Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szombat, május 06, 2006

Repülős hírek, #79

Érdekes repülőgép-makettel állt elő a Boeing Phantom Works X-48B Blended Wing Body Concept néven. A csupaszárny repülőgépről most egy szélcsatornás képet hoztak nyilvánosságra.
A modell a Boeing, a NASA és az Amerikai Légierő együttműködésével készül. A gép, kialakítását tekintve igen nagyméretű lesz, így a kialakítását is figyelembe véve várhatóan radarral neheze észlelhető szállító, tanker vagy bombázó repülőgép lesz a drága (ez utóbbit kevésbé tartom valószínűnek). Egyelőre két 21 láb fesztávolságú példány készült el, melyeket szélcsatornás tesztekre és repülési tesztekre használnak majd. Az egyes számú X-48B-vel április 7-én kezdődtek meg a kísérletek, a NASA Langley kutatóközpontjának szélcsatornájában. A kísérletek májusig tartanak, majd a gépet a NASA Dryden Repülési Kutatóközpontjába szállítják át, ahol a 2. számú, már repülési tesztekre használt X-48B tartaléka lesz.
Az X-48B-t egyelőre hivatalosan csak katonai felhasználásra esélyesnek nevezik, tehát per def nem katonai kísérleti repülőgép. Ha megvalósul, s a mérnökök ígéreteit beváltva 800 személyt visz majd valami hihetetlenül alacsony tömeg és üzemanyag-fogyasztás mellett, akkor az Airbus-nak alaposan feladják a leckét...
A modellek elsősorban könnyű kompozit anyagokból készültek, tömegük körülbelül 200 kilogramm. Három kisméretű gázturbinájukkal 120 mérföldes sebességet és 10 ezer lábas csúcsmagasságot érnek el majd.

Április utolsó hétvégéjén érkezett Guamra az 509. bombázóezred B-2A Spirit köteléke, 250 fönyi személyzettel és műszaki katonával. A Whiteman Légitámaszpontról érkező, rotációs kiküldetésen lévő alakulat az Andersen Légitámaszponton marad, „több hónapig”. A Spirit-ekkel a 34. Expedíciós bombázószázadot váltották fel, mely az Ellsworth Légitámaszpontról érkezett és a régebbi B-1B-ket használja. Ez az alakulat januártól áprilisig tartózkodott Guamon.
Roppant érdekes, tegyük hozzá, hogy az iráni helyzet fokozódása idején egy jóval nagyobb harcértékű, a legmodernebb technikát alkalmazó bombázóalakulatot vezényeltek Guamra.
Ajánlott olvasmány: az Aranysas legfrissebb számának cikkelye, Zsig Zoltán kollegám tollából, „Forgatókönyv I.” címmel. Guamról is mesélt érdekes dolgokat...

Megkapta nyolc felújított és átépített IAR-99C Soim gyakorlórepülőgépéből az elsőt a Román Légierő. A gépeket az izraeli Elbit Systems rendszereivel szerelték fel. A felújítást az Avioane Craiova és az Elbit 48 millió dollárért vállalta, még 2004. novemberében. Az üzlettel együtt immár 12 modernizált IAR-99C-je lesz a légierőnek. A gépekkel a szintén izraeli segítséggel modernizált MiG-21 Lancer-ekre kerülő pilótákat oktatják, de emellett küözeli légitámogatói feladatokra is alkalmasak. Ehhez a törzs alatti függesztőjely mellett szárnyanként 2-2, egyenként 250 kilogrammos terhelhetőségű pilon várja a felfüggesztett fegyverzetet. Az alkalmazható fegyverek között szerepel a Python 3-as rövid hatótávolságú, nagy manőverezőképességű, az izraeli Rafael által gyártott légiharc-rakéta. A gép elektronikus önvédelmi és zavarórendszerét az Elisra Electronic Systems szállította.