Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, július 14, 2006

Libanoniáda, #1

Libanoni sorozatunk kezdődarabját szenteljük a bejrúti Rafic Hariri Nemzetközi Repülőtérnek. Többen és több helyen kérdezték már, miért kellett kilőni a kifutópályákat, majd később az üzemanyag-terminált?

A bejrúti repülőtér, felülnézetből

Nos, a válasz aránylag sokrétű. A hivatalos magyarázat szerint fegyverekkel és utánpótlással megrakott repülőgépek szálltak le Bejrútban, mely szállítmányok a Hezbollas siíta terrorszervezetet támogatták. Az IDF ezért lőtte ki július 13-án a kifutókat, annak rendje és módja szerint. Ehhez a magyarázathoz azért annyit illik hozzátenni: érdekesen lettek szétlőve a kifutók. A legszélesebb gurulóút érintetlen maradt – nem véletlenül. Erről a betoncsíkról, ha kissé izgalmasan is, utasok nélkül és minimális szintű üzemanyaggal a libanoni Mediterranean Airlines Libanonban beragadt öt repülőgépe Ciprusra, a larnacai repülőtérre tudott áttelepülni. A légitársaság még jó darabig innen fog repülni, hiszen másnap az izraeli légierő kivonta a szolgálatból a repülőtér üzemanyag-ellátó rendszerének tartályait. Nafta nélkül pedig repülni nehéz.
A repülőtérről készített felvételek tanulsága szerint a kifutókra egy-egy rakétát vagy bombát lőttek ki (az izraeliek F-16D Barak-ok fényképét adták ki, 1000 fontos JDAM-ekkel pakolva), melyek sebészeti pontossággal csapódtak be a betoncsíkok közepébe. A maradék helyeken utas-vagy teherszállító nagygépek biztosan nem képesek fel- és leszállni. Azonban lehetséges, hogy egy izraeli C-130-asnak még elégséges a maradék beton…


Pénteken, 14-én több hírügynökség szerint is az egyik, majdnem kijavított kifutót újabb támadás és találat érte. Miután egy civil repülőtér közforgalmi kifutóját a világ történelmében ilyen gyorsan még nem javítottak ki, inkább arra gondolnék, hogy a már említett hosszú, felszállásra is használt gurulóutat nyírták meg.
A „finom” csapásoknak lehet egy lélektani oka is: a libanoni népnek megmutatni, hogy nem szándékoznak a szükségesnél nagyobb károkat okozni. Épen maradt az irányítótorony, a radarrendszer, a MEA teljes gépparkjának (6 darab Airbus A-321-es és 2 A-330-as) Bejrútban álló része, s ez jelzésértékű. Mint az is, hogy hagyták elrepülni a libanoni gépeket: sem a gurulóutat nem bombázták le, sem a felszállt gépeket nem fogták el.


Ne legyen kétségünk: ha akarják, a gépek ma már csak füstölgő fémkupacok a parkolóhelyeken. Mondjuk ennek a francia lízingcégek nem jellemzően örültek volna, akiktől a MEA a 3 darab Airbus A-330-as gépet lízingeli… ;)
A „finom” teóriának ugyanakkor ellentmond a terminál mai megtámadása: ezt most annyira én sem értem.
A repülőtér lebombázása egyes értesülések szerint azért is történt, hogy a foglyul ejtett katonákat ne lehessen légi úton Szíriába vagy Iránba vinni. Megjegyzem, a kisgépek máshol is képesek lennének leszállni, kérdés, hogy az Izraeli Légierő képes lenne- e a gépet elfogni, és ha igen, mit tenne?
Szó volt arról is, hogy az iráni fegyverutánpótlás elsősorban repülőgépeken érkezett, méghozzá Bejrútba, szép nagy B-747-eseken //apropó: több helyről hallottam már az iráni 747-es „segélyszállítmány” és Ferihegy esetét, még a boszniai háború vadabbik időszakából…//.
S hogy elsősorban miért lehetett szükség a repülőtér lezárására? A tiszta légtér érdekében. Miután az Izraeli Légierő folyamatosan támadja az országban lévő célpontokat, sok minden hiányzott neki, de az utasszállító gépek nagyon nem. Ennek legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldása a kifutók tönkretétele volt.
Kilőtték a repülőtérre vezető út hídját is.
A kifutók és az üzemanyag-tárolók újjáépítése a harcok után hónapokig eltarthat.
Izrael emellett kilőtte az összes, szóba jöhető libanoni repülőér kifutápályáját is. A kicsiny, mindössze néhány Robinson R44 Raven II-essel rendelkező libanoni légierő természetesen nem képes részt venni a harcokban, gyanítom, nem is akar. Egyetlen eszközük eddig a csöves légvédelem, mely szorgalmasan pufogtat, de a pusztán vizuális irányítású öreg 23 mm-es légvédelmi gépágyúk teljesen hatástalanok az izraeli F-16-osok ellen. Hozzátenném, a Sky News-on látott videospotban bizony a jellegzetes F-4E Phantom II-es szárnyalakot lehetett látni a kék ég alatt. Szórta az infracsapdát rendesen…