Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, július 31, 2006

Repülős hírek, #92

Elkészült az első brazil UH-60 BlackHawk szállítóhelikopter. A gépet július 24-én repülték át Huntsville-ből az alabamai Redstone Armoryba, ahol megtörténik a hivatalos átvétel. A gép a BAF 8901-es oldalszámot kapta meg. A helikopter várhatóan augusztus első hetében landol a brazíliai Manaus Légitámaszponton.

Újabb 1,7 milliárd dollárt csapnának az F-22 Raptor program számlájához. A vásárlás további 60 repülőgépet jelentene az Amerikai Légierő számára. A most bevásárolni szándékozott gépek példányonkénti ára 3,7 millió dollárral csökkent, összesen 225 millió dollárral csökkenvte a kifizetendő összeget. Az újabb példányok beszerzésével 2007. helyett 2010-ben zárna be az F-22-es gyártósora.

Július 27-én lezuhant az orosz „Sztrizsi” bemutatócsapat egyik MiG-29UB Fulcrum kétüléses gyakorló vadászrepülőgépe. A géppel Kubinkából tartottak Tyumenbe, eközben üzemanyag-vételezés céljából leszálltak a Bolshoye Savino repülőtéren. A géppel felszállás közben több madárral ütköztek, majd a „jóllakott” hajtóművek leállása meghibásodása miatt mindkét pilóta katapultált. A bemutatócsapat parancsnoka, Nikolay Dyatel ezredes és navigátora, Igor Kurilenko alezredes lábsérülésekkel került kórházba.

Szintén ezen a napon zuhant le a Brazil Hadsereg egyik Panther szállító helikoptere. A Hadsereg Taubatéban állomásozó 2. Légizászlóaljához tartozó gép, nyolc fővel a fedélzetén helyi idő szerint 15:30-kor Jacareí városától északra, a Jaguari-gátnál szenvedett katasztrófát. A személyzet és az utasok sértetlenül elhagyták a vízbe süllyedt gépet, majd a kutató-mentő szolgálat felszedte őket. A katasztrófa okát bizottság vizsgálja.

Új, UHF/VHF rádiókat kapnak az F-15E Strike Eagle támadó repülőgépek. Az új rádiókkal könnyebben tudnak majd kapcsolatba lépni a földön tartózkodó alakulatokkal és a civil repülőgépekkel is. A rádiók természetesen alkalmasak lesznek kódolt adatátvitelre is. Az új, „bakaközeli” hullámhosszon dolgozó rádiókkal gyorsabban tudnak majd légitámogatást adni a gépek a harcoló alakulatoknak. Ráadásképp a repülőgép fejlett felderítő rendszereiből nyert információkat (például a terroristák mozgására, számára utalókat) azonnal képesek lesznek megosztani a föli csapatokkal.
A rádiókat egy 2004. februári szerződés szerint a Rockwell Collins szállítja, 19,6 millió dollár értékben.

A jelek szerint Shadow 200-asokkal gazdagodik a Lengyel Hadsereg. Az RQ-7B típusú pilóta nélküli felderítő repülőgép vásárlásáról július 27-én értesítette a Védelmi Minisztérium a Kongresszust. A 73 millió dolláros beszerzés keretein belül két teljes Shadow 200-as rendszert vásárolnak a lengyelek, összesen 8 repülőgéppel (plusz két tartalék), 4 földi irányítóállomással és minden szükséges kiegészítést vásárolnak meg.

Szép képeket kaptunk a június 28-án leamortizált USCG HC-130 Herculesről. A 1701-es oldalszámú, az alaszkai Kodiakban állomásozó repülőgép az alaszkai St. Paul Island repülőtér 36L kifutójáról korcsolyázott le balra, fedélzetén egy tartálygépkocsival. A Herky 50 méter szántás után állt meg, merőlegesen a pálya tengelyére, nem kevéssé amortizálódva.

Július 30-án lezuhant az Orosz Légierő egy Szuhoj Szu-24M Fencer típusú támadó repülőgépe. A gép Chernyakhovsk repülőterén szállt fel, de közben lezuhant. A két pilóta életét veszítette. A szerencsétlenül járt bombázó egy négygépes kötelék tagja volt. A katasztrófa ellenére a maradák három gép megtartotta a Haditengerészet Napja alkalmából rendezett kötelékrepülést a Balti-tenger fölött, Baltiisk városánál.

Az utolsó Tomcat-indítás hordozóról. A nemes eseményre július 28-án került sor a USS Theodore Roosevelt-en (CVN 71). A 112-es oldalszámú F-14D Tomcat a VF-31 „Tomcatters” vadászrepülő század állományába tartozik. Az F-14-esek 32 év szolgálat után hivatalosan 2006. szeptemberében kerülnek ki a szolgálatból.

Július 27-én hivatalosan is kútba esett a venezuelai-spanyol repülőgép-üzlet. A 10 repülőgép eladását az Egyesült Államok vétózta meg: ehhez azért volt lehetősége, mert a repülőgépek hajtóművei, avionika és felderítő berendezései amerikai gyártmányúak. A vétót még az idei év elején jelezte az amerikai kormány. Ekkor még a spanyolok vadul fogadkoztak: semmi gond, európai gyártmányú alkatrészekre és rendszerekre cserélik le az amerikai egységeket. Megjegyzendő, hogy a szakértők már akkor jelezték: ez gyakorlatilag a gép teljes áttervezését jelenti (csak a hajtóművek cseréje a szárnyszerkezet teljes átalakítását jelentené pl.), s ez roppant költséges folyamat. A venezuelai kormány pont a várható magas költségek miatt mondta most vissza az üzletet.