Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szombat, február 18, 2006

Repülős hírek, #63

2008-tól a Davis-Monthan Légitámaszpont „roncstelepére” kerülnek a megfáradt F-117 Nighthawk bombázó repülőgépek. A légi harcászatot forradalmasító, igencsak szögletes gépek 20 év szolgálat után kerülnek nyugdíjba. A Pentagon bejeletése szerint bár a program végleges finomítása még folyik, de valószínűleg mind az 52 gép a sivatagi tárolótelepre kerül. Elméletileg ugyan lehetőség lenne néhány F-117-es eladására megbízhatóm szövetséges országoknak, de nem valószínű, hogy ilyen adásvételre sor kerül. Valószínűleg múzeiumba is kerülhet egy vagy több példány.
50 gép jelenleg a 49. Vadászrepülő Ezred állományában repül a Holloman Légitámaszponton, míg két másik tesztszázadoknál szolgál. Ebből az egyik a híres Nellsi Légitámaszponton, A 835-ös oldalszámú gép hivatalosan az eglini 53. Ezred állományába tartozik.
A gépek kivonását a karbantartásigény és a magas üzemeltetési költségek miatt hozták előre 2011-ről 2008-ra.
A gép utódjai számosak: az F-22A Raptor, és a pilóta nélküli RQ-4A/B Global Hawk nagy magasságban repülő stratégiai felderítő repülőgép.

Szimultán bombavetést hajtottak végre a Koreai Légierő F-15K Slam Eagle repülőgépe február 16-án. A bevetés során egyszerre három Mk-82-es JDAM ejtőlőszert engedett el a vadászbombázó Mach 0.9-nél, 20 ezer láb magasságból, az . A három bomba a cél középpontjától átlagosan 2,1 méterre csapódott be. A gép a floridai Eglin Légitámaszpontról szállt fel a bevetésre.

Saját csúcsot döntött a Northrop Grumman MQ-5B Hunter felfegyverzett pilóta nélküli repülőgépe január 5-én. A gép több mint 21 órát repült egyszerre. Ez csaknem 10 órával nagyobb teljesítményt jelent, mint az eredeti RQ-5A Hunteré.
Nőtt a teherbírás is, hiszen a legnagyobb felszállótömeg 1950 fontra nőtt. A Northrop Grumman megnövelte a Hunter középső szárnytartályának méretét és csökkentették a diesel hajtómű étvágyát is.
A csúcstartó repülésre a Cochise gyártelepen került sor, Dél-Arizona felett. A gép január 4-én szállt fel, majd másnap ért vissza a kifutóra.
Az első MQ-5B Hunter rendszer, mely hat repülőgépet és három földi irányítóállomást jelent, a Hadsereg 224. Katonai Felderítő egysége állítja hadrendbe. A rendszert azonnal használni is fogják a hadszíntereken.
Az RQ-5A Hunter-ek eddig már több mint 19 ezer repült órát gyűjtöttek össze a Balkán és Irak felett.

Erősen töpreng India azon az ajánlaton, melyet Nagy-Britanniától kapott. Az üzlet lényege nyolt ex-Királyi Haditengerészeti Sea Harrierről szól, melyeket oktatási és kiképzési célokra használhatnának. A szóban forgó nyolc Sea Harrier
FRS.51
-es flottáját segítenék. Egy indiai szakértő csapat már meg is vizsgálta a Sea Harriereket, melyek a 801 Naval Air Squadron állományából kerülnek ki március végén. Azt még nem tudni, hogy csak hat vagy mind a nyolc gép átvételéről van szó, a döntést az indiaiak mondják ki.
Ha mindenki rábólint, a vásárlás már a 2006-07-es pénzügyi évben megtörténhet.
Hivatalos források szerint azonban „butulnak” az átadott gépek, mert a britek az AIM-120 AMRAAM rakétákat és a szükséges rendszereket nem adják át Indiának.

Lezuhant az Egyesült Államok Tengerészgyalogságának két CH-53E Super Stallion szállító helikoptere február 16-án éjjel. A gépek Djibouti partjaitól nem messze zuhantak az óceánba. A 12 főnyi személyzetből két túlélőt találtak, a többieket még keresik. A katasztrófa oka egyelőre nem ismert, de az első vizsgálatok szerint kizárható az ellenséges tűz. A gépek a HMH-464 nehéz szállító helikopterszázad gépei voltak, mely a Marine Corps Air Station New River Tengerészgyalogsági Légitámaszponton állomásozik Jacksonville-ben. A két helikopter a
Combined Joint Task Force Horn of Africa kontingens részeiként repültek egy két órásra tervezett éjszakai gyakolróbevetést, amikor lezuhantak. A két túlélőt a dzsibuti fegyveres erők katonái mentették ki az Adeni-öbölből, Ras Siyyan városától nem messze. A sérülteket még szombaton átszállították a németországi Landstuhlban működő regionális egészségügyi központba. Az egyik sérültet térdsebével még szombaton meg is operálták, míg a másik sérültet megfigyelés alatt tartják. Ő a koponya és a törzs zúzott sebei mellett szennyezett tengervizet lélegzett be, állapota stabil.
A kutató-mentő akcióban az Egyesült Államok mellett Djibouti és Franciaország katonái is részt vesznek. A mentőcsapatok már megtalálták a CH-53E-k roncsainak nagy részét.


Egy kis dél-amerikai flottamozgás:

Bolívia:
6 darab Neiva T-25 Universal (oldalszám: FAB 501-től FAB 505-ig) repülőgépet adományozott az országnak Brazília 2005. november 10.én. A gépek a Fuerza Aérea Boliviana (FAB) Grupo Aéreo 21 (GA 21) alakulatánál repülnek.

Brazília
A Base Aérea de Anápolis (BAAN) támaszponton üzemelő 1° Grupo de Defesa Aérea (1º GDA) mindegyik F-103E/D (Mirage IIIEB/DB) repülőgépét kivonták a hadrendből 2005. december 15-én. Amíg meg nem érkeznek a nemrég vásárolt Mirage-2000C/D gépek, addig ideiglenesen Northrop F-5E Tiger II-es gépekkel repülnek tovább az alakulat pilótái.

Chile
Az Chilei Légierő első két F-16D Block 50M típusú új vadászbombázója 858 és 859 oldalszámokkal a nemrég reaktivált Grupo Aereo Nº 3 "Los Condores " állományába került 2006. január 31-én. A gépek az Iquique légitámaszpontra kerültek.

Kolumbia
2005. december 8-án a Fuerza Aérea Colombiana (FAC, Kolumbiai Légierő) szerződést írt alá a brazil Embraer céggel 25 Kawasaki BK117-es helikopter ARC218 oldalszámmal a Kolimbiai Nemzeti Hadsereg állományába került 2005. december 22-én. A gépet előzőleg Kanadában alakították át a haditengerészeti feladatok ellátására.

Ecuador
Megkapta a második, egyben utolsó CASA C-212-400 könnyű szállító repülőgépét az Ecuadori Hadsereg 2006. januárjában. A 477-es gyári számú gép AEE-302 oldalszámot kapta meg.

Paraguay
Szintén 6 darab Neiva T-25 Universal (oldalszámok: FAP 0131-0135) repülőgépet kapott Brazíliától a Paraguay Légierő 2005. december 6-án. A gépeket a Grupo Aéreo de Instrucción kiképzőegység repüli majd a Silvio Pettirossi légitámaszponton. A Brazil Légierőben a 1834, 1848, 1918, 1928 és 1932 oldalszámot viselték a most átadott gépek.

Uruguay
Egy UH-13 Esquilo (Aerospatiale AS-355F2) kétturbinás helikoptert adományoz a brazil kormány az Uruguay Haditengerészetnek. A N-7061 oldalszámú gép átadásának időpontja még nem ismert.
Az Uruguay Légierő két Bell 212-es helikoptert kapott 2005. októbere és decembere között. Az egyik gép a FAU-032 oldalszámot kapta. Az üzlet pénzügyi fedezetét a FAU-090 oldalszámú AS-365N2 helikopter eladása teremtette meg. A két új helikopter a
Escuadrón Aéreo Nº 5 (EA 5) alakulatnál szolgál.

Venezuela
3 darab Mi-17-V5 vásárolt a Venezuelai Légierő 2005. december 21-én. A gépeket a Kazan Helikoptergyár szállítja le 2006. első negyedévében. A gépek gyári száma 004M160, 004M161 és 004M162.