Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, április 25, 2006

Repülős hírek, #76



Lezuhant a Bangladesi Légierő egy PT-6-os típusú, 6106 lajstromszám kiképző repülőgépe április 24-én, az ország nyugati részén. A gép pilótája, Taniul Islam azonnal életét veszítette, amikor a repülőgép Jessore kerületben, Bohrampur Upazila mellett egy mezőre csapódott, helyi idő szerint 12:00 között. Islam a Légierő Akadémiájának végzős hallgatója volt, s gépével egy gyakorló bevetésen vett részt. A katasztrófa oka egyelőre nem ismeretes.

Leállították a thaiföldi Pilatus PC-6-osok és más gépek repülését. Az ok: egy múlt hónapi, négy halálos áldozatot követelő katasztrófa kivizsgálása súlyos karbantartási hiányosságokra derített fényt. A letiltás a thaiföldi mezőgazdasági minisztérium közel 30 repülőgépét érinti.
A katasztrófa kivizsgálásához e svájci Pilatus is külfött egy biztonsági szakértőt. A katasztrófát szenvedett, esőcsináló feladatú PC-6-os a felszállás után azonnal lezuhant, a fedélzeten tartózkodó négy személy azonnal életét veszítette. A vizsgálathoz közel álló források szerint a katasztrófa oka a trimrendszer hibája volt, de biztosat csak a több hét múlva megjelenő vizsgálati jegyzőkönyvből lehet majd megtudni.
Thaiföldön még három PC-6-os működik, ezek mindegyike alapos felújításon esett át csupán három éve. A katasztrófa kivizsgálásakor azonban súlyos üzemeltetési-karbantartási hiányosságokat fedeztek fel, ezért a minisztérium repülőgépei nem repülhetnek, amíg ezeket ki nem vizsgálták és a problémák megoldásra nem kerülnek.
Thaiföld szigorúbb üzemeltetési szabályzattal és új fedélzeti radarkészülékek telepítésével kívánja javítani a repülőgépek biztonságát.
Az ország öt indonéz gyártású C-212-est és két Beechcraft King Air repülőgépet használ nagy magasságú esőcsináló bevetésekre. A PC-6-osok és a Cessna Caravan-ok alacsonyabb magasságban juttatják a felhőkbe a csapadékképző vegyszereket. Az esőcsináló gépeket gyakran használják utasszállításra is.

Április 24-én kényszerleszállást hajtott végre a Pakisztáni Légierő McDonnell-Douglas 520MG típusú könnyű támadó helikoptere Sal Ildefonso városa mellett. A gépen tartózkodó három személy sértetlenül szállt ki a helikopterből. A géppel egy kuató-mentő bevetést teljesítő UH-1H Huey helikopter kísértek. A bevetés során műszaki problémák léptek fel, így a pilóta az azonnali kényszerleszállás mellett döntött, helyi idő szerint 12:45 körül. A két helikopter a Fort Magsaysay légitámaszpontról szállt fel, s egy felfordult hajó katonáit indult menteni.
A vizsgálat eredményeinek megismeréséig minden pakisztáni MDD 520MG típusú helikoptert a földre parancsoltak.

Lezuhant a Botswanai Védelmi Erők egy AS 350 Squirrel típusú helikoptere április 19-én. A gép Majwanaadipitse térségében, az ország középső részén zuhant le, helyi idő szerint 10:00 körül. A kétfős személyzet életét veszítette.
A helikopter a Francistown Légitámaszpontról a Thebephatshwa Légitámaszpont felé tartott, de a repülés 30. percében megszakadt a rádiókapcsolat a helikopter személyzetével. A katasztrófa közelében lévő katonai támaszpontot a helyi lakosság értesítette a lezuhant helikopterről. A helikopter kigyulladt és kisebb darabokra szakadt szét. A katasztrófa okait vizsgálóbizottság keresi.

Április 20-án a Pakisztáni Légierő egyik Mirage III-as típusú vadászbombázó repülőgépe. A gép Karachi kikötővárosától nem messze szenvedett katasztrófát. A pilóta sikeresen katapultált és szerencsére a földön sem sérült meg senki.
A gép egy rutin gyakorló bevetésen vett részt, amikor egyelőre nem részletezett műszaki hibák léptek fel. A roncsok Baldia városa területén értek földet, majd a maradványok kigyulladtak.

Lezuhant a Francia Hadsereg egyik Puma szállító helikoptere, még április 18-án. A gép helyi idő szerint 14:00 körül, a Pireneusokban lévő Barèges város mellett szenvedett katasztrófát. A háromfős személyzet életét veszítette. A hegyoldalba csapódott, gyakorlóbevetésen lévő ’kopter a Pauban állomásozó 5. harci helikopterezred kötelékébe tartozott.
A mentőalakulatok szerint a Puma valószínűleg egy, személy- és teherszállításra használt, Barèges-La Mongie városát és a Capet hegycsúcsot összekötő kábelliftrendszer kábelének ütközött neki. A helikopter az ütközés után a földnek csapódott és felrobbant.
A Puma személyzetét földi maradványait a törzsből szabadították ki.
A kábel 1976-ban már egy hasonló katasztrófa részese volt.

Hatfős ukrán személyzete életét követelve zuhant le egy Antonov An-74 teherszállító repülőgép április 23-án Kamerunban. A gép a líbiai Sebha repülőteréről szállított élelmiszersegélyt Csádba. A gép sikertelenül kísérelt meg leszállni a csádi főváros, N'Djamena repülőterére, majd a szomszédos Kamerunban, Kousseri mellett lezuhant és több darabra tört szét, helyi idő szerint 17:00 körül. Az elkészült fényképek szerint a katasztrófát szenvedett repülőgép faroklogója hasonló az UR-74038 lajstromszámú, AN-74TK-200 típusú géphez. A lezuhant repülőgép a Líbiai Légierő alárendeltségében üzemelt.

Átadták az első négy, felújított és modernizált szlovák MiG-29B-t a szomszédos országnak. Az orosz MiG vállalat által felújított vadászrepülőgépek immár a NATO és az ICAO szabványoknak megfelelően képesek működni. A most átadott gépek egyike a berlini, májusban megrendezésre kerülő ILA-2006 légishow vendége lesz.
A felújítás összesen 12 MiG-29-est érint, a MiG mellett a BAE Systems és a Rockwell Collins is részt vesz a projektben.
A Szlovák Légierő régi-új Fulcrumjai a MiG iroda képviselője szerint korlátozások nélkül vehetnek részt a NATO-hadműveletekben és maradéktalanul kielégítik a polgári ICAO szabványait is.
A felújítás elsősorban a navigációs, a fedélzeti azonosító és a kabin kijelzőrendszereit érintette. Lecserélték a metrikus műszereket is, így már lábak, fontok és mérföldek látszódnak a kabinban.

6 Comments:

Blogger Zhao Man said...

Azért a post végére kellettek a jó hírek a MIG-ekről.

Eléggé rájárt a rúd a repőlőkre és személyzetükre :(

1:27 du.

 
Anonymous Sam. Joe said...

G, ez a PT-6 ez most ivódik, evődik, vagy hajra kenődik? Keresem, de nem vagyok benne biztos, hogy azt lelem ami. Mi a pontos típus?

10:30 du.

 
Anonymous Thunder said...

Üdv!

Eltűnt a kérdésem... szal röviden; miért jó a szlovákoknak az angolszász mértékegység, amikor metrikusban élnek?

5:02 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Sam. Joe:
Szerintem a jó öreg Pilatus PC-6-os helyi elnevezése lehet...


Udv!

Trau

12:11 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

thunder:

Azert, mert a polgari legikozlekedes es a NATO is angolszasz mertekegysegekben szamol. A hazait meg majd szepen atalakitjak...


Udv!

Trau

12:12 du.

 
Anonymous Thunder said...

Üdv!

Köszi a jó választ; jó tudni ezt is :)

4:59 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home