Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, március 21, 2006

Miniszter úr nyilatkozik

Bár megfogadtam, hogy mára nem blogolok tovább, de vesztemre felkeveredtem az MTI weblapjára. Ott pedig Juhász Ferencbe botlottam. Nem kellett volna. A kedves honvédelmi miniszter olyan baromságokat állított a Gripen-megérkezés alkalmából, hogy a tarkómon is felállt a szőr.

Idézném az mti.hu tudósítását:

„Jó esélyünk van arra, hogy 2009-re a Magyar Köztársaság rendelkezzen a legfejlettebb és legkorszerűbb légtérellenőrzéssel és -védelemmel itt Közép-Kelet-Európában - mondta a honvédelmi miniszter.”

Kedves Juhász Ferenc! Először is tisztázzuk, mit jelent Kelet-Közép-Európa. Legjobb tudásom szerint ez Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Magyarországot, Romániát (esetleg Horvátországot és Szlovéniát) jelenti. Nos, ha ez így van, akkor amit Őn állított, az így, ebben a formában nem igaz, mondhatni: hülyeség. Választási hülyeség, de attól még hülyeség. De lássuk is, miért?
Ugye Magyarországon 2009-ben 14 darab JAS-39EBS HU (12 együléses C és 2 kétüléses D változat) lesz rendszerben, miután a jelenleg alkalmazott MiG-29B Fulcrum vadászrepülőgépeket kivonják a hadrendből. A Magyar Légierő innentől egyetlen századnyi, összesen 14 darab harci repülőgépre számíthat.
A repülőgépek légvédelmi feladatra a valóban modern AIM-120C-5 AMRAAM közepes hatótávolságú radarvezérlésű és az öregecske, Vietnamban debütált, a svéd és német tárolt készletből származó AIM-9L Sidewinder rövid hatótávolságú infravörös vezérlésű rakétákat használják, kíváncsi lennék a még meglévő üzemidejükre.
A földi célpontok ellen az AGM-65D Maverick infravörös vezérlésű levegő-föld rakétát és a GBU-16 Paveway lézeres önirányító bombát használhatja majd a magyar Gripen. Sehol nincs szó a nem irányított Mk-8X-családról, esetleg nem irányított rakétatárról.
Arról is illik megemlékezni, hogy a megfelelő integrációs tesztek elmaradása miatt a lengyelek által is kiválasztott F-16C Falconokon bármikor alkalmazható fegyverzet töredéke használható csak a Gripenen – persze ha megvásárolnánk ezeket.
A légtér felügyeletét a bánkúti és békéscsabai 3D-s radar mellett a Mecsekben megépítendő radar szolgálná, ez utóbbi felépítését kizártnak tartom 2009-re, okulva az eddig történtekből.
A légvédelem földi alakulatai a meglehetősen betegesnek bizonyuló Matra Mistral kis hatótávolságú, az öreg, de modernizált tűzvezető rendszerű, közepes hatótávolságú SA-6 Kub légvédelmi rakétákkal, egyetlen légvédelmi rakétaezreddel védelmezik Magyarországot (talána csapatlégvédelemnél akad még egy-két Sztrela és Igla, illetve a Mk I-es szemgolyóval vezérelt ZSU-23-as kétcsövű légvédelmi gépágyú). Kíváncsi vagyok, hogy a miniszter úr szerint ez elégséges-e? Budapest és Paks is védtelen perpill és nem hinném, hogy ez a helyzet, vagy a fegyverzet mennyisége és minősége megváltozik 2009-ig...

S egy figyelemre méltó példa: Lengyelország. A lengyel kormány 2002. december 27-én 48 darab F-16C/D Falcon Block 52-es (36 együléses C és 12 darab kétüléses D változat) vadászbombázó repülőgépet rendelt meg. A gépeket 2009-ig szintén leszállítja a Lockheed Martin. A repülőgépek fedélzetén olyan modern fegyverrendszereket használnak majd, melyről a szegény magyar vadászpilóta csak álmodhat (pl. JSOW, AIM-9X Sidewinder, JDAM). Már említettem, hogy megfelelő és rövid kiképzéssel a lengyel vadászpilóta több mint 100-féle fegyvert használhat gépén, hiszen maga az F-16C Block 52-es már eleve képes erre.
2015-ig szándékoznak rendszerben tartani a megerősített és felújított Szuhoj Szu-22-esekből körülbelül 40 darabot. //A magyar Szuhojokat sok milliárd forintba kerülő gyári nagyjavítás után, alig néhány repült órával (van olyan példány, melyet a gyárból hazarepültek, majd soha többet nem szállt fel) selejtezték ki.//
S persze kérdés, hogy a lengyel MiG-29-eseket kivonják-e, ha megérkezett az összes F-16C Falcon, vagy a két típus egymás mellett működik majd? En az utóbbira tippelek...
A lengyel légtérvédelmet erősíti még 25 légvédelmi rakétaszázad (2004-re fejeződött be a Nyeva és a Vega légvédelmi rakétarendszerek modernizálása), a mobil Sztrela-2M rendszereket éppen most cserélik le Grom-2-esekre. Szakértők szerint 2008-tól újabb, egyes feltételezések szerint izraeli beszerzések várhatóak a légvédelmi rakéták területén.
S akkor még nem is beszéltem mondjuk a hazai fejlesztésű PZA Loara 35 mm-es önjáró légvédelmi gépágyúról, vagy a 2004. novemberében a hadseregnek átadott ZSU-23-4MP Biala nevet kapott modernizált Shilka önjáró légvédelmi lövegről //a magyar ZSU-23-4-eseket természetesen váltótípus nélkül vonták ki már régebben//.

De látogassunk csak el Romániába, szintén Kelet-Közép-Európa. 110 darab izraeli segítséggel felújított és alaposan modernizált MiG-21 Lancer, igaz, néhány példány sajnos már lezuhant. A gépek természetesen nem érik el sem az F-16C, sem a JAS-39C színvonalát, de a mennyiségük többszöröse a Magyar Légierő 2009-es várható gépállományának. Új, Python 3-as és AA-11-es légiharc-rakéták, ELTA radarok...
43 Gepard önjáró gépágyús légvédelmi löveget is kapott az ország a németektől, ebből 200. novemberében érkezett meg az első példány. 35 darabot ebből felújítottak Gepard 2x35 rendszerre, új gépágyúkkal és tűzvezető rendszerrel.

S ezeket az adatokat 15 perces webszörföléssel szedtem össze! Könyörgöm, kedves Magyar Honvédség, Honvédelmi Minisztérium sajtóosztály, segítsek?

De van még:

„Juhász Ferenc szerint ehhez képest egy olyan repülőgépet béreltek akkor, amely csak erre a feladatra nem volt alkalmas, és amely képességeit tekintve semmivel sem volt jobb és különb, mint a MiG 29-es.”

Nos, sok mindennel lehet engem vádolni, de a Gripen Fan Club tagságával kevéssé. Ennek ellenére szabadjon megjegyeznem, hogy egynémely tekintetben a JAS-39A fapados, első változata is bizony többet tudott, mint a hazánkban rendszeresített MiG-29B (9.12) Fulcrum. Céloznék itt például a fedélzeti elektronikus rendszerekre, a radarrendszerre, a TIDLS-rendszerre, a hajtóművezérlésre, vagy éppen az irányított fegyver (AGM-65B TV-irányítású levegő-föld, illetve RBS-15F hajó elleni rakéta) alkalmazhatóságára.
Természetesen a MiG-29B közelharcban csomót köt a Gripenre, de most arról volt szó, hogy a miniszter szerint a JAS-39A Gripen annyit vagy még annyit sem tudott, mint a Fulcrum. Ez, kérem, baromság. Főleg, ha figyelembe vesszük: a két repülőgép teljesen más feladatra készült.

Majd engedtessék meg nekem egy valódi gyöngyszem beidézése:

"A Gripenek rendszerbe állítása most folyik, és az elkövetkezendő években befejeződik" - jelentette ki, majd hozzátette: "amerikai, svéd és német fegyvertípusokat rendszeresítünk a gépekre attól függően, hogy melyiknek mi a funkciója" - jelentette ki.

Aki elsőre megmondja, hogy ez a mondat mit jelent, az jelentkezzen nálam két üveg sörért.
De természetesen nem hagyom annyiban: lássuk, mire gondolhatott a derék miniszter!
A mondat első felében csak a nyelvtannal vannak kisebb problémák: mondjuk „A Gripenek rendszerbe állítása már megkezdődött, s a következő esztendőkben fejeződik be.” Megjegyzem: egy honvédelmi miniszternek azért illene kicsit pontosabb információkkal rendelkezni. Azért egy hadrendbe állítást több éves időlimittel megjelölni, hát, nem igazán elegáns.
Igazából a mondat második fele az izgalmas: funkciók, országok vidám kavalkádja.
Vélhetően a miniszter azt akarta mondani, csak nem sikerült neki: többféle, amerikai, scéd és német fegyvertípust is rendszeresítenek a Gripenen, melyek többféle feladat ellátására is alkalmasak.
Nos, ha már miniszter valaki (bár közismert, Juhász Ferenc nem az a nagyon katonás típus, és akkor még finoman fogalmaztunk...), akkor legalább azzal legyen tisztában, hogy egy harci repülőgép milyen feladatokra alkalmas. Segítek: légi és földi célpontok felderítésére, leküzdésére, illetve kifejezetten felderítő bevetések végrehajtására.
Nos, ezekhez különböző fegyverek és eszközök kellenek. Felhívnám a miniszter úr figyelmét, hogy akad egy apró gond: nem csupán a magyar politikusi elképzelésektől függ a rendszeresítés. Függ attól is, hogy milyen fegyverrendszerek alkalmazására kap „pecsétet”, azaz válik alkalmassá a megfelelő vizsgálatok után maga a Gripen is. S ezzel bizony akadnak még problémák, bőven, nem véletlen a meglehetősen kurta fegyverétlap.

Röviden összefoglalva: a miniszter a minimális információval sem rendelkezett. Ebben sáros(ak) lehet(nek) saját maga és/vagy az őt a beszédre felkészítő kommunikációs szakember(ek). A legfőbb mondanivaló, a regionális középhatalmi státuszról álmodozó politikai vezetés üzenete, mely a legkorszerűbb és legfejlettebb kelet-közép-európai légvédelmi rendszerről szól, rövid keresgéléssel cáfolható.
Különben is, amíg Kecskeméten Tesco-MTB-kkel (láttam saját két szememmel) rohangálnak a műszakiak, addig ne pofázzunk korszerűségről.

4 Comments:

Anonymous Sam. Joe said...

Trauka!
Gondoltam rád tegnap este, amikor a kereskedelmi tévékben ment a hülyeségáradat a Grippenekről. Az tök alap volt mindenhol, hogy amikor a Gripcsikről volt szó, bőszen Mig-29-eket mutogattak. LOL! Ha jól emlékszem, a legszebb fokozó jelző a "szupermodern" volt. A Mig pedig a legfinomabb, amit az arcába kapott, az az a "kiöregedett", meg "elavult" volt. Wazze, ebben az országban mindent szét kell verni? (Nyomass egy spellcheckert a cikkre, van benne pár elgépelés.)

10:53 de.

 
Anonymous gzozzo said...

By index: "Manőverező-képessége, kezelhetősége jobb, tolóerő tekintetében azonban a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották." Azannyja, hogy miket össze nem tudnak írni. Manőverező képessége jobb...

1:56 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

sam. joe:
Termeszetesen modernebb a MiG-29B-nel a JAS-39C, ez nemis kerdes. AMugy megfelelo elektronikaval (lasd pl. a MiG-29M2 tipust) az oreg Fulcrumot is alaposan fel lehet fesulni... :)
Elektronika teren a Nyugat vezetett mindig: aerodinamikaban az oroszok a hagyomanyosan jobbak.

gzozzo:
Hat en beszeltem kecsoi Fulcrum-pilotakkal, akik "legiharcoltak" a Gripen ellen. Azt mondtak, hogy teljesitmenye, manoverezokepessege az oreg MiG-21bisz Fishbed kornyeken jar. ;)
Amugy kivancsi lennek, hogy az index szakiroja (btw olvastam a cikkuket, de mar csak legyintettem...) szerint hogyan lehet kisebb toloerovel jobb manoverezokepesseget osszehozni egy vadaszgepnel?


Udv!

Trau

8:31 de.

 
Anonymous Sam. Joe said...

Kössz koma... 8-) Nem ütöm meg a szintedet, de azért én sem barlangban élek, mint azt néhanapján tapasztalhatod reptechnikai beszélgetéseinkből. Sőt! Én is beszéltem "Kecsón" a pilótákkal. Réges-régen, mikor először szóba jött a Gripp...

7:08 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home