Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, április 28, 2006

Kanadai látogató?

Nos, egy kedves olvasóm küldte el azt a linket, melynek végén egy igencsak hihetetlen, de legalább jó homályosan fogalmaz. A kibocsátó a RIA Novosti orosz hírügynökség, a hír: egy orosz Tu-160 Blackjack amerikai területeken keresztül észrevétlenül megközelítette a kanadai szárazföldet. A nyilatkozó Igor Kvorov altábornagy szerint a gépet sem radarral, sem szabad szemmel nem észlelték az amerikai légvédelem alakulatai.
A dolog számomra kissé nehezen hihetőnek tűnik: csakúgy, mintha az amerikaiak bejelentenék, hogy Moszkváig ballagott el egy B-1B Lancer. Nem véletlenül említettem ezt í típust: a Tupoljev „szülőanyja” az amerikai bombázógép volt, kialakításuk is feltűnően hasonló. Ez a két típus még nem a nehezen észlelhető repülőgépek (F-117A Nighthawk, B-2A Spirit) családjába tartozik, hanem a hagyományos iskola utolsó képviselői. Ennek megfelelően jelentősen nagyobb radarvisszaverő felülettel rendelkeznek, mint az elített két típus.
A feltételezett orosz behatolónak a NORAD (Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsokság) által ellenőrzött légtéren kellett észrevétlenül átkelni. Többek között az Alaszkai Légi Nemzeti Gárda Kulis támaszpontján székelő 176. légtérellenőrző ezred felderítő eszközeit kellett kicseleznie, majd az Elmendorf Légitámaszponton székelő, E-3A AWACS repülőgépekkel felszerelt 962. Légtérellenőrző századdal kellett meccselnie, melyeket a 12. és 19. Vadászrepülő század F-15C/D Eagle és a 90. Vadászrepülő század F-15E Strike Eagle repülőgépei támogatnak.
Megjegyzendő, hogy Alaszka fontos szerepet tölt be a rakétavédelmi rendszerben is, így meglehetősen sok, nagy hatótávolságú radareszközzel fürkészik az eget, éjjel-nappal.
A Tu-160 hatótávolságáról ahány forrás, annyi adat: mindegyik megegyezik aban, hogy legalább 10 ezer kilométer, (10400-15000-ig szórtak az adatok) teljes harci terheléssel. Kérdés, hogy ez milyen repülési profilt jelent. Ugyanis a mélyrepülés „zabálja” az üzemanyagot, márpedig egy kényelmes utazómagasságban ballagó (Hi-Lo-Hi bevetési profil eleje) Blackjack-et egy félrészeg alaszkai lokátoros is kiszúr igen messziről. Az utántöltés kilőve: egy nagy és lassú Il-78 Midas és a hozzá kötött Tu-160-as ismét csak messziről látszik, arról nem is beszélve, hogyha a bombázó leválik és eltűnik az amerikai földi radarok képernyőjéről, az vélhetően okoz egy kis mozgolódást Elmensdorfban. Azt, hogy az oroszok képesek lennének talajszintű repülésben utántölteni, egyelőre nem hiszem el.
Szóval elméletileg egy Alaszkát elkerülő, az Északi-sark felől beballagó, alacsonyan repülő Tu-160-as jöhetne szóba. Csak éppen az a kérdés, hogy a hidegháborúban pont az ehhez hasonló támadásokra készülő NORAD tényleg nem látta-e a gépet.
Azt hiszem, ezt az életben nem tudjuk meg. Mindenestere nekem a szokásos orosz nagyotmondásnak tűnik..

Ja, meg t. úr felvetése is releváns: kellene néhány fotó, mondjuk az orosz gép fedélzetéről, amint Kanada felett repülnek...