Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, március 10, 2006

Repülős hírek, #67

Egy hetes „síszünet” után újra repült a Királyi Légierő Sea King kutató-mentő helikopere. A gép 1000 méter magasan pihent le a Cairngorm Mountains lankáin, egy múlt heti mentőakció során. A gép végül március 6-án este szállt fel az ideiglenes leszállóhelyről.
A gép a skót felföld Aviemore települése mellett, Coire an Sneachda hegyén landolt nem egészen szándékosan. A február 27-i mentőakcióban egy bokatöréses turistát kellett volna felszednie és elszállítania a hegyről. Egy hirtelen támadt hóvihar azonban olyan időjárási viszonyokat teremtett, hogy a gépnek gyorsan le kellett szállnia a hegytetőn. A zord elemek ugyanis a rotorlapátok igen jelentős jegesedését okozták.
A helikopter kimentését több napig lehetetlenné tette az időjárás, pontosabban az alacsony felhőzet, az erős havazás és a nagy hideg. Az áldozatot végül egy civil hegyimentő csapat hozta le a hegyről, több órás küzdelemmel.
A helikoptert a RAF és a Királyi Haditengerészet közös csapata keltette életre, többek között a RN yeoviltoni 845. Haditengerészeti Repülőszázadának segítségével. A felmelegítéshez a Royal Marine Commando Észak-Norvégiában üzemelő Sea King-jeihez használt generátoros-csőrendszeres „kályhát” is bevetették. A melegítő rendszert három fordulóval, a gép alá függesztve vitte oda egy másik Sea King Lossiemouth-ból.
A gép végül 4 perc repülés és 2 mérföld megtétele után az Aviemore melletti Glenmore Lodge-ban szállt le, ahonnan csak további vizsgálatok után repülhet haza.

Már 23 indiai pilóta fejezte be az átképzést az új Hawk kiképző repülőgépre. Az IAF összesen 75 pilótát küld 12 csoportban az Egyesült Királyságba, típusátképzésre.
Jelenleg 17-en tanulnak Nagy-Britanniában, mí a következő csoport 6 tagja március 27-én indul el. A kiképzés a tervek szerint 2008. februárjában zárul le, míg a Hawk Advanced Jet Trainer repülőgépek 2007. szeptemberétől kerülnek Indiába.

A NATO C-17 Boeing Globemaster II-eseket és Airbus A-400M-eket akar: feladatuk lenne elég. A gépekre, illetve az európai stratégiai szállítókapacitás kiépítésére nagy szükség lenne az afganisztáni és a szub-szaharai feladatok támogatásához, jelentette ki James Jones tábornok, az amerikai erők európai parancsnoka, egyben a NATO európai parancsnoka. A beszerzés lehet bérlés, lízingelés vagy megvásárlás is, akár közösségi kereteken belül, mint amire példa az E-3A AWACS-program is.
A NATO az eddigi tervek szerint 2010-2012 között állítaná hadrendbe az A-400M taktikai szállítógép. A katonai szervezetnek egy //valódi// stratégiai repülőgépre is szükség lenne, ehhez a C-17-esre lenne szükség.

Március 9-én elbúcsúzott a Japán Önvédelmi Légierő Mitsubishi F-1-es típusa. A gép utolsó repülésén egy hatgépes kötelék szállt fel a Fukuoka prefektúrában fekvő Chikujo Cho légitámaszpontjáról. A gépek a 6. Repülőszázad állományába tartoztak. A típus küözel 30 évig szolgált a JSDAF kötelékeiben.

Befejeződtek a Lockheed C-130-assal repül. Az első, önálló feladatot még decemberben repülték le. Jelenleg a század állománytáblája körülbelül 270 fős. A teljes Iraki Légierő jelenleg 700-800 számlál, beleértve a pilótákat, műszakiakat és más feladató személyeket. A Légierő már repüli az orosz felajánlásból származó Mil Mi-17 többfeladatú helikoptert, illetve a Jordániától kapott 16 darabos UH-1H Iroquois flottát is. Emellett néhány kereskedelmi Bell Jet Ranger is az állományba tartozik.
A Heculesek mellett néhány Sama CH2000 könnyű, két személyes felderítő repülőgéppel és Aerocomp Comp Air egyfedelű repülőgéppel is elvégez taktikai felderítési feladatokat.
Az egyik, most bemutattott C-130-as oldalszáma YI-303.

Február 27-én kényszerleszállást hajtott végre portsmouth-i Pease Légitámaszponton a Török Légierő egyik KC-135R típusú tankergépe. Az ok: egy kisebb szivárgást észleltek a gép 30 ezer gallonos üzemanyagtartályánál.
Az elővigyázatosságból végrehajtott kényszerleszállás eseménytelen volt, egy hibásan elhelyezett zárószerkezet megigazítása után a gép másnap továbbrepült.

Négy új Boeing C-17 Globemaster II-est kap az Ausztrál Királyi Légierő, jelentették be március 3-án //Az Airbus vezetőinek legnagyobb örömére, gondolom én...//. Az új géptípussal megteremtődik az Ausztrál Védelmi Erők nehéz szállító kapacitása, a politikusok szerint legalább 30 évre. A géppel levegőben szállíthatóak lesznek az újonnan beszerzett M1A1 Abrams harckocsik, az UH-60 Black Hawk és Sea Hawk, illetve a CH-47 Chinook helikopterek is kacagva beférnek a gép gyomrába. Az ausztrálok expedíciós képességének az is jót tesz, hogy a Bushmaster gyalogsági harcjárművekből öt, míg a szintén új Tiger harci helikopterekből három fér fel egy C-17-esre.
Mivel a Globemaster II-es gyártósora telje gázzal üzemel, az első ausztrál példány akár az idei év végére megérkezhet. A többi példánynak 2008-ig kell befutnia.
A beszerzés értéke eléri a 2 milliárd dollárt.

Minden, az amerikai erőknek használatra felajánlott bulgár légitámaszpont jelentős felújításra szorul, hogy megfeleljenek a Pentagon szabványainak.
Az USA a Novo Selo és a Bezmer támaszpontokat fogja használni. Egyes bulgár lapértesülések szerint a Graf Ignatievo repülőtérről is tárgyalnak a két ország képviselői.
2008. végéig eléri a félmilliárd dollárt, s ez csupán az építési, helyreállítási ls infrastruktúra-kiépítési munkák árát jelenti. Az építkezés során az amerikaiak piaci árat fizetnek majd a szolgáltatásokért és megvásárolt nyersanyagokért.

Március vége előtt aláírás kerülhet a szaúd-arábiai Typhoon-szerződésre, jelezték az ügyhöz közel álló források. A sivatagi ország legalább darab 72 Eurofighter Typhoon-t szerez be, melyből 24-et a Brit Királyi Légierőnek szánt Tranche 2-es sorozatból emelnek ki.

Utánpótlást kér a Kongresszustól a Pentagon: az Irakban és Afganisztánban „elfáradt” gépek pótlására. A Hadsereg 16 darab Boeing AH-64 Apache harci hehelikoptert írhatott le eddig, míg a három Lockheed Martin C-130J közepes taktikai szállítórepülőgép pedig az MC-130H szabványra átépített, a szállítószázadoktól elvett C-130H-asok pótlására kellene //Nem kéne keresztben felásott repülőtérre leszálllni és összetörni az MC-130-ast... ;) //.
Négy új Bell UH-1Y-es könnyű szállító és támadó helikoptert pedig a Tengerészgyalogság igényelt. Kilenc General Atomics MQ-1 Predator pilóta nélküli repülőgép is hiányzik már, illetve meg kellene vásárolni annak a Raytheon RAS-1R jelfelderítő (SIGINT) szenzorcsomagnak utódját, mely egy, az Egyesült Arab Emirátusokban lezuhant Lockheed U-2-es fedélzetén amortizálódott 2005-ben, Afganisztánból visszatérőben.
Fel kellene újítani egy lekonzervált Fairchild A-10A Warthogot is, mert ebből is veszteséglistára került már egy példány. Két, a Davis Motham Támaszponton lakó Sikorsky CH-53-ast is üzembe kellene helyezni, csökkentve a jelenlegi 13 gépes hiányt. Szintén pénz kellene a harcokban megsérült három Boeing A/MH-6M különleges műveleti helikopter, illetve egy, keményen landolt Boeing C-17 Globemaster II-es kijavítására is.
A kívánságlista folytatódik: fel kellene frissíteni a Beech RC-12 Huron jelfelderítő repülőgép felderítő eszközeit is. Ezekkel a gépekkel a terrorcsoportok rádióadásaira vadásznak.
A veterán Boeing RC-135 Rivet Joint repülőgépek fedélzetére valós idejű, nagy sávszélességű jelfelderítő kapacitás szükséges; a C-130-ra alapozott Senior Scout gyors reagálású jelgyűjtő és –feldolgozó rendszer beszerzése is szükséges lenne; a terroristák rádióit zavaró eszközök kellenének a Northrop EA-6B Prowler haditengerészeti repülőgép fedélzetére.
Két újabb, a felkelők pokolgépeinek semlegesítésére szolgáló, az Amerikai Légierő EC-130 Compass Call információs hadviselésre szolgáló repülőgépeinek két példányára is fel szeetnék szerelni az ere a célra kitalált, titkosított rendszert.
Ha már úgyis bevásárlás: 12 újabb Northrop Litening célfelderítő és –jelölő konténer, illetve a Boeing AV-8B Harrier II-esek törzs alatti középső fegyvertartóját is át kellene alakítani, hogy a Liteningek szenzorai kevésbé legyenek takarásban.
Repbiztonság: a Légierő Sikorsky HH-60 Pave Hawk csörlőzés közbeni automatikus magasságtartó rendszert kapna. A CH-53 Super Stallionok ütközési energiákat elnyelő pilótaüléseket, mechanikus diagnosztikai rendszert és Blue Force Tracker, a saját csapatok helyzetét is muató, mozgó térképrendszert kapnának.A Légierő rettegett hatékonyságú AC-130U támadó repülőgépei számára légi ütközéseket elhárító rendszertjavasolnak a Pentagon szakértői.

2 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Az 1. és 3. hírnek kicsit érdekes az eleje, nem kevertél el valamit Trau? :)

9:40 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

A Blogspot motorja monnyonle, megette a fel postot... ;)

Koszonom a figyelmeztetest!


Udv!

Trau

4:53 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home