Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, március 21, 2006

Repülős hírek, #69

Fél évszázad: ennyi telt el az első B-52 Stratofrortress-el felszerelt bombázóezred harckészültségének elérése óta. A jeles dátum 1956. március 12., az alakulat a 93. Bombázóezred, melyet 1955. június 29-én aktiváltak.
A B-52-esek először 1965. június 18-án mentek harcba, Vietnam felett. A típus továbbfejlesztett példányai aktív résztvevői voltak a közelmúlt afganisztáni és iraki csatározásainak is.

Bidarban, ebben a kis, X. századbeli indiai kisvárosban hamarosan a Hawk Advanced Jet Trainer oktatógépek vélhetően csendesebb hangja váltja majd fel a jelenleg használt MiG-21-esek dübörgését. A bázisra 2007. közepén érkeznek majd meg az első Hawk-ok, az indiai vadászpilóta-oktatás központjává téve a kihalt városkát.
A légitámaszponton a kiképzés 4. és 5. fázisát hajtották végre az öreg orosz vadászgépekkel, a szubszonikus gyakorlógépekről, mint amilyen a helyi gyártású Kiran is, a kadétok itt ülek át a szuperszonikus típusra.
A 2004. márciusában rendelt 66 Hawk AJT-ből 24-es Nagy-Britanniában gyártanak, míg a maradékot a Hindustan Aeronautics Limited gyártja majd le.

A Dow Jones Newswires értesülései szerint március 17-én a Pentagonban döntés született: a Légierő és a Hadsereg azonos könnyű szállítórepülőgép-típust kap.
A több milliárd dolláros üzletben a jelenlegi helyzet szerint a Raytheon és az L-3 Communications Holdings csap össze.
A Raytheon az európai EADS CASA típusait (CN-235 és C-295) kínálja, míg az L-3, az Aleniával és a Finmeccanica-val összefogva a C-27J Spartan-t szeretné megvetetni.
Mint arról már itt is volt szó, a bevásárlás évek óta húzódik. Idén év elején a két fegyvernem közös projektre lépett, mely a Joint Cargo Aircraft nevet kapta. A Pentagon mostani döntése zöld jelzés lehet a Hadseregnek, mely akár idén megkezdheti az új szállító repülőgépek megvásárlását. A darabszámról nincs hivatalosan jóváhagyott szám, elméletileg későbbi elemzésekkel állapítják meg az ideális flottanagyságot //értsd: mi az a minimális gépszám, amelyet nagy nehezen le lehet tuszkolni a Hadsereg és a Légierő torkán//. A két fegyvernem megszólalásaiból ítélve több száz repülőgépről lesz majd szó. A Hadsereg az öreg C-23B Sherpák lecseréléséhez 33 gépet kér, de a hosszú távú cél a 145 gépes saját flotta.
A Légierő sem szívbajos: 100 vagy még több gépet vásároltatnának a Pentagonnal. Szakértők szerint vidám harc várható a két fegyvernem között: kié lesz a több gép?
Mindkét fegyvernem vezetői a tartalékos és a nemzeti gárdista egységekhez telepítené az új gépet és nagy reményekkel tekintenek a két egyenruhát viselő egységek együttműködésétől.

A Tartalékos Amerikai Légierő Barksdale Légitámaszponton repülő 917. ezrede március 21-én fogadta hivatalosan új „játékszereiket”, 7 darab A-10A Thunderbolt II-es támadó repülőgépet. A repülőgépek és pilótáik, műszaki kiszolgáló személyzeteik a Tartalékos Légierő 926. Vadászrepülőgép ezredtől érkezik, mely a Légierő és a Haditengerészet közös New Orleans tartalékos légitámaszpontján dolgozott. A történet érdekessége hogy a most érkező gépek és emberek többsége több hónapot töltött már Barksdale-en, mikor a 2005-ös Katrina hurrikán amiatt a New Orleans légitámaszpontot kiürítették.

Március 18-án életét veszítette az Indiai Légierő „Surya Kiran” bemutatócsapatának két pilótája, mikor gépük lezuhantak Bidar mellett. Az első értesülések szerint gyakorlórepülés közben az egyik gép farokrésze egy másik gépnek ütközött. Az egyik megsérült Kiran gyakorló repülőgép lezuhant, fedélzetén S Singh őrnagy és D Bhatia ezredes. A katasztrófa okait vizsgálóbizottság deríti fel.

Nem örülnek a japán Iwakini város lakosai az amerikai fegyveres erők áthelyezésének: a március 19-én tartott, nem ügydöntő helyi népszavazás során 43433 szavazó ellenezte, míg 5369 támogatta, hogy Atsugi mellől ide települjön át a USS Kitty Hawk repülőezrede, körülbelül 57 gép.
A város polgármestere reméli, hogy a japán kormány, engedve a helyiek véleményének, felrúgja a két ország között nagy nehezen kialakuló megállapodást és elmarad az áthelyezés //arról nem is beszélve hogy Atsugi lakosai meg örülnek, hogy elhúznak az amcsik végre. Ez egy ilyen NIMB-dolog...//.
Hivatalosan szó sincs változásról, a japán kormány folyamatosan tárgyal az amerikaival a szigetországbeli amerikai jelenlét átalakításáról.
A USS Kitty Hawk a Zama kikötöjében, Atsugi mellett lakik, s innen költözne át repülőezredével együtt a Tengerészgyalogság Iwakuni légitámaszpontjára. A gépek mellett 1600 haditengerész és tengerészgyalogos költözik a jelenleg Iwakuniban lakó 3500 mellé.

Három hétig tart a március 10-én kezdődött Cope Taufan ’06 hadgyakorlat, melynek során amerikai és malajziai pilóták repülnek, gépeikkel együtt a japán Kadena Légitámaszpontról felszállva.
A 18. Vadászrepülőezred F-15C Eagle gépeit 114 fős műszaki gárda kísérte el. A Malajziai Királyi Légierő MiG-29 Fulcrum, Hawk Mk.200 és F/A-18 Hornet repülőgépeket küldött Japánba. Az Eagle-pilóták természetesen lelkesek és a Fulcrumok skalpjára áhítoznak.

Megérkeztek az első magyar Gripenek Kecskemétre. Ha minden igaz, a 31, 32 és 33 oldalszámú együléses EBS HUN, illetve a 42 és 43 oldalszámú kétüléses gép szállt ma le, három MiG-29 Fulcrum kíséretében. Ezzel ugrásszerűen megnőtt a Magyar Honvédség repülőképes gépeinek száma, teszem hozzá halkan.

Leesett a 46. Expedíciós Felderítő Repülőszázad egy MQ-1 Predator pilóta nélküli felderítő repülőgépe Irakban. A gépet a nevadai Creech Légitámaszponton ülő pilóta vezette, maga a Predator az iraki Balad Légitámaszpontról szállt fel. A Hadsereg és a Légierő katonái a roncsokat megtalálták és visszaszállították a Balad Légitámaszpontra.

Világrekordot állított be az Amerikai Légierő egy C-17 Globemaster III szállító repülőgépe március 16-án. A gép 40 percen belül csaknem 15200 kilogramm humanitárius segélyt dobott le ejtőernyőkön négy közép- és kelet-afganisztáni helyszínen, felállítva a legrövidebb idő alatt a legtöbb helyszínen ledobott legnagyobb mennyiségű szállítmány rekordját.
A gép a 379. Expedíciós Repülőezred állományába tartozott, mely a McChord Légitámaszpontról dolgozik.
A 24 ledobott csomagban téli ruházat, szerszámok, iskolaszerek, étel és takarók voltak.

Új képek egy új gépről: a Német Haditengerészet 98+01 oldaljelű P-3C CUP Orion haditengerészeti járőrrepülőgépéről. Tessék.

Bezár a bazár Izlandon: Reykjavikból távozik az Amerikai Légierő. A lépésnek megfelelően a 90 napos rotációban Izlandon tartózkodó F-15C Eagle vadászrepülőgépek mellett a HH-60 Pave Hawk kutató-mentő helikopterek, E-3A AWACS légtérfelderítő repülőgépek és a KC-135-ös és HC-130-as tankergépek is távoznak szeptemberig.
Az izlandi kormány nem örül ennek, hiszen az országnak gyakorlatilag semmilyen fegyveres ereje nincsen, a Parti Őrség két fegyvertelen helikopterét és egy repülőgépét is beleértve.
Elméletileg lehetséges, hogy egy kis létszámú amerikai kontingens marad, míg a légtérvédelmet az Nagy-Britanniában állomásozó amerikai vadászgépek látják majd el.
Nagy kérdés, hogy mi lesz a légimentéssel, hiszen ezt eddig az Amerikai Légierő HH-60-asai látták el. Az izlandi kormány szerint az ország védelmére legalább 4 darab F-15C Eagle és több kutató-mentő helikopter kell. A fenntartásért a kormány akár fizetni is hajlandó lenne.

A dél-koreai hatóságok mérlegelik a március 14-én tengerbe zuhant F-16C Falcon kiemelésének lehetőségét. Az Amerikai Légierő képviselői dél-koreai haditengerészeti szakértőkkel tárgyalnak a Kunsan Légitámaszponttól 20 mérföldre tengerbe zuhant gép felszínre emelésétől. A 8. Vadászrepülő Ezred 35. Vadászrepülő Századának állományába tartozó gép pilótája, Donald Siegmund kapitány katapultált, majd 55 perces fürdőzés után a Dél-Koreai Légierő kutató-mentő helikoptere felszedte.
A gép helyi idő szerint 09:30-kor csapódott a vízbe, lezárva a gyakorlórepülést. A roncsok a számítások szerint körülbelül 55 méter mélyen lehetnek.

2005. decemberében kapta meg az Amerikai Haditengerészet az első két felfegyverzett MQ-9B Predator B pilóta nélküli repülőgépét.
Azt nem tudni, hogya General Atomics Aeronautical Systems által gyártott eszközök „navalizálása” mit is jelent, miben különböznek a Légierőnek átadott példányoktól, csupán az ismert, hogy ez nem a 2003-ban ajánlott „Mariner” konfigurációt jelenti. Azt sem tudni, hogy melyik alakulat kapta meg a gépeket.

2 Comments:

Blogger Zhao Man said...

basszus!
Te mennyit net-ezel???

----

Elismerésem!

12:40 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

zhao man:
Ebbol elek... ;)


Udv!

Trau

8:32 de.

 

Megjegyzés küldése

<< Home