Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, február 21, 2006

Repülős hírek, #64

Hazatér a Szingapúri Légierő első három AH-64D Apache Longbow harcihelikoptere. A helikoptereket eddig az Egyesült Államokban, Arizonában használták a pilóták kiképzésére. Az első „hazai” Apache már szerepel is a szingapúri 2006 Asian Aerospace kiállításon.
Szingapúr még 1999-ben rendelt 20 darab Apache Longbow-ot, melyből az első nyolc helikoptert 20002-ben szállították le. A gépeket eddig Arizonában repülték a szingapúri pilóták, közel 8 ezer balesetmentes repült órát gyűjtve össze. A maradék 12 helikopter első példányát 2006. januárjában vették át, az „második” kontingens 3 gépét szállították át a városállamba.

Egyes értesülések szerint Bulgária véglegesen döntött: február 24-én írják alá a szerződést az olasz Aleniával. Az üzlet 5 új C-295-ösök az Alenia C-27J Spartan gépeket ütötték ki a versenyből. A 12 gépes üzlet értéke 270 millió euró.

Az EADS CASA nyerte meg a Portugál Légierő taktikai szállító és haditengerészeti járőrrepülőgép-megrendelését //hátha a portugálok meg is kaphatják a gépeket, ellentétben Venezuelával, ugye...//. A spanyol építésű C-295-ösök az Alenia C-27J Spartan gépeket ütötték ki a versenyből. A 12 gépes üzlet értéke 270 millió euró.
A gépekből hét szállító, míg öt VIMAR haditengerészeti felderítő és járőröző konfigurációbankerül Portugáliába. A tucatnyi új C-295-ös összesen 24 kisebb kisebb EADS CASA C-212-est vált fel, melyek az 1970-es évek óta repülnek szállító, tengeri felderítő és elektronikai zavaró feladatokat. A CASA-gépek emellett kiegészítik a portugál Lockheed Martin P-3C Orion nagy hatótávolságú haditengerészeti felderítőgépeket.
Az öt C-295 VIMAR-feladatú gépből három az EADS CASA integrált taktikai rendszerét kapja meg, mely radar- és elektooptikai felderítő rendszerekkel keresi a rossz fiúkat. A gépek gyorsan visszaalakíthatóak egyszerű szállítási feladatok végrehajtására is.
Az első gépet másfél éven belül érketik meg, majd ezután másfél hónap alatt a teljes flottát leszállítják. Elsőként a szállító C-295-ösök kerülnek a Portugál Légierőhöz.

Költöznek a cseh Gripenek: Pardubicéből fognak dolgozni idén június és november között. Ez jó hír a spottereknek, hiszen ezen a légitámaszponton sokkal kevesebb hangár van, így könnyebb lehet a Gripenek fényképezése az indítózónából. Az ok: a támaszpontot felújítják.
Közben az utolsó öt, 10 hetes Gripen-kiképzést kapó cseh pilóta is elutazott Svédországba február 20-án. Visszatérésük után teljes lesz a 21 fős kiképzett pilótacsapat, hiszen a képzés második részét már Csehországban kapják meg.
Csehország jelenleg 8 pilótát tart 24 órás készültségben, a NATO-nak alárendelve. További 8 pilóta már visszatért Svédországból és a Caslav Légitáaszponton a kiképzés maradék részét kapják meg épp. A Gripen-pilóták többsége egyébként MiG-21MF Fishbed-veterán.
A cseh Gripenek amúgy márciusban visszarepülnek Svédországba, továbbfejlesztésre. Ez nem terheli a cseh költségvetést, mert az eredetileg megkötött szerződés része ez a frissítés.
A gépek mindegyike egy hónapot tölt Svédországban, majd az utolsó gép 2007. augusztusára készül majd el.