Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, március 23, 2006

Index, amely tud

Vessünk egy gyógypillantást az index.hu tudósítására is!

Zúzós, drámaira hangszerelt („felfegyverzett”) indítás:

„A Magyarországra tartó gépek légi fogadására három felfegyverzett MiG-29-es vadászgép emelkedett a levegőbe nem sokkal két óra után.”

Kedves kollega, úgy híjják őket: a készültségi gépek. Ezek a gépek a „beton” végén állandóan felfegyverezve és feltöltve várják a riasztást. Nem a Gripenekért pakolták tele őket rakétákkal...

„A Gripen vadászrepülő Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú, könnyű harci repülőgépe.”

Nem kevéssé prospektusízű megállapítás. Illett volna a „A gyártó által olcsón üzemben tarthatónak mondott...”-jellegű kitétel. A Gripen üzemeltetéséről már derültek ki furcsaságok, lásd a hangárt az erdő mélyén, a kanyar után (amely erdőből a zord körülmények közötti üzemeltetést bizonyítandó, a Gripen gurult ki: csak éppen volt egy kanyar és egy hangár az út már nem látható részén, a helyszínen járt újságíró kollega elmondása szerint), vagy a Kecskeméten építendő legkondicionált hangár (amely kicsit más, mint az olcsón, bárhol üzemeltethetőség).

„Manőverező-képessége, kezelhetősége jobb, tolóerő tekintetében azonban a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották.”

Nos, hogyan lehet egy vadászrepülőgép jelentősen kisebb tolóerő/tömeg viszonyszámmal manőverezőképesebb?
Arról nem is beszélve, hogy mondjuk meg lehetett volna kérdezni a pilótákat is erről: speciel nekem egy igen kiváló kecsói pilóta azt mondta: a Gripen annyit tud erőből, emelkedőképességből, mint a MiG-21bisz. Én hiszek neki, ő már repült Gripen ellen gyakorlóbevetést.
A dupla hajtóműtől meg idegrángást kapok. Két hajtóműves a típus, kezit csókolom.

„Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, ezért kitűnő manőverező képességgel rendelkezik.”

Ezért??????? Ezért rendelkezik kitűnő manőverező képességgel? Ezt az embert egy Gripen-prospektussal verték meg a cikk előtt, látom én. A manőverezőképesség kicsit több összetevőből áll: kormányvezérlés, hajtómű-paraméterek ÉS a szárnykiképzés. De pl. az F-15-ös nem delta, az F-16-os se klasszikus delta (külön hátsó vízszintes vezérsíkja van), az F-22-es és az F-35-ös sem deltának készült.

„Délután három óra körül már mind az öt Gripen a bázis betonján állt, jelképértékűen a MiG-ek helyére parkoltak be a svéd vadászok.”

Ettől meg sírni támadt kedvem.
Jelezném: minden repülésre induló vagy onnan visszatért repülőgépet pontosan arra a betoncsíkra tesznek, mert az az indítási zóna. Könyörgöm! Kollega, maga egyszer sem volt Kecskeméten repülőnapon? Tele van olyankor a csík a legkülönbözőbb típusokkal. Az nem a Fulcrumok dedikált placca!!!!
Jelképérték, az.
Ha már jelképértéket keresett volna a kollega, akkor inkább választotta volna a készültségi hangárt. Majd ha onnan kitúrja a Gripen a Fulcrumot, na az lesz a jelképérték.

3 Comments:

Anonymous Sam. Joe said...

Csodálkozol? Az Index miért pont ebben lenne jó? Milyen gyakran fogjuk a fejünket az IT hülyeségeik miatt?

7:11 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

sam. joe:
Igazsaggod vagyon, oreg baratom. De akkor is... :)


Udv!

Trau

10:43 du.

 
Anonymous Névtelen said...

Szia Trau,
a légkondicionált hangár szerintem rendben van, mert ki a fene akarna rendszeresen, éveken át télen-nyáron a szabad ég alatt karbantartani? ;-) (Szóval szerintem ez nem géptípus-függő beruházás.)

Üdv,
Pincehelyi
http://forum.index.hu/User/UserDescription?u=80929

3:38 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home