Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, április 05, 2006

Repülős hírek, #73

Három AgustaWestland A109 Power könnyű szállítóhelikopter állt szolgálatba a Brit Királyi Légierő 32. (The Royal) századánál. Az alakulat a Northolt légitámaszponton dolgozik, Londontól nyugatra. Az új helikoptereket kormányzati és katonai szállításokra, kommunikációs feladatok ellátására használják majd.
A pilóták átképzése 2006. márciusában történt az AgustaWestland Vergiate-ban lévő telepén, illetve a Sloane Helicopters egyesült királyságbeli létesítményében. Március közepére megtörtént a gépek megfelelő átalakítása a Sloane Helicopters-nél, majd az első példányt március 22-én adták át. A három gép végül április elsejétől állt hadrendbe Northoltban.
Az öt évre szóló szerződés szerint az AgustaWestland a teljes üzemeltetést átadta a Sloane Helicopters-nek, míg a pilótákat a Királyi Légierő adja.

Nyolc kínai gyártású F-7BG vadászrepülőgéppel bővült a Bangladesi Légierő állománya. A gépek a Kurmitola város melletti támaszpontra kerültek. Az ország összesen 16 darab F-7BG gépet rendelt Kínától, melyből eddig nyolc gép érkezett meg.

Bicebóca lett egy F-15-ös Chilében. Április negyedikén a Langley Légitámaszponton állomásozó gépek közül kettő szállt fel a chilei Santiago repülőteréről. A gépek a 2006 FIDAE Légi és Kereskedelmi Expón szerepeltek, s március 4-én hagyták el az otthoni támaszpontjukat.
A gépek röviddel a felszállás után fordultak vissza, helyi idő szerint 08:00 körül. A be,utató gépen futómű-hibát észlelt a kísérőgép pilótája. A biztonsági terveknek megfelelően a két gép visszatért a kiindulási repülőtérre.
A hibás gép bal futóműve, pillanatokkal a megállás után, nemes egyszerűséggel összecsuklott. A pilóta természetesen nem sérült meg a balesetben.


A jelek szerint a C-130J Hercules-programba is beleszólhat a közös Hadsereg – Légierő könyű szállító repülőgép-program. Michael Moseley tábornok, az Amerikai Légierő vezérkari főnöke április 4-én kijelentette, hogy a Légierőnek nem lesz szüksége 500-nál is több C-130-asra, ha a Joint Cargo Aircraft-projekt sikeres lesz. A közös programmá vált „kényszerházasság” elméletileg akár 150 darab könnyű taktikai szállító repülőgép hadrendbe állítását jelentheti.
A Pentagon JCA előtti Mobilitási Képességek Tanulmányában még nagyobb szerepet kaptak a C-130-asok, hiszen szó sem volt nagyobb méretű szállítógép-beszerzésről. Az új helyzet viszont kellemetlen hír lehet a Boeing számára, aki egy konzorciumot vezetve, darabonként 20 millió dollárért újította volna fel a legöregebb Herculeseket. A modernizáció helyett azonban vélhetően a hadrendből kivonás vár a megfáradt harcosokra. A döntés immár a beszerzésekért felelős Donald Hoffman altábornagy kezében van, akinek nyárig kell átnéznie a C-130E AMP projektet.
A Légierőnek jelenleg 170 darab C-130E modellje van, melyeket sorozatosan sújtanak az elöregedésből, elhasználtságból fakadó problémák. Helyettük már a C-130H és a még újabb C-130J modellekre alapul már a légiszállítás, s ezen belül is említésre méltó a H-modellek folytatódó felújítása.
Szakértők szerint a JCA-kihívástól kényszerítve a Lockheed Martin a jelenlegi 67 millió dollárról akár 40 millió dollárra is csökkentheti a C-130J árát.

Egy MiG-29UB kétüléses vadászrepülőgépet találtak egy konténerben a szemfüles hong- kongi vámosok április 3-án. A darabokra szerelt gép valószínűleg ukrán eredetű lehet. A lelet a Kwai Chung konténerterminál területén bukkant fel, egy rutinellenőrzés során, melyet egy hiányzó importengedély miatt folytattak le. A repülőgép mellől hiányoznak a fegyverek és a hajtóművek is. A szállítmány Ukrajnából tartott az Egyesült Államokba.
A vámosok szerint nem csempészáruról van szó, sokkal valószínűbb a félreértés vagy az időhiány miatti hanyagság.
Nem ez az első fegyverfogás Hong-Kongban: 2004. májusában 2900 géppisztolyt és 25 ezer üres tárat találtak egy Malajziából Kaliforniába tartó szállítmányban. 2000. márciusában öt páncélozott jármű akadt fenn, melyek Olaszországból Tianjinbe tartottak.

Rossz hír: a Doverben április 3-án lezuhant C-5B Galaxy a felújított „Böhömök” közül volt az egyik. A gépet a Lockheed Martin újította fel annak a 10 milliárd dolláros projektnek a keretein belül, mely 112 C-5B Galaxy felújítását jelenti. A fedélzeten tartózkodó 17 személy közül hárman a Lockheed alkalmazottai voltak.

Az Amerikai Hadsereg 10 millió dolláros programja keretein belül 2006. nyarán kilenc OH-58 Kiowa Warrior helikopter és az őket kiszolgáló, repültető 130 fő költözik át a Wheeler Katonai Támaszpontról Alaszkába, két évvel a tervezett határidő előtt. A gépek és a katonák a 25. Gyalogsági Hadosztály 17. Lovassági Ezred 6. (Támadó) századának állományába tartoznak. Az új otthonuk: Fort Wainwright. Az egységnek 2007. októberére kell teljesen harckésznek lennie. Az áttelepítéssel az alaszkai légiszállítású és Stryker-egységeket erősítik meg. A 6. század az eredeti tervek szerint 2008-ban költözött volna északra.

Megkezdődött az első pakisztáni Lockheed Martin P-3C haditengerészeti felderítő repülőgép felújítása. A Lockheed Martin 6 millió dolláros szerződést kapott az első P-3C átépítésére, a 9 gépes század felújításának teljes költsége elérheti a 300 millió dollárt is, ideértve a teljes életciklusra szóló üzemeltetést is. A gépeket a Lockheed Martin dél-kaliforniai Greenville-ben lévő üzemében frissítik fel.

Két századnyi kínai J-10-es vadászbombázó repülőgépet vásárol Pakisztán. A meglepetést keltő lépést nemrég jelentették be Iszlamabadban. Az Egyesült Állammok által felajánlott F-16C/D Falconok eetleges megvásárlásáról júliusban döntenek majd.
Szintén a két országot érintő hír, hogy a JF-17 Thunder repülőgépek első csoportja a tervezett időpontnál hamarabb, már 2007. elején hadrendbe állhat a Pakisztáni Légierőben. Kína szintén 2007-ben kívánja hadrendbe állítani a közös gyártású típust.
Említésre méltó, hogy Pervez Musharraf pakisztáni elnök volt az első külföldi államfő, aki megtekinthette a kínaiak legféltettebb titkát, a J-10-es repülőgépet.
A helyi szakértők szerint a J-10-es nagyobb teljesítményű harceszköz, mint a Szuhoj Szu-30 MK többfeladatú vadászrepülőgép, de bizonyos területeken még az F-16C Falconnál is többet tud. A most bejelentett vásárlás pontos adatai, így a leszállítás ideje és módja, illetve a gépek ára, nem ismert.
Egyes hírek szerint viszont a felére csökken a Pakisztán által megvásárolni kívánt F-16-osok száma. Eredetileg 55 darab vadonatúj F-16C/D-ről volt szó, de a várakozások szerint ebből csak 25 marad a vásárlólistán, a 30 használt gépes tétel viszont változatlannak látszik. Ez utóbbi Falconkat az Egyesült Államok újítja majd fel, de maguk a Falconok más, egyelőre meg nem nevezett országból származnak majd.

A nagy-britanniai BAe Systems a Hawk Fejlett Gyakorlógépet (AJT, Advanced Jet Trainer) mutatta be a Malajziai Királyi Légierő (RMAF) képviselőinek. A BAe még tavaly októberben tette meg ajánlatát a RMAF vezetőinek. A már jól ismert és több mint 1,5 millió repült órát begyűjtött Hawk gyakorlógép modernizált változatát vásárolta meg India is, a haladó pilóták kiképzésére.
Malajzia jelenleg 28 MV-22 Osprey repülőgépet március 27-én, a New River Légitámaszponton. A vizsgálatok elsősorban a karbantartás esetleges hiányosságaira, hibáira koncentrálnak.
A Tengerészgyalogság gépe egy karbantartás utáni próbarepülés során szenvedett nagyobb sérüléseket a jobb szárnyán és a jobb hajtóművén. Az Osprey sérülései „egy nem szándékos felszállásból és az azt követő kemény landolásból erednek”, jelentették be. A műszakiak éppen a hajtómű-kiszereléssel vagy -cserével is járó karbantartás után vizsgálták a rendszerek működését, amikor a gép „elszabadult”.
A gép pilótái a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) hajtóművezérlő rendszert kapcsolták automatából kézi vezérlésre. Ennek elméletileg nem kellett volna elvezetni a felszálláshoz, de most ez történt: az MV-22-es 10 méter magasra emelkedett fel. A gépen a baleset pillanatában hárman tartózkodtak, de senki nem sérült meg.
Az még nem ismeretes, hogy a FADEC vette el a hajtómű-teljesítményt, vagy a pilóták tették ezt a leszállás érdekében. Azt sem tudni, hogy a MV-22-es szárnya, mely a tervezés során úgy lett kialakítva, hogy lezuhanás esetén letörjön, a mostani balesetben levált-e a gépről.
A kár több mint egymillió dollár.
A gép a 204. Tengerészgyalogsági Közepes Billenőrotoros Kiképző századának állományába tartozik. A század gépei március 30-ig a földre kényszerültek,

Az amerikai kormányzat felkínálta Bulgária számára a Boeing F/A-18E/F Super Hornet repülőgéptípust, mely így harcba szállhat a 16 gépes bulgár megrendelésért. Az eredeti 16-os ajánlat mellett szerepel még egy 12 Super Hornetről és 12 további Northrop F-5 vadászgépről szóló csomag is. Szófia a nyugati típusra történő pilóta átképzéshez kérte a 12, már koros típusnak számító F-5-ös leszállításának lehetőségét.
Az amerikaiak szerint ha a szerződést 2007-ben aláírják, az új gépek akár már 2009-től megérkezhetnek. Bár a Boeing elzárkózott az árak ismertetésétől, bulgár források szerint a Super Hornetek fegyver nélküli ára 54 millió dollár körül van.
A bulgár védelmi miniszter, Veselin Bliznakov szerint az akár 18 gépről is szóló tender kiírása 2-3 éven belül megtörténik. A csomag teljes ára 1 milliárd dollár körül lesz.
A további versenyzők: Lockheed Martin (F-16C/D Block 52+) és a Gripen International (JAS-39C/D).

Április 5-én lezuhant gépében életét veszítette a Pakisztáni Légierő egy pilótája. A pilóta, kínai gyártású F-7 gépével (helyi MiG-21 változat) egy gyakorlórepülésen vett részt, amikor Pindigheb városa mellet lezuhant. A földön nem sérült meg senki és anyagi károk sem keletkeztek. Az elsődleges jelentések szerint valószínűleg technikai problémák vezettek a katasztrófához.

A Raytheon Wichitában átadta a 300. T-6A Texan II kiképző repülőgépet az Amerikai Légierpnek. A T-6A alapfokú kiképző repülőgépként működik a Haditengerézet és a Légierő kadétjai teszik meg ezzel az első szárnycsapásokat. A két fegyvernem összesen 418 gépet rendelt meg, melyből a legutolsó 2017-ben kerül leszállításra. Az Egyesített Alapfokú Kiképző-repülőgép Rendszer (JPATS) még 1996-ban indult meg.
Az Egyesült Államok mellett a kanadai NATO Flying Training is ezt a típust választotta, összesen 26 példányt vásároltak. A Görög Légierő 45 darab T-6A-ost szerzett be.
A Raytheon most egy olyan változaton dolgozik, mely a Super Tucanóhoz hsonlóan könnyű támadó feladatra is alkalmazható.