Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, május 10, 2006

Repülős hírek, #82

Az Ausztrál Királyi Légierő készül a C-17 Globemaster III-as nehéz szállító repülőgépek fogadására. Az első gépet 2006. decemberében kapja meg, melyet további 3 követ majd. Az új szállítógépekért 2,2 milliárd dollárt fizet Ausztrália.
A gépek kezelését a légierő 12 pilótája, rakodómestere és földi kiszolgáló személyzete szorgalmasan tanul már az oklahomai Altus Légitámaszponton, az Egyesült Államokban.
A gépek mindegyike 285 dollárba kerül, a behemótok mintegy 2400 mérföldre repíti el terhét 450 mérföldes sebességgel.
A C-17-esek az öreg ausztrál C-130 Herculeseket és a bérelt civil teherszállító gépeket váltják fel, melyekkel eddig a hadsereget szállították Ausztrália határain kívülre. Egy gyors helyi példa: egy humanitárius akció havi 50 C-130-as bevetést igényel, míg ugyanezt a C-17-esekkel fele annyi idő és 20 bevetés alatt meg lehet oldani.
A C-17-es a Herkyk teljesítményének közel négyszeresére képes: 72 tonnát visz el, csupán három főnyi személyzettel. A Globemasterekbe befér öt az ú ausztrál gyalogsági harcjárműből, a Bushmasterből, vagy három Tiger harci helikopter.
A helikopterek, nehéz járművek szállítására eddig évi 100 millió dollárt költött az ausztrál védelmi tárca /lásd az Antonov An-124-esek szerepét, ugye, t. úr? :)))) //.
Az előzetes tervek szerint a gépek érkezésével hat régebbi C-130H változatú Herculest vonnak ki a hadrendből, de a RAAF új, a C-17-esnél kisebb teljesítményű repülőgépeket is vásárol 2008. végétől.

Hasraszállt egy B-1B Lancer a Diego Garcia Légitámaszponton május 8-án. A gép 7500 lábnyit szánkózott a kifutópályán, miközben ki is gyulladt. A kisebb tüzet eloltották, a négy főnyi személyzet sérülés nélkül átvészelte a nem mindennapi eseményt. A gép a 7. Bombázóezred állományába tartozik, mely a texasi Dyess Légitámaszponton működik.
A 20 esztendős repülőgép az Andersen Légitámaszpontról repült át Diego Garciára, a kies Guam szigetére. Az még nem ismert, hogy a futómű miért nem működött megfelelően.
Mivel a gépben több, mint 1 millió dollár kár keletkezett , a Légierő bizottsága vizsgálja az ügyet.

Maradnak rendszerben az U-2 repülőgépek, de az F-117A Nighthawkból 10 gépet kivonhat a Légierő: erről határozott az amerikai törvényhozás. A honatyák szerint 2007-ben nem vonhatóak ki az öreg „sárkányhölgyek”, mert a Légierő nem tudta biztosítani, hogy az U-2-esek képességeit más eszközökkel, például a Global Hawk pilóta nélküli repülőgépekkel pótolni tudja majd.
A Légierő 2 milliárd dollárt kívánt megspórolni az 1980-as években épített stratégiai repülőgépek leállításával, mely 2011-ig húzódott volna el. Az 1950-es években megtervezett U-2-esek legutolsó változatai elméletileg még évtizedekig is repülhetnének. Jelenleg körülbelül 28 darab U-2-es és 5 kétüléses kiképző repülőgép áll hadrendben.
A kivonás támogatói szerint a Global Hawk nagyobb teherbírású változata képes lesz olyan, a jelfelderítési és –gyűjtési feladatokhoz szükséges szenzorok hordozására is, melyeket jelenleg az U-2 cipel magával.
A Pentagon viszont az 52 F-117A-ból akár 10 darabot is a sivatagi parkolóba küldhet 2007-ben. A gépeket természetesen olyan állapotban kell letárolni, hogy azok reaktiválhatóak maradjanak.

Mégsem kerül kínai magánkézbe egy MiG-21-es az eBay-ről. A pekingi üzletember, Zhang Cheng kénytelen volt rádöbbenni, a 24730 dollárért vásárolt és 2000 dolláros foglalóval bebiztosított, a Cseh Légierő volt MiG-21-ese, melyet az eBay kínai oldalain kínáltak fel egy árverés keretein belül. A gép jelenleg az Egyesült Államokban, Idaho állam területén álldogál, innen kellett volna Kínába átszállítani. Zhang Cheng most a pénzét kérné vissza.
A gépet az eladó amerikai vagy kanadai jelentkezők számára hirdették meg, jelezte az eBay egy kínai munkatársa. A vevő cégének székházát kívánta díszíteni az ex-cseh ragadozóval.

Évi 15-20 tankergépet vásárolna a Pentagon, legalábbis ilyen hírek kerültek most nyilvánosságra. A védelmi tárca ráadásul nem tartja kizártnak, hogy nem egyetlen gyártó egyetlen típusa került kiválasztásra. A bevásárlás így 20 évre húzódna szét,
Kenneth Krieg, a védelmi beszerzésekért felelős miniszterhelyettes nyuilatkozata értelmében egy lassú beszerzési folyamat kerekedhet a már amúgy is rétestésztaként nyúló tankerprojektből.
A Pentagon még áprilisban kérte hfel az Airbust és a Boeinget ajánlataik megtételére.
Mint emlékezetes, a Boeing 23,5 milliárd dollárt bukott el azzal, hogy az Amerikai Légierő 2004-ben érvénytelenítette a már megnyert tendert, egyúttal pénzügyi vezetője is börtönbe került, némi megvesztegetési problémák miatt.
Krieg gyors fejszámolást végzett: ennek eredménye szerint ha 400-500 kiöregedő KC-135 Stratotankert akarnak pótolni évi 15-20 géppel, az legalább 20 éves beszerzést jelent. A miniszterhelyettes azt is jelezte, hogy részérő optimálisnak tartana egy vegyes tankerflottát az „egy méretet mindenre” megközelítéssel szemben.
A tervek szerint a Légierő 2007-ben hirdet győztest a tankertenderen, melynek piaci értékét 100 milliárd dollárra becsülik, figyelembe véve az eljövendő évtizedeket (üzemeltetés, továbbfejlesztés, export) is.

Finn rokonaink érdekeset legóznak: a HN-413 oldalszámú, „Frankenplane” becenevet kapott F-18D Hornet repülőgépet a Patria repülőmérnökei F-18B és C elemekből építik össze a cég Halli városában működő üzemében.
A munkához segítséget nyújt a Boeing és az Amerikai Haditengerészet is. Mint ismeretes, a
Boeing 1992-ben kötött szerződést Finnországgal a Hornetek szállítáásról, melyek 1995. és 2000. között érkeztem ge az északi országba.
A Patria a két különböző repülőgépből szármató törzsegységeket 2007-ben hegeszti össze, miután azokon elvégzik az első törzsszekció szükséges szerkezeti megerősítéseit. A fedélzeti rendszereket szintén a Patria mérnökei építik be a gépbe. A tervek szerint a repülőgép 2007-re készül el.
A projekt 18,5 millió dolláros költsége csupán fele egy új F-18D beszerzési árának – s ez fontos annak az országnak, mely teljes egy éves védelmi költségvetésének másfélszeresét költötte el a MiG-21-esekből és SAAB J-35 Drakenekből álló légierejének korszerűsítésére.
A Finn Légierő egy légi ütközés következtében elveszített egy F-18C Hornetet 2001. novemberében. A másik érintett Hornet (a HN-413 oldalszámú) súlyos törzs- és hajtóműsérülésekkel képes volt leszállni. A repülőgép ezidáig csupán 500 órányit repült, így szinte újnak számított. A Légierő és a Patria szakemberei 2003-ban megvizsgálták a sérült gépet, majd 2005-ben a Légierő vezetői elfogadták azt a tervet, mely D modellé alakítja át a sérült gépet, tartalékalkatrészeket és egy B-modell törzsrészeit felhasználva, melyet a Kanadai Légierőtől vásároltak. A Finn Légierő csak hét darab F-18D kétüléses, kiképzésre is használt repülőgépet vásárolt, melyekkel az 55 darab F-18C repülőgépre képezik ki a pilótákat.
A projekt során a B-változat pilótafülkéjét illesztik hozzá az újjáépített C-modell többi részéhez.
A szükséges fedélzeti rendszerek beillesztése után késői D-generációs gép válik az újjászülető repülőgépből. A megerősítések után a főnix-Hornet //csodás képzavar, bah... :) // ugyanannyit repülhet majd, mint az eredeti F-18D modellek, azaz várhatóan 2030-ig.

Az Amerikai Légierő tervei szerint a Dover Légitámaszpontnál április 3-án lepotyogott C-5B Galaxy roncsait a lehető legnagyobb mértékben újrahasznosítják. A katasztrófát követő egy hónapos vizsgálat megállapításai szerint ez körülbelül 1100 alkatrész kitermelését jelenti. Ehhez a gép mégakár 3 hónapig a helyszínen maradhat.
Első lépésként az üzemanyagot szívják le, majd a repülőgép roncsait stabilizálják, s leszerelik a hajtóművet és más fontos elemeket.
A repülőgép pilótafülkéjét és a legénységi kabinrészt már elvitték, ezek oktatási célokat szolgálnak majd a Warner-Robins Légitámaszponton, Georgia államban.

Az Aermacchi Malajzia kegyét keresi. Az olasz gyártó a maláj MB339A kiképzőgépek felújítását és új MB339CD-k vásárlását ajánlja a BAE Systems Hawk repülőgépeinek vásárlása helyett. Az olaszok ingyenes öt éves üzemidő-hosszabbítást ajánlanak Kuala Lumpurnak, a hét megmaradt MB339A-t illetően. Ha az ország nem vásárol MB339CD gépeket, egy másik ajánlat érvényes. Ennek értelmében az Aermacchi vállalja a MB339A-k jövő évben esedékes felülvizsgálatát, majd a kisebb javításokat – mindezt ingyen, amíg nagyobb beavatkozásra nincs szükség.
Az Aermacchi jelezte, hogy már átvizsgált két repülőgépet s ezeket jó állapotban találta, így kisebb javításokkal további öt évet repülhetnek a kiképzőgépek.
Az olasz gyártó nem kínálja fel Malajziának az új M346 típust, mert ezeket nem lenne képes leszállítani Malajziának a kívánt rövid határidőre.

A holland Munkáspárt (PvdA) kijelentett: ha kormányra kerül, egyetlen Joint Strike Fightert nem vásárol majd az ország. A párt képviselője, Luuk Blom az Intermediair hetilapban jelentette ki: a kérdés a választási program fontos része.
Az eredeti terv szerit 2012-től érkeznének meg az első F-35-ösök, melyek 85 példánya a most rendszerben álló F-16-osokat váltaná le. Az üzlet értéke 6 milliárd euro.
A PvdA elégedetlen az egyre növekvő költségekkel és az elmaradt amerikai viszontbefektetéseket reklamálja. A párt képviselői szerint Hollandia a 2000-es megegyezés alapján 850 millió dollárt invesztált a JSF-projektbe, s szinte minden viszontbefeketés egyetlen céghez, a Storkhoz történt.
A holland Védelmi Minisztérium 2006. végéig köt szerződést az amerikai partnerrel, mely a repülőgépek vásárlását, karbantartását és jövőbeli továbbfejlesztését érinti.
Blom nem tudott arra válaszolni, hogy a PvdA képes lesz-e felmondani ezt a szerződést, ha a párt 2007. májusa után hatalomra kerül és a szerződést ezt megelőzően írják alá.
Az F-35 JSF jelenleg 110 millió dolláros áron „kapható”. Holland kormányforrások szerint a holland gépek 45 millió euróba kerülnek, de Blom ezt nem tartja lehetségesnek.