Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, április 12, 2006

Repülős hírek, #75

Franciaország, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok vadászgép-gyártóinak küldött levelet a japán kormány. A beszerzendő új gépekkel a 91 öregecske Mitsubishi/McDonnell Douglas F-4EJ Kai //mandulaszemű Phantom II-esek// vadászrepülőgépet váltják fel majd 2010-től. Az FX vadászprogram a az egyik eleme Tokió 2005-2009 közötti védelmi terveinek. A versengésben a Boeing F-15FX és F/A-18E/F Super Hornet, a francia Dassault Rafale, az EU-s Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-22 Raptor és F-35 Joint Strike Fighter (JSF) típusai versengenek.
A japán kormány most különböző adatokat kért be a műszaki teljesítménnyel, az üzemeltetéssel, a rendszerekkel kapcsolatban. A beszerzési felhívást a három kormány által átadott anyagok áttanulmányozása után teszik közzé.
A szakértők szerint a Boeing előnyel indul az FX-proramban, hiszen a Lockheed F-22-ese még nem kapott engedélyt az exportra, míg a JSF-ből nem lehetne leszállítani a kívánt mennyiséget a kívánt időpontban. A Dassault Rafale és az Eurofighter Typhoon dolga nehéz lesz: a japán légierő eddig amerikai típusokkal volt felszerelve.

Április 11-én, helyi idő szerint 09:55-kor lezuhant egy F-16C Falcon vadászbombázó repülőgép röviddel azután, hogy felszállt a Luke Légitámaszpontról. A gép pilótája sikeresen katapultált és túlélte a katasztrófát.
A 26 esztendős Jason Attaway százados röviddel azután hagyta el a gépet, hogy annak hátuljából méretes lángok csaptak ki. A géppár másik tagja biztonságosan leszállt. A lezuhant gépen éles lőszer és fegyverzet nem volt. Az eddigi, meg nem erősített információk szerint az F-16C Block 25-ös Falcon a 65. Vadászrepülő század állományába tartozott, lajstromszáma 83-164 volt.

Öt Mil Mi-17 Hip közepes szállítóhelikoptert vásárol Mexikó Oroszországtól. Az ú helikopterek a Mexikói Haditengerészet állományába kerülnek. A pilóták és a műszakiak kiképzését egy Mexikóban felépítendő kiképző központban végzik majd.
A vásárlás nem meglepő: a mexikói fegyveres erőknél jelenleg is több Mi-17-es helikopter repül, melyek kiváló teljesítményt nyújtanak extrém körülmények között is. Két évvel ezelőtt pedig egy Mil javítóközpont épült ki a Veracruz tengerészeti támaszponton.
Az öt új helikopter mellé egy szimulátor is érkezik, mely majd az új oktatóközpontba kerül.
Az orosz helikopterek több mint tíz éve repülnek Mexikóban, s eddig egyetlen katasztrófa sem történt a típussal.

A döntés megszületett: nem újítják fel az öreg C-130E Herculeseket. A Dow Jones Newswires tulajdonába került iratok szerint az Amerikai Légierő úgy döntött, hogy a C-130E-knem kapják meg a Boeing korszerű pilótafülkéjét és más fejlesztéseket.
Az új tervezet egyértelműen jelzi, hogy a Légierő az új C-130J-k 2009-es vásárlását forszírozza a régi gépek felújítása helyett. Az új szerződéssel megvárnák, míg kifut a jelenlegi rendelésállomány. Michael Moseley tábornok, a Légierő vezérkari főnöke kedden bejelentette, hogy a Légierő új terveket készített a Légierő Különleges Műveletek Parancsnoksága számára, mely új repülőgépek beszerzését is jelentheti.
A dolognak jogi problémái is vannak: a jelenlegi törvények szerint a Légierő egyszerűen nem teheti meg, hogy külön kongresszusi jóváhagyás nélkül leállítsa gépei 15 százalékát. Márpedig az öreg C-130E-ket folyamatos szárnystruktúra-hibák tizedelik.

Vásároltak viszont a tengerészgyalogosok: nem kevesebb mint 3 milliárd dollár értékben: az új építésű CH-53K nehéz szállító helikopterek kifejlesztésére bízták meg a Sikorskyt. A hajófedélzeti CH-53K a már jól ismert, bevált, de kiöregedőfélben lévő CH-53E Super Stallion továbbfejlesztett változata lesz az Amerikai Tengerészgyalogság számára. A tervek szerint a típus első repülésére 2011-ben kerül sor, az első gépek pedig 2015-ben állnának szolgálatba. Az USMC tervei szerint 156 vadonatúj CH-53K váltaná fel a CH-53E típust.
A CH-53K gyakorlatilag ugyanakkora helyet foglal el a fedélzeten, mint elődje, ugyanakkor maximális felszállótömege 33110 kilogrammról 38420 kilogrammra növekszik. Csaknem megduplázódik a hasznos tömeg/hatótávolság is: 12250 kilogramm terhet több mint 240 kilométerre képes elszállítani, hegyvidéki és forró repülési körülmények között. A kabinja 30 cm-rel lesz szélesebb, így képes lesz a HMMWV terepjárók fedélzeti szállítására is. A gép teljes szélessége az új kompozit üzemanyag-tartályok mérete miatt 1,83 méterrel csökken.
Az új rotorrendszer alacsony karbantartási igényű elasztomeres technológiájú lesz, míg a rotorlapátok különleges kialakítású, kompozitból készülő darabok lesznek. A hajtóművek teljesítménye háromszor 6000 lóerő lesz. A hajtómú, a z integrált „üveg pilótafülke” a fly-by-wire repülési rendszer és más rendszerek szállítót 2005. második felében választják ki.
A Tengerészgyalogság szerint 150 CH-53E éri el 2011-re a 6120 repült órás tervezett körülbelül 15 gép leállítását jelenti. A CH-53K-k szállítása 2013-ban indulna el, míg az utolsó példányokat 2022-ben szállítanák le.

A négy éven belül nyugdíjba menő ex-haditengerészeti Lockheed Martin S-3B Viking repülőgépeket ajánlja Chile számára az amerikai kormányzat. A gépekkel a szintén Lockheed-gyártotta P-3B Orion haditengerészeti felderítő repülőgépeket váltanák fel. Az ajánlat csaknem 100 S-3B átadásáról szól, a fogadó ország igényei szerint. Chile mellett Argentína, Brazília és Peru számára is elérhetőek lesznek a frissen visszavonult repülőgépek.
A Lockheed emellett felajánlotta a P-3B-k felújítását, mely új szárnyakat is jelentene,
A Chilei Haditengerészet le akarja cserélni a tengerészeti elfogó feladatokra használt Pilatus PC-7-es repülőgépeket, melyek még öt évig repülhetnek. Kérdés, az új típus összeköthető lesz-e a Légierő egyre sürgetőbb kiképző repülőgép-típusának megvásárlásával...