Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, február 13, 2006

Repülős hírek, #61

Nehézséget okoz a kanadai fegyveres erők számára annak a CH-124A Sea King helikopternek a pótlása, mely több mint egy hete zuhant le Dánia partjainál. A gép a HMCS Athabaskan fedélzetéről hiányzik, mely hajó a zászlóshajója annak a többnemzetiségű köteléknek, mely gyakorlóbevetést hajt végre a térségben. A hajó várhatóan csak a spanyolországi Malaga kikötőjébe érve kap új helikoptert, március 8-a körül.
A pórul járt, 438-as oldalszámú helikopter február 2-án zuhant le Dánia partjaitól 50 kilométer távolságban, a rombolótól nem messze, miközben éjszakai leszállást gyakoroltak a hajó tatjára.
A gép öt főnyi személyzete megmenekült. A katasztrófa oka még nem ismert, az emberi tényező és a műszaki hiba egyaránt lehetséges. A vizsgálatot segíti, hogy a helikoptert kiemelték a tengerből.

Január 21-én sikeresen zárult le a Lockheed Martin mariettai üzemében a C-5 Galaxy-re szerelt új hajtómű első tesztje. A próbaüzem a C-5 megbízhatóságnövelési és újrahajtóművezési programjának (RERP) volt fontos állomása.
Az első hajtóművezésen a hajtómű működés közbeni vizsgálatát végezték el, álló helyzetben. Tesztelték a sugárféket, a hajtómű teljes fordulatszám-tartományát és a fedélzeti elektronika működését is. Kisebb hegesztenivalóktól eltekintve a teszt sikeresnek bizonyult.
A RERP célja, hogy a C-5 Galaxy-flotta békeidőben 75 százalékos rendelkezésreállást érjen el békeidőben. A böhönyéket új, üzemanyag- és karbantartás-takarékosabb General Electric F138-GE-100 hajtóművekkel szerelik fel. A gépeket emellett több mint 70 ponton alakítják át. A RERP-en 112 C-5A, C-5B és C-5C változat esik át. A gépeket a RERP előtt az Avionikai Modernizációs Programon verik keresztül, mely egy vadonatúj pilótafülkét és avionikai rendszert jelent, egyfajta „digitális gerincet” adva az öreg masináknak. Csak ezek után jöhetnek az új hajtóművek, melyeket természetesen már az új avionika vezérel, digitálisan.
A Légierő 15 C-5-öse végzett már az AMP-szerelősoron, vagy fog végezni hamarosan. Ezek közül három már Mariettában van, ahol a hajtóműveket szerelik éppen rájuk.
A program végén a Galaxy-k új típusjelzést kapnak: C-5M jelzéssel repülnek tovább. Bár a gépek gyorsabbak nem lesznek, de erősebbeké és robusztusabbakká válnak. Nő a teherbírás, csökken a felszállópálya-igény, gyorsabban érik el az utazási magasságot, ezáltal üzemanyagot is lehet spórolni. Ráadásul a gépek már képesek lesznek a nemzetközi civil utasforgalomban is részt venni. A várakozások szerint a 112 C-5-öst 2020-ig látják el az új rendszerekkel.

Jelentősen csökkent az ausztrál Blackhawkok repideje. Az ausztrál védelmi erők azért voltak kénytelen csökkenteni a repült órák számát, mert nincs elegendő pilóta a haditengerészet és a hadsereg kötelékeiben, illetve karbantartási problémák is felmerültek.
A legnagyobb bajban a haditengerészet van. A nemrég rendszeresített Kaman S-2G Super Seasprite helikopter repidejét 1800 óráról 975-re csökkentették, a pótalkatrészek hiánya miatt. Az S-76 Seahawk-ok ehhez képest még jól jártak, a 4200 óráról 3300 órára csökkenéssel, melynek okaként az új karbantartási rezsim bevezetését jelölték meg. A régi karbantartási előírásokat egy 2005. augusztusában befejeződött vizsgálat után változtatták meg. A vizsgálatot a 2005. áprilisi Sea King-tragédia indította el, ekkor az indonéziai Nias szigeténél lezuhant helikopterben kilencen veszítették életüket. A katasztrófa okaként a nem helyes karbantartási és ellenőrzési kultúrát jelölte meg az esetet kivizsgáló bizottság.
A Sea King-ek idei repülhető óraszáma 2000-ről 1200-ra csökkent, szintén a niasi katasztrófa utórezgéseként. A haditengerészet 136 pilótájából 45 hiányzik és ez is megnehezíti a feladatok ellátását.
A hadsereg is óraszámot csökkent idén: a Blackhawk-ok 8600 helyett csak 7500 órát repülhetnek. Az ok: előre nem látott mélységű karbantartások, illetve a szerkezet repedéses hibáinak kijavítása. Csökkentik a nemrég beszerzett ARH Tiger harci helikopterek repülési idejét, a kiképzett személyzet hiánya miatt.

Átadták az első Hkp 15 jelzést kapott AgustaWestland A109 LUH könnyű szállító helikoptert a Svéd Hadsereg számára. A 15022-es sorozatszámot, 22-es oldalszámot kapott, 13752-es gyári számú helikoptert Stuttgarton, Egelsbachon és Hannoveren keresztül repülték Linköpingbe, ahová február 4-én érkezett meg.

Február 12-én, helyi idő szerint 08:00 körül lezuhant a Szudáni Légierő egy Antonov An-26 Curl típusú repülőgépe a dél-szudáni Aweil városánál. A fedélzeten tartózkodó hét főnyi személyzet és a szállított 13 katona életét veszítette. A gép orrfutóműve defektet kapott, majd az irányíthatatlan gép egy épületbe rohant és kigyulladt.

Megkapta új, AH-64D Apache Longbow helikopterekkel felszerelt zászlóalját az 1. Légi Lovassági Brigád. A hivatalos ceremóniára február 10-én került sor Fort Hood-ban.
Az új egység a 227. Légi Ezred Regiment 4. zászlóalja, amely a németországi 2. Páncélos Hadosztálytól került át Fort Hood-ba, az 1. Lovassági Hadosztály állományába.

1 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Sziasztok!

Nagyon tetszenek a bejegyzések, csak így tovább! ;)

Üdv,
Tomi
-------
Reklám szöveg írás blog
http://reklamszoveg.blogspot.com

10:00 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home