Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, február 17, 2006

Repülős hírek, #62

Kazani Mil Mi-172-esek kerülnek Ciprusra. A február 16-án bejelentett üzlet értelmében a Kazan Helikoptergyár két tűzoltásra átalakított helikoptert szállít 2007. közepéig a szigetre. A Mi-172-esek a legmodernebb kommunikációs, navigációs és avionikai eszközökkel lesznek felvértezve.

Nem vásárol több Seahawkot Szingapúr. A légierő parancsnoka, Lim Kim Choon tábornok bejelentette, hogy a tavaly vásárolt hat Sikorsky S-70B Seahawk hajók és tengeralattjárók ellen bevethető helikopter elégséges a feladatok végrehajtásához. A városállam eredetileg 12 helikoptert akart beszerezni, de ezt 2004-ben a költségvetési megszorítások miatt hat darabra csökkentették, melyből csupán négyet szereltek fel a szükséges ASW-rendszerekkel.
A Sikorsky az Eurocopter és az NH Industries elől halászta el az üzletet. A 2005. januárjában megkötött szerződés szerint hat S-70B érkezik 2008 és 2010 között, plusz két további gépre is opciót kapott Szingapúr. Ezt a két gépes kontingenst „engedte el” a szingapúri kormány, de az utolsó két gép teljes felszerelése még napirenden van.
Szingapúr hat új fregattjára telepíti majd a helikoptereket.

Telt ház lesz a Csendes-óceánon idén nyáron: három hadgyakorlaton négy repülőgép-hordozó és kísérőcsapata cirkál majd a vizeken. Ezek egyike a Norfolkban állomásozó CVN-65 USS Enterprise lesz, de érkezik hordozó az Atlanti-óceánról is, amire már régen nem volt példa.
A hordozók együttműködve is dolgoznak majd, bevonva más államok haditengerészeteinek egységeit is.
Három hordozó és kísérőik a Tengerészgyalogság és a Légierő egységeivel közösen „játszik” majd a Csendes-óveán nyugati részén.
Egy magányos battlegroup a „Rim of the Pacific” hadgyakorlaton vesz részt július közepén, majd két hordozó augusztusban fog egyött dolgozni.

Meg akarja erősíteni kirgizisztáni támaszpontját Oroszország. A tervek szerint még 2006-ban megduplázzák a repülőgépek és a személyzet létszámát a Kant légitámaszponton, mely a kirgiz fővárostól, Bishektől 20 mérföldre nyugatra található.
Az orosz kontingens egyik legfontosabb feladata a kirgiz pilóták kiképzése az L-39 Albatros gyakorlógépekkel. A bázis harciasabb feladatokat is ellát, hiszen 2003. októberében ide települtek azok a gépek, melyek a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezete (CSTO - Örményország, Fehéroroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Tadzsikisztán és Oroszország) egységeinek légitámogatását adják.

Kilenc darab F-5E/F Tiger II-es könnyű vadászrepülőgépet vásárolna Brazília Szaúd-Arábiától. A hat együléses F-5E és a három kétüléses F-5F 24 millió dollárért kerülhet a Brazil Légierő birtokába. Ha az üzlet megvalósul, leghamarabb júniusban érkezhetnek meg a régi-új Tiger II-esek.

A Pentagon február 6-án kiadott öt éves stratégiai víziójának (QDR) véleményével ellentétben a Légierő sziklaszilárd: márpedig a feladatai ellátásához 381 F-22 Raptorra van szüksége. A Pentagon pedig világosan közli: csak körülbelül 180 darabot tud megvásárolni a Lockheed Martin méregdrága vadászgépéből.
A már említett QDR hivatalosan nem az ára, hanem az érdemei szerint kezeli az F-22-est. Meglehetősen röviden, csupán az egyik prioritásként szerepel a 180 gépről szóló megjelölés. Ez természetesen nem hivatalos, a költségvetési forrásokat is érintő döntés.
A QDR csupán egyetlen oldalon foglalkozik a taktikai repülőgépekkel, ebből az F-22 egyetlen mondatot kapott.
A visszafogott megjelenés, körítve a Fehér Ház legutóbbi költségvetési javaslatával, 183 darab F-22A-t jelent – ez csupán négy gépes növekmény az előző év elképzeléseihez képest. A gyártósor plusz két éves üzemeltetése biztosítja, hogy átfedés lesz az F-22-esek és az F-35 Joint Strike Fighter gyrtása között. Elemzők szerint a Raptor esete is kiváló példa arra, hogy milyen nehéz érvekkel megvédeni a nagy értékű beszerzéseket...