Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

vasárnap, július 23, 2006

Repülős hírek, #90

Az elmúlt egy-két hét terméséből összeállt repülős gigamix következik alant:

Íme, a Brazil Légierő 4940-es lajstromszámú Mirage 2000C vadászrepülőgépének szép új ruhája. Az ex-francia gépeket nemrég vásárolta meg Brazília.

A hírek szerint többek között 24 új UH-60L Blackhawk szállító/taktikai támadó helikopterrel honorálja Szaúd-Arábia tevékenységét az Egyesült Államok. A mindenféle kiegészítőket (alkatrész, dokumentáció, rádiók, stb.) is beleértve az üzlet értéke eléri a 350 millió dollárt.

A fairfordi légiparádéról készített remek, sok képpel kiegészített beszámolót a Touchdown Aviation legénysége. Én végignéztem és ha majd egyszer sok pénzem lesz, kimegyek…
Ugyanitt járt Steve Gardner is, csaknem 100 képet készítve.
S akinek nem elég: íme a Danger Zone fotóalbuma, szintén Fairfordból.

Tévedésből “megbombázta” a Kansas tavat a 2. Bombázóezred egyik B-52H Stratofortress nehézbombázó repülőgépe július 19-én. A bombavető rendszerrel kapcsolatos problémák miatt a gép kilenc BDU-50 gyakorló ejtőlőszert engedett a tóba. A balesetet vizsgálják, eddig annyit lehet tudni, hogy egy gyakorlóbevetés során tapasztalt üzemzavart a legénység.
A bombákat a Légi Nemzeti Gárda Smoky Hill Lőterén kellett volna elhasználni. Ehelyett azok a szomszédos Kanopolis State Park területén, a tóban landoltak.

Összeütközött két izraeli AH-64 Apache helikopter a libanoni határ mellett, Ramat Naftali településtől nem messze. A katasztrófában a legénységek négy tagja közül egy életét veszítette.

Várhatóan 18 hónara bezárja kapuit az Intrepid Sea,Air and Space Museum. A repülőgép-hordozót 2006. október elsején zárják be és szárazdokkba vontatják, a New Jersey-béli Bayonne-ban.
A hajó felújítása alatt a 86-os móló is megújul. A felújítás során a nyugdíjazott hordozó még nagyobb területét teszik látogathatóvá.

Megtámadta a LUH-projekt végeredményét az egyik vesztes, így a programot legfeljebb 35 napra „jegelték”, alkalmazkodva az amerikai törvényi előírásoknak. Mint ismeretes, a Light Utility Helicopter projekt 322 (+30 gépes lehetséges utánrendelés) gépről szól, s az öreg UH-1-eseket és OH-58-asokat váltja fel egy új típus. A Hadsereg az 1,3 milliárd dolláros program győztesének június 30-án az American Eurocopter-t nevezte meg, a már jól ismert EC-145-ös „bevonultatott”, UH-72A nevet kapott változatát megrendelve. A gépet természetesen Amerikában, Columbusban építenék meg, az ehhez szükséges üzembővítés 30 millió dollárba kerül. A dolgozók számát 250 fővel növelnék.
Az eredményt az MD Helicopters támadta meg hivatalosan is, arra hivatkozva, hogy az American Eurocopter a francia-német European Aeronautics Defense and Space (EADS) leányvállalata. A reklamálás pontos indoka nem ismeretes, de némi támpontot adhat Lynn Tilton, az MD Helicopters vezetőjének kijelentése. A június 30-i tendergyztes kihirdetése után Tilton kijelentette, hogy miközben az Egyesült Államok a globális vetélytársakkal folyamatosan küzd versenyképessége fenntartása végett, csúnya dolog az amerikai adófizetők pénzét idegen vállalatok pénztárába becsengetni, miközben ebből a pénzből az Államok iparát lehetne támogatni.
Megjegyzés: valahol azért ez lenne az értelme a piacgazdaságnak, vagy mi a szösz. Miután a ’koptereket Amerikában szerelik össze, feltételezhetően az alkatrész-utánpótlással és a karbantartással sem lehet gond – még egy esetleges EU-s rosszallás, nota bene: blokád esetén sem. Ha meg egy dollárért speciel az EADS szállít nagyobb értéket, akkor kapja meg ő az üzletet. Megjegyzem halkan, mintha több amerikai helikopter kerülne az EU-ba, mint ahány európai gép az Egyesült Államokba… :)

Fekete felhők gyülekeznek az Indiai Légierő felett: hamarosan kevés lesz a működőképes vadászgépek száma.
A Légierő vezérkari főnöke, SP Tyagi tábornok nem túl lelkes attól, hogy a Légierő ereje 2012-re mindössze 28 vadászbombázó századra csökken.
A The Indian Express napilapnak adott interjújában Tyagi elmondta, hogy a tervezett 126 új vadászbombázó beszerzése és rendszerbe állítása 15 évig is elhúzódhat. A Légierő parancsoksága ezért jelezte a kormány felé, hogy azonnali, hiánypótló beszerzésre lenne szükség, olyan típusból, melyet már üzemeltet az Indiai Légierő..
Az IAF elméletileg 39,5 századot tart hadrendbe, de már most is csak 32 század üzemel.
Tyagi szerint az azonnali beszerzést teszi szükségessé a pakisztáni gépbeszerzés (új és használt F-16-osok, illetve 2007-től a kínai-pakisztáni fejlesztésű JF-17 beszerzése, nagy számban) is. Ha nem vigyáznak, figyelmeztet a tábornok, akkor Pakisztán országarányosan nagyobb légierővel rendelkezik majd, mint India.
Tyagi szerint elsősorban a használt, de jó állapotú gépek piacán kellene körbenézni. A szóba jöhető típusok között szerepel a Mirage-2000 (egy katari bevásárlás nemrég hiúsult meg) és a MiG-29 is. A kiválasztott típusból vagy típusokból gyorsan be lehetne vásárolni, majd ezekből a századok is hamar hadrendbe állhatnának //kérdés, van-e ekkora számban eladó míg vagy Mirage a piacon???//.
Az IAF emellett a hazai HAL által fejlesztett Light Combat Aircraft (LCA Tejas) típussal sem elégedett Attól tartanak, a gép rendszerbe állításakor (melynek időpontja 2015 környékére tolódik) már elavultnak fog számítani.

Lezuhant az Izraeli Légierő egy F-16I Sufa támadó harci repülőgépe. A július 19-én katasztrófát szenvedett repülőgép egy Negev-sivatagi támaszpontrólmszállt fel loibanoni célpontok ellen. A fegyverrel megpakolt gép futóművének egyik kereke defektet kapott felszállás közben, majd az instabillá vált gépből a pilóták katapultáltak. A kétfps legénység túlélte az esetet, a gépen kívül másban kár nem esett.
A 102 megvásárolt F-16I-ből ez az első, amelyik katasztrófát szenvedett.

Újabb UAV-ről leben fel a fátyol: a Lockheed Martin július 19-én mutatta be új, nahy magasságban repülő pilóta nélküli repülőgépét. A P-175 Polecat a Farnborough Nemzetközi Légibemutatón debütált.
A gép hivatalosan kísérleti jármű, mellyel a farokvezérsík nélküli, csupaszárny pilóta nélküli gépek viselkedését tanulmányozzák //láttunk mi már karón varjút, meg kísérleti típust, mely azóta is szorgalmasan hajtja végre a harci bevetések tucatjait…//. Ezt elsősorban az Ameriki Légierő nagy hatótávolságú támadó repülőgépek fejlesztésére szolgáló Long Range Strike Program miatt teszik, de eközben a kompozit anyagok viselkedését is vizsgálják.
A gépet hivatalosan csupán 18 hónap alatt fejlesztették ki a Skunk Works gurujai, a Lockheed belső pénzügyi forrásaiból.

Szintén Farnboroughban mutatta be a Raytheon Aircraft a T-6A Texan II könyű turboprop kétüléses kiképző repülőgép felfegyverzett, könnyű támadó változatát. A gép a Raytheon wichitai üzemének fejlesztése, s a hazai megrendelések mellett más országok érdeklődésére is számítanak..
A kiképzőgépet az Amerikai Légierő és a Haditengerészet is használja, leváltva az öreg Cessna T-37B-ket.

Július 19-én lezuhant egy holland F-16-os is. A gép a Cornfield gyakorlótéren szenvedett katasztrófát, a pilóta sikeresen katapultált, majd a holland kutató-mentő szolgálat AB-412 típusú helikoptere Leeuwardenbe szállította. A pilóta nem sérült meg.
Az eddigi, meg nem erősített információk szerint a 312. század J-363-as lajstromszámú gépének hajtóműve alacsony repülés közben leállt.

A Portugál Légierő átvette 12., egyben utolsó EH-101 Mk516 Merlin típusú kutató-entő helikopterét. A gép az olaszországi Vergiate-ből repült át a Lisszabon melletti Montijo Légitámaszpontra. A 12. példány, hasonlóan a többihez, a 751. század kötelékében végez majd harci és „sima” kutató-mentő feladatokat. A 12 gép 18 hónap alatt került a Légierő állományába, s a régi Pumákat váltották fel. A század 2006. februárjában állt át az új típusra, azóta a gépekkel több mint 2000 repült órát gyűjtöttek be.,
A gépek az Atlanti-óceán jóval nagyobb területét képesek lefedni, nagyobb hatótávolságuknak köszönhetően.
A 12 gépből amúgy hat kuató-mentő, négy harci kutató-mentő és két halászati ellenőrző konfigurációjú.

1 Comments:

Anonymous wasd said...

Üdv!

A MiG-eket mi is eladhatnánk Indiának; a Gripenek rendszerbeállása után.

Nem sok; de mégis csak egy századnyi gép.

2:17 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home