb zúzódásokkal megúszta a dolgot.
Az augusztus 7-én nyilvánosságra hozott jelentés szerint Baer délut 16:10-kor egy erős dobbanást hallott a hajtómű irányából. Ezután a következő hat percet a gép visszavarázsolásával töltötte, a 30 mérföldre lévő Hill kifutóját megcélozva. Miután Baer és a géppárparamcsmok számár is világos lett, hogy a beteg madár nem lesz képes átrepülni a tavat, a katapultálás mellett döntöttek, melyet mintegy 300-350 méteres magasságban hajtott végre. A pilóta egy elszigetelt területen ért földet, a délnyugati tóparthoz közel. Baer közel két órát töltött magányosan, míg egy civil mentőhelikopter elszállította a Hill Támaszpont kórházába.
A vizsgálat adatai szerint a General Electric F110-FE-100 hajtómű töréssel járó meghibásodása okozta a gép elvesztését.

Brazil felajánlás Törökországnak: vegyetek Super Tucanot! A brazil Embraer július 14-én nyújtotta be 36-55 repülőgép vásárlásáról és a technológia átadásáról szóló ajánlatát a török kormánynak. Az ajánlatot a szokásos beszállítói-ellentételezési gazdasági csomag is kíséri.
A Brazil Légierő 41 Super Tucano-t használ, összesen 99 gépet rendeltek meg. A Kolumbiai Légierő 25 Super Tucano-t rendelt meg 2005-ben, az első példány várhatóan 2006. végén kerül Kolumbiába.

Háborúellenes aktivisták hatoltak be a Nagy-Britanniai Prestwick repülőterére, majd az ott álló amerikai C-130 Hercules szállítórepülőgép fedélzetére és pilótafülkéjébe. Az augusztus 7-i incidens meglehetősen kínos, hiszen a brit hatóságok feladata lett volna az amerikai repülőgép védelmének biztosítása. Első lépésként a repülőtér biztonsági rendszerének teljes felülvizsgálatát rendelték el.
A behatolók a Trident Ploughshares csoport tagjai voltak. A rendőrök hármójukat az amerikai gépről szedték le, míg öt társukat a repülőtér más pontjain vették őrizetbe.
Az eset nem példa nélküli: alig egy nappal korábban a négyen örtek be, hasonló okok miatt, az Ayrshire repülőtér kifutójára.
A prestwicki behatolók az internetről leszedhető térképekkel és drótvágó szerszámokkal felszerelve lendültek akcióba.
A magukat „háborús bűncselekmények nyomozóinak” nevező csoport tagjai a legegyszerűbben elérhető repülőgépet célozták meg. A C-130-as szállító repülőgép fedélzetén fegyvereket kerestek //ha már van internetük, nem kellett volna némi típusismeretet is tanulni???//, de nem találtak. A csoport szóvivőjének nyilatkozata szerint fél órát töltöttek a gépmfedélzetén, ahol kisebb szóváltásba keveredtek a Hercules fedélzeti mérnökével.
A csoportot minden nagyobb balhé nélkül vették őrizetbe a kiérkező brit rendőrök.

Új-Zéland nyolc új NH Industries NH90-es szállítóhelikoptert vásárol. A gépekkel a Királyi Légierő még meglévő 14 Bell UH-1 Iroquois könyű szállítóhelikopterét cserélik le. Az üzlet értéke (logisztikávakl, kiképzéssel karbantartással, stb. együtt) 476 millió amerikai dollár. Az első helikopter várhatóan 2010-ben érkezik meg, míg a teljes század 2013-ra lesz harckész.
Hamarosan döntés születik a szintén matuzsálemi korú Bell Sioux felderítő helikopterek cseréjéről is. A 4-8 gépes megrendelés egy 145 kilométeres (+50 km tartalék) hatótávolságú helikopterre szól majd. A versenyzők: az AgustaWestland A109/A119, a Bell 407 és az Eurocopter EC130/EC135.

A Lockheed Martin bizakodó: a cég véleménye szerint Kanada számára egyértelműen a C-130J-30 Super Hercules a megfelelő megoldás. Az egykor jelentős légierőt üzemeltető északi országé jelenleg a világ legöregebb C-130-as flottája. A csere a gépek leállítása miatt nem halogatható. A Lockheed Martin vetélytársai között szerepel az Airbus Military számítógépen már repülő A400M típusa is.
A 17 gépes megrendelés és a 20 éves üzemeltetési szerződés együttes értéke akár 4 milliárd dollár bevételt is jelentene a Lockhee-nak. Az amerikai cég számára fontos lenne az új megrendelés annak érdekében, hogy az 1200 főt foglalkoztató mariettai C-130J- gyártósor teljes gyártási kapacitással egyben maradjon. Jelenleg 41 gép legyártására van megrendelése az üzemnek. Ez az évi 12 gépes gyártási kapacitással számolva 2009-ig elég.

1 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Szia; ezt lattad?
http://www.aish.com/movies/JP/PhotoFraud.asp
udv
lp.

8:08 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home