Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, április 28, 2006

Repülős hírek, #77

Továbbra is a hong kongi vámosok foglya marad a még április 2-án elkobzott MiG-29UB Fulcrum. Az Ukrán Légierő volt kiképző repülőgépe a hivatalos vizsgálat lezárultáig nem hagyhatja el az országot. A vizsgálat lezárultának várható időpontja ismeretlen.
A MiG-29UB-nak nincsenek hajtóművei, fegyverzete és „néhány további része” is hiányzik. A gépet szállító konténert egy Ukrajnából az Egyesült Államokba tartó hajón fedezték fel. A hajó tulajdonosa nem tudta bemutatni a gép speciális importengedélyét a vámosoknak, így vizsgálat indult, illetve a gépet is lefoglalták.
Az egyetlen hivatalos ukrán fegyverkereskedő cég, az Ukrspetsexport kijelentette: a gépet adták el egy amerikai múzeumnak, még 2005-ben.

Kigurult a hangárból az első, Ausztráliának gyártott Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (többfeladatú légi utántültő repülőgép). A dolog azért is izgalmas, mert az EADS North America és a Northrop Grumman közösen kínálja ezt a gépet KC-30 néven, az Advanced Multi-role Tanker Transport (AMTT) csapat tagjaiként. Az új gépekkel az öregecske KC-135 Stratotanker utántöltőket váltanák le (ehhez azért a Boeingnek is lesz egy-két szava). Az EADS a RAAF-nak és a Brit Királyi Légierőnek adott el légiutántöltő repülőgépeket.
Az első ausztrál A330 MRTT még ebben a hónapban több tesztrepülést teljesít még, többek között egy francia C-135FR tanker mögött fog repülni, üzemanyag-felvételt szimulálva.
Ha a tesztek sikeresek lesznek, a gép májusban kapja meg a RAAF festését, felségjelzéseit, majd átadják az EADS Katonai Szállító Repülőgép divíziójának, a szükséges átalakítások elvégzése végett. A RAAF összesen öt darab Airbus A330 MRTT-t rendelt meg, melyből az elsőt 2008-ban kapja meg.
Az EADS Boom System ezalatt elvégezte az első teszteket az új, 3D-s kamerarendszerrel és számítógéppel vezérelt merev légiutántöltő csőrendszerrel, egy Airbus A310-es fedélzetére szerelve.

Kellemes évet zárt az orosz MiG: 2005-ben 4,58 millió dolláros nettó nyereséget érek el. A MIG Repülőgép-gyártó Vállalat összesen 126,7 millió rubel (4.58 millió dollár) nettó profitot hozott össze. Ez jelentős fejlődés a 2004-es 500 millió rubelnyi (18,1 millió dollár) veszteséghez képest. A cég termékei értékesítése 65,5 százalékkal több bevételt hozott, összesen 248.5 millió dollárt elérve. A cég megrendelésállományának értéke számítások szerint 2,5 milliárd dollár.
2005-ben a a még az előző évben megvásárolt 16 darab MiG-29K KUB vadászgép mellé még további 30 gépet vásárolt India, lehívva a szerződésben foglalt opciót.
Négy MiG-29SM vadászgépet szállítottak le tavaly Jemenbe, míg további nyolcat MiG-29SMT változatra építettek át. Két ilyen átalakítás történt Eritrea részére is.
2005-ben kötöttek szerződést a szudáni MiG-29-esekre, illetve a várakozások szerint 16 további MiG-29K KUB gépet vásárol még hamarosan India.
Igen érdekes dolognak néz ki a most megszellőztetett üzlet: a MiG vállalat szerint tárgyalások folynak egyiptomi MiG-29-es vásárlásról. A cég az alap MiG-29-es típust kínálja az arab országnak, melyet később SMT változatra lehet átépíteni.
A MiG-iroda reményei szerint az indiai vadászrepülőgép-tendert is a MiG-35-ös nyeri meg, mely a Fulcrum alaposan feljavított változata.

Tagadásban van az orosz Kamov iroda: cáfolták azt a hírt, mely szerint a földre kényszerült volna az indiai Ka-31 Helix-B korai légtérfelderítő helikopterflotta. A Kamov Vállalat a hivatalos közlemény szerint semmilyen reklamációt nem kapott Indiától. A cég szerint minden olyan híresztelés, mely szerint technikai problémák miatt nem repülnek az indiai gépek, csupán a vetélytársak aljas aknamunkája. A cégvezetés szerint mind a kilenc, Indiába exportált Ka-31-es jelenleg is üzemképes.

Kétmilliós határ: ennyi repült órát gyűjtöttek össze a Boeing AH-64 Apache harci helikopterei az Amerikai Hadsereg kötelékeiben 2005. végére. A kihasználtságot mutatja: ebből közel 700 ezer órát az elmúlt négy esztendőben, a terrorizmus elleni harc alatt teljesítettek a helikopterek. A típust 1984-ben rendszeresítette a Hadsereg. Az AH-64A változat 1,6 millió, míg az 1997-ben bemutatott AH-64D Longbow Apache több mint 400 ezer repült órát teljesített.
A Hadsereg helikopterei jelenleg körülbelül 2,1 millió repült órát teljesítettek.
A típust összesen 11 állam választotta ki s jelenleg közel 1100 különböző Apache-változat áll szolgálatban a világon.

Cserél a Malajziai Királyi Légierő. A Pilatus PC-7 MkI kiképző repülőgépet annak újabb változata, a PC-7 MkII kétüléses turboprop gyakorló repülőgép váltja fel. Ez a tpíus már katapultülésekkel is rendelkezik, így a bajba került gépből elmenekülhetnek a pilóták.
A Légierő vezetői szerint az első PC-7 MkII-esek 16 hónapon belül megérkezhetnek az országba, így elkezdődhet a régebbi gépek kivonása.
Az ország összesen 10 darab PC-7 MkII repülőgépet, egy szimulátort, támogatást, pótalkatrészeket vásárol.

Újra repül a Messerschmitt Me-262-es! Méghozzá egy vadonatúj példány, mely 2005. december 20-án hajtotta végre első, 35 perces szűzfelszállását a Washington állambeli Everett repülőteréről. A gépet Wolfgang Czaia tesztpilóta vezette. A Me 262 Project mérnökei összesen öt darab régi-új Me-262-es építenek a megrendelőknek.
A gépekből, melyek ára 2 millió dollár hajtóművek nélkül, kettő kelt el. Az elsőként felszállt, kétüléses „fehér 1-es” egy phoenix-i ügyvédhez került, míg az átalakítható „vörös 13-as” a müncheni Messerschmitt Alapítványhoz kerül. Az öt új gépből kettő kétüléses, egy együléses és kettő, kétülésesnek átalakítható együléses. A Messzerek az eredeti Jumo 004-es hajtóművek helyett General Electric J-85-ösöket kaptak, de erősebb futóművek és fékek, illetve módosított tolóerő-vezérlés is jellemzi a gépeket.
A „fehér 1-est” egy L-39 Albatros kísérte az első repülésen. A gép 14 másodpercnyi nekifutással, 94 százalékos tolóerővel érte el a 90 mérföldes sebességet, ekkor emelkedett el az orrfutó, majd helyi idő szerint pontban 14:00-kor, 100 mérföldes sebességnél a gép elemelkedett a Paine Field repülőtér 34L kifutópályájáról. Az ívelőlapokat Czaia 150 mérföldnél húzta vissza, majd 170 mérföldre gyorsított.
A gépet ezután egy percenkénti 1500 lábas emelkedésbe vitte 150 mérföldes sebességgel, majd 10500 láb magasra emelkedett. Czaia szerint a gép remekül reagált a kormánymozdulatokra és a trimelésre is. A gép 100 mérföldnél esik át, a leszálláskor 108 mérfölddel ért talajt a 16R kifutóra. A gép kisebb hidraulikaproblémákkal küzdött a fékezéskor, de teljesen biztonságosan megállt.
Érdekesség, hogy a II. világháború alatt megépített több mint 1400 Me-262-esből csupán csupán nyolc ismert túlélő akad.