Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, július 04, 2006

Repülős hírek, #88

Letiltották az orosz Szu-25 Frogfoot-ok repülését. Az orosz csatarepülőgépek addig nem szállhatnak fel, amíg be nem fejeződik a június 28-i katasztrófa vizsgálata.
Mint ismeretes, 28-án Andrei Vakhovsky alezredes, 2000 repült órával rendelkező, tapasztalt pilóta zuhant le gépével együtt, miután rosszullétre panaszkodott. A Vremya Novostei című lap értesülései szerint a kabin kihermetizálóása miatti hypoxia lehetett a pilóta rosszulléte, s így a katasztrófa oka.

A Saab leszállította a 28 dél-afrikai Gripen első példányát. A Linköpingből elfuvarozott gépre egy hosszadalmas, 14 hónapos tesztidőszak vár, melyet a Dél-Afrikai Légierő (SAAF) overbergi központjában végeznek augusztus közepétől. A tervek szerint 150 tesztrepülésre kerül majd sor. Az első, kétüléses SAAF-Gripen, mely a ZA01 lajstromjelet kapta, 25 repült órát gyűjtött be Svédországan.

Megtalálták a június 7-én lezuhant dél-koreai F-15K Slam Eagle roncsait, jelentették be június 3-án. A csaknem egy hónaos keresés után a Keleti-tengerben fellelt roncsok között azonban még nem sikerült fellelni a gép fekete dobozát. Az illetékes katonai szakértők szerint az amúgy narancssárga fedélzeti adatrögzítő is valahol a roncsok körül lehet.
A Boeing-gyártotta, 105 millió dollárba kerülő vadonatúj támadó repülőgép egy éjszakai gyakorlórepülés közben vágódott a tengerbe, 48 kilométerre Pohang partjaitól, a két pilóta életét is követelve. A katasztrófa oka természetesen egyelőre nem ismeretes.
A fekete dobozt kutatórobotokkal és nagy teljesítményű szonárkészülékekkel keresik tovább.

Néhány kilométerre a kandahári bázistól északkeletre zuhant le az Amerikai Hadsereg egy AH-64 Apache helikoptere július 2-án. A vasárnap éjjeli katasztrófában a pilóta életét veszítette, a fegyxveroperátort sérülésekkel szállították kórázba.
A katasztrófa idején egy másik légijármű is a térségben tartózkodott, ennek fedélzetéről nem jelentettek ellenséges légvédelmi tüzet.

Nincs túl jó idegrendszere a brit légiirányítóknak: “csaknem ütközésnek” jelentettek egy olyan esetet, ahol a gyakorló légiharcot vívó Sea Harrierek és egy Boeing B-737-es utasszállító gép között Aviemore fölött 4,5 mérföld távolság volt. Az eset még tavaly októberben történt: a Belfastból Invernessbe tartó gépet a légiirányítók fordulóra szólították fel, de még így is az 5,8 mérföldes elkülönítésen belül haladtak el a gépek.
Egy levelezőlistán megszólaló, 31 évet brit légiirányítóként dolgozó hozzászóló életében sosem hallott az 5,8 mérföldes elkülönítésről...