Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, április 12, 2006

Privát kezekbe kerül a brit kutató-mentő szolgálat?

Egyetlen, 25 évre szóló tender indul el 2006-tól, melynek keretében a jelenlegi, a Királyi Légierő és a Királyi Haditengerészet helikoptereivel és egyes magáncégek gépeivel végzett kutató-mentő szolgálatot egy egységes, egy kézben lévő, privát ’kopteres „mentőflotta” fogja felváltani 2012-től. Az üzlet értéke a legszerényebb becslések szerint is eléri majd az 1 milliárd angol fontos (1,75 milliárd USD)összeget a 25 év alatt. A védelmi és a közlekedési tárca egy olyan céget keres, mely 30-40 helikopterrel fogja ellátni a több mint tucatnyi helyről induló SAR-szolgálatot. A költségeket repült óránként számolják majd el, a gépek a civil szolgálat tulajdonában maradnak, civil lajstromszámokkal.
Az új helikopterek nem lesznek alkalmasak műveletek végrehajtására az Egyesült Királyságon kívül.
A várakozások szerint a nagy helikopter-gyártók, így a AgustaWestland, az EADS és a Sikorsky figyelmét is felkelti majd az üzlet.

Itt több dolgot is meg kell jegyezni: elsősorban azt, hogy a jelek szerint a költségek lefaragása minden egyéb szempontot „vitt” az ügyben. Emlékezünk csak vissza: mekkora botrány volt abból is, hogy kiszervezték a RAF rakodótevékenységét! Az iraki műveletre érkező, tökig pakolt brit gépeket ugyanis a civil cég nem pakolta ki: a megkötött szerződés nem terjedt ki a Nagy-Britannián kívüli hadműveleti területekre. Végül a cuccokat néhány amerikai kölcsön targoncával szedték ki a brit Herkykből, a világ legnagyobb derültségére.

A legnagyobb problémát azonban a civil-katona működési eltérésekben látom. Megkérném a szolnoki kutató-mentő szolgálat katonáit, ha tévedek, javítsanak ki. Szóval a katonai kutató-mentő személyzet parancs alapján száll fel a bevetésre. Ez nem egy demokratikus dolog, hiszen a hadsereg vagy a haditengerészet sem az. Ez egyben azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden időjárási viszonyok között repülniük kell, már amit a kiképzésük és a repült technika megenged.
A civil pilótákat viszont nem lehet erre kötelezni: márpedig a kutató-mentő feladatok jelentős része a lehető legszarabb időjárásban történik. Mi lesz akkor, ha a Tesco-gazdaságos SAR-személyzet közli: bocsika, mi ilyen vacak időben nem repülünk?

Érdekes kitétel az is, hogy a helikopterek gondosan nem lesznek alkalmasak a Nagy-Britannián kívüli, hadműveleti bevetésekre. Ez a dolog kísértetiesen emlékeztet egy kelet-közép-aurópai állam vadászgép-beszerzésére. Az ország neve sajnos kiment a fejemből... :)
Az eszem megáll: gyakorlatilag a jelenlegi, NATO-kompatibilis repülőeszközök helyett egy olyan légiszolgálatot építenek ki, amely kirobbanthatatlan a brit területekről? Kíváncsi vagyok, hogy a kutató-mentő feladatkörből kivont katonai helikoptereket leselejtezik vagy az alakulatok kapnak új feladatot? Ha meg tovább repülnek, hol van a költséghatékonyság?
Arról nem is beszélve, hogy a minden időjárási viszonyok közötti mentési feladatokra különlegesen képzett pilóták kellenek. Honnan szed ilyet majd a szerződő cég? Vagy effektíve katonák repülik majd a civil gépeket?

Nem értem én ezt...

7 Comments:

Anonymous Gy-Gy said...

Jelentem a kut-men-t Szolnokon az árvíz hátralévő részében NEM Mi-8/17-esek adják...(Ha jön a parancs..)(No de nemis a Jak-ok..:)

10:06 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

gy-gy
Oooooo... Ugye nem Hind-ok?! :) Vagy a Koka ketuleses kikepzo helikoffere? :))))
Mi van meg? Ugye a libacombot mar regen nem repuli a Honvedseg, a rendorok MD-500-asai aprocskak, a nagyancsa meg kicsit nagy es nem is helikopter.

Ne kinozz, meselj (akar emailben is)!!!!!!! :))))


Udv!

Trau

10:38 du.

 
Anonymous Gy-Gy said...

Ja-ja!
A Drágaszágom lesz az a Hind!
Egyébként az ancsák Kecsón vannak nem nállunk (már nem csak papíron).
No indulok a gátra (lövészet helyett :( )

6:05 de.

 
Anonymous Sam. Joe said...

Remélem a szakszervezetek - tengerészeké, halászoké - szól majd, hogy ez nem teljesen jó így.

10:20 de.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

gy-gy:

Jo gatazast es koszonom a tobbi polgar neveben is a gatepitest.

A Hind-ot meg nem igazan ertem, mint SAR-koptert, tekintetbe veve annak alapvetoen harcigep jelleget. Kis rakodoter, hianyos muszerezettseg, csorlo hianya...
Vagy annyira nincs mar repulokepes Minyo-Mi-17-es, hogy meg a keszultsegi gepre is szukseg van a gataknal?


Udv!

Trau

10:59 de.

 
Anonymous Gy-Gy said...

Erről nem nyilatkozhatok ;)

3:13 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

gy-gy:

Ertem szavad, Fonok... ;)


Udv!

Trau

5:32 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home