Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, május 09, 2006

Repülős hírek, #81

Civilizálnak egy S-3B Viking haditengerészeti repülőgépet. A NASA a Boeing-et bízta meg a N601NA lajstromszámú, volt NAVY-tengeralattjáró vadász kommunikációs, navigációs és elektromos rendszerének átalakításával. A gép a NASA clevelandi Glenn Kutatóközpontjában várja az új, beépített civil eszközöket.
A szerződéssel ez első S-3B válik „civilizálttá”, amióta a Haditengerészet bejelentette, hogy a teljes Viking-flottát leépíti. A Boeing nem új játékos az S-3B-üzletben, hiszen több mint 500 módosítást eszközölt már eddig is a Haditengerészet Vikingjein, a különböző felújítási és képességnövelési projektek során.
A NASA megbízásából új rádiópanelek, navigációs eszközök (például egy időjárás-felderítő radar), a kereskedelmi repüléshez szükséges rendszerek és egy civil azonosító berendezés kerül a gép fedélzetére.

Április 28-án repült először a kínai Chengdu FC-1 könnyű vadászrepülőgép negyedik prototípusa. A gép az amerikai Joint Strike Fighter-hez hasonló beömlőnyílásokat kapott, mely egyben a tervrajzok alapos átalakítását is jelenti. Az eddigi két dimenziós, hagyományos beömlőnyílás helyett egy „púpos”, a zavaró turbulenciákat kisimító, 3D-s bemenet fogadja a levegőt. A cél a radarvisszaverő felület csökkentése volt.
A negyedik prototípusnak egyben nagyobb szárnytő-betoldásai is vannak, hosszabb alsó terelőlapok a törzs hátsó részének mindkét oldalán, és egy nagyobb, kevésbé hátranyilazott vízszintes hátsó vezérsík került a gép végére.
A változtatások az első három prototípussal gyűjtött tapasztalatok alapján történtek meg. A legelső FC-1-es még 2003. augusztusában szállt fel.
A negyedik prototípus 16 percet töltött a levegőben, a chengdui Wenjiang repülőtérről felszállva. A Xiaolong 04 helyi nevet viselő gép már továbbfejlesztett elektronikai és fegyverrendszerrel készült el. a gépet egy Klimov RD-93 utánégős hajtómű tolja előre.
A típusból Pakisztán 150 darabot kíván rendszeresíteni, JF-17 Thunder néven. Az első 16 példányt a Chengdu Aircraft és a Pakistan Aeronautical Complex megosztva készíti el, majd a pakisztáni gyár készíti el a maradék 134 repülőgépet.

A Mexikói Haditengerészet a Szuhoj Szu-27-es típust választotta ki: az orosz nagyvas a Saab-BAE Systems JAS-39 Gripen könnyű vadászgépét ütötte ki a nyeregből. A 8 darab egy- és 2 kétüléses (UB) repülőgéppel állítják fel a Hadinetgerészet első légvédelmi repülőszázadát //megjegyzem, ezek szerint valószínűleg az „alap”, vadászfeladatú Szu-27-est vették meg, ha a kiképző változat az UB//.
A fegyvernem parancsnoka, Armando Sánchez Moreno admirális szerint a repülőgépekkel „stratégiai felderítéseket” is végeznek majd a mexikói partvidék kulcsfontosságú területein.
A típus előzetes kiválasztása még 2005-ben kezdődött meg, majd a Haditengerészet most kezdi meg a szerződés pontos részleteinek tisztázását az orosz Rosboronexport ügynökséggel.
A helyi források szerint az üzlet teljes (pótalkatrészek, földi kiszolgáló eszközök, stb.) értéke kissé meghaladja 410 millió dollárt.

A Gripen International bejelentése szerint a céget megkereste a bulgár Védelmi Minisztérium, a JAS-39 Gripen típus szállítási lehetőségeit tudakolandó. A minisztérium levelében az árról, a gépek elérhetőségéről és leszállításának feltételeiről érdeklődtek. A Gripen International szakértői a lehető leghamarabb megküldik a válaszdokumentációt.
A bulgár kormány még ebben a ciklusban ki akarja választani az öreg orosz vadászrepülőgépek váltótípusát. Az üzletért a BAe-Saab, a Lockheed Martin és a Boeing közd, így a szóba jöhető típusok között szerepel a JAS-39 Gripen, az F-16 Falcon és az F/A-18 Hornet is. Az üzlet értékét 1,1-1,4 milliárd dollár körülire becsülik. Az eddigi várakozások szerint 2006. végére kezdődik meg, a győztest 2008. körül hirdethetik ki. A bulgár fél elvárása szerint az eladónak az összeg legalább 80 százalékát kell visszaforgatnia a bulgár gazdaságba.
Emlékezetes, hogy márciusban írt alá szerződést az ország az orosz RSK MiG irodával, melyben 48 millió dollárért rendelték meg 16 darab MiG-29 Fulcrum felújítását.

Sikeresen hajtotta végre első repülését az a pilóta nélküli felderítő repülőgép, melynek típusát a Görög Hadsereg rendelte meg. A Sperwer taktikai felderítő repülőgép, melyet a Sagem Defense Security készít, még 2005. végén szállt fel először a Francia Légierő istresi kísérleti repülőteréről.
A Sagem bejelentée szerint a gépet egy földi központból irányították, mely több mint 180 kilométerre volt a repülőtértől. Sőt, az első központ átadta a gép irányítását egy másodiknak is. A feladat során a Sperwer többféle magasságban repült, s ezalatt video- és infravörös felvételeket készített a kijelölt célpontokról. A repülőgép első példánya minden gond nélkül szállt le Istresben.

36 darab Shadow pilóta nélküli felderítő repülőgépet rendelt az Amerikai Hadsereg az AAI-től. A rendeléssel így újabb háromtucatnyi RQ-7B kerül a Hadsereghez, a szállításokat 2008. márciusig fejezik be. Az RQ-7B Shadow 200-as korábbi példányai már 2003. óta repülnek Irakban, 76 ezer repült órát összegyűjtve 17 ezer bevetés alatt.
A most bejelentett üzlet értéke 87 millió dollár. A megrendelés kilenc Taktikai Pilótanélküli Repülőgéprendszerre szól, melyek mindegyike négy RQ-7B repülőgépet, földi irányítóállomásokat és támogató eszközöket jelent.
A Humvee-kre telepített repülőgépek négy órán keresztül maradhatnak a levegőben, éjjel-nappal felderítve a célpontokat.
A Hadsereg eddig összesen 64 TPR-rendszert vásárolt 1999. óta, ez 256 Shadow repülőgépet jelent.

Nagy fejlesztésekbe fog Thaiföld. A tervek szerint új avionikai rendszerekkel újítják fel a Lockheed Martin C-130-as szállítórepülőgép-flottát. A döntést várhatóan néhány hónapon belül meghozza a kormány. A Thai Aviation Industries a várakozások szerint még májusban hozzájut 23 millió dollárhoz, melyből a Thai Királyi Légierő hat C-130-asát rázzák gatyába három éven belül. A TAI szerint eddig 12 gyártó jelezte, hogy szívesen látná eszközeit a Herculesek fedélzetén.
Az első, már kiválasztott eszközcsomag 2007. közepén érkezik majd a TAI hangárjaiba, majd a műszereket, rendszereket itt építik be a Herculesekbe, a szállító cég felügyelete alatt. A frissítés az európai polgári légiforgalomban alkalmazott GATM-rendszerhez szükséges új rádiókat, navigációs eszközöket és radart jelent.
A limitált fizetési képesség a hírek szerint több szállítót, így a Lockheed-et is távol tartotta. A TAI eredetileg 16 céget keresett meg, ebből 11-12 válaszolt.
Az első hat gép 2009-es elkészülte után Thaiföld a tervek szerint újabb hat C-130-ast újítana fel hasonlóképpen.
A Légierő F-16A/B Falcon repülőgépei is felújítás elé nézhetnek, mely elsősorban a gépek szerkezeti megerősítését jelentheti. A felújítás mellett halasztást szenved az új generációs váltótípus kiválasztása.
A Thai Aviation Industries (TAI) néhány hónapon belül több mint 50 darab F-16A/B felújítására kaphat megbízást (és pénzt) a kormánytól. A vadászgépeket a Lockheed által szállított Falcon Star csomagokkal újítják fel. Az első gépen 2007-ben kezdődhetnek meg a munkálatok, míg a három thaiföldi vadászrepülő-század gépei 2010. végére frissülnének fel.
A TAI bejelentése a szerint Lockheed a készletek és a szerszámok mellett a munka felügyeletét is vállalja.
A Thai Királyi Légierő a Lockheed F-16C/D, a Saab/BAE Systems JAS-39 Gripen és a Szuhoj Szu-30-as típusokból választja ki majd a z öregecske Falconok váltótípusát,: eredetileg ez eben a negyedévben megtörténne.
Bangkok korábban még azt jelezte, hogy 17 F-16A/B-t csupán a Lockheed-féle Falcon Up strukturális megerősítő csomaggal vértez fel, mely jelentősen kisebb feljavítást eredményezett volna.

1 Comments:

Anonymous Thunder said...

Üdv!

Érdekes, hogy a Mexikói Haditengerészetnél egyáltalán felvetődött a Gripen; tudtommal nincs tengerészeti változata (SZU27-nek van, ha minden igaz).

Vagy ez szárazföldről, de tenger fölötti üzemelést jelentett volna?

11:38 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home