Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, február 03, 2006

Repülős hírek, #59

Két haditengerészeti pilóta halt meg abban a T-34C Turbo Mentorban, amelyik január 27-én zuhant le az amerikai Corpus Christi mellett.
Az 1977. óta oktatógépnek használt típus katasztrófát szenvedett példányában egy oktatópilóta és növendéke ült. A gép egy rutin gyakorlórepülésen zuhant le a Corpus Christi Haditengerészei Légitámaszponttól 3 mérföldre délre. A katasztrófa okát még vizsgálják.

Irán külső erőket sejt a két legutóbbi helyi repülőgép-szerencsétlenség mögött.
A január 26-án nyilatkozott Mostafa Pourmohammadi belügyminiszter elmondta, hogy az elvégzett vizsgálatok szerint (melyben külföldi szakértők természetesen nem vehettek részt), az újságírókkal tömött C-130 Hercules és a Forradalmi Gárda parancsnoki állományát szállító Falcon repülőgépek „tervezési hibák(???) vagy talán elektronikus interferenciák miatt(??????) zuhantak le //Csak emlékeztetőül: a Hercules háromhajtóműves ILS-leszállást kísérelt meg Teherán repülőterére, amikor a final-en alacsonyan szállva „beleakadt” egy 10 emeletes házba 2005. december 6-án. Az Iránnak még 1975-ben leszállított Dassault Falcon 20E pedig idén január 9-én szenvedett katasztrófát, hivatalosan mindkét hajtóművének leállása és a rossz idő miatt.//. A bizonyítékok bemutatása, csakúgy, mint a mélyebb ismertetés, elmaradt.

Az utolsó ukrán stratégiai bombázókat is megsemmisítették január 17-én, jelentette be az ország védelmi minisztériuma.
A 60 gépes Tu-22 Backfire-flotta utolsó tagjának „szétkapását” a poltavai támaszponton megtekintette John Herbst Ukrajnába delegált amerikai nagykövet és a két ország védelmi szakértőiből álló bizottság is.
A gépeket a START I-es (Strategic Arms Reduction Treaty), szerződésnek megfelelően bontották szét, a Kh-22 Burya (AS-4 Kitchen) levegő-föld, atomrobbanófejjel is felszerelhető rakétákkal együtt, melyek megsemmisítése 2006. májusára fejeződik be.
Az örökölt ex-szovjet atomrendszereket Ukrajna mellett Fehéroroszország és Kazahsztán is leszerelte. 1996. és 1999. között Ukrajnában 29 Tu-160 Blackjack és Tu-95 Bear stratégiai bombázógépet és 487 darab Kh-55 Granat (AS-15 Kent) cirkálórakétát semmisítettek meg, míg 11 bobmázót (3 Tu-95 és 8 Tu-160), illetve 581 rakétát 2000-ben Oroszországnak adtak vissza. Az Ukrán Légierő két Tu-95 Beart alakított át nagy hatótávolságú felderítő repülőgépnek, míg 1-1 Tu-95 és Tu-160 múzeumba került.

Nem vette át a HAL által legyártott két új Jaguar támadó repülőgépet az Indiai Légierő és a további leendő öt géppel kapcsolatban is ilyen álláspontrahelyezkedett: nem voltak elégedettek a gépekkel. Az IAF a hírek szerint a gépek sárkányaival és az összeszereléssel problémáztak. Az Ambala légitámaszpontra került, korábban átadott példányokban például olyan, nem szabványos hidraulika- és üzemanyagcsövek voltak a hajtóműben, melyek eltértek az IAF által használtaktól. A Légierő viszont szeretné tudni, hogy ha hajtóműhiba miatt leesik a gép, ki lesz a felelős.
A kíváncsiság nem alaptalan: az indiai gépveszteségek 45 százaléka műszaki hibákra vezethető vissza.
A HAL mindenesetre egy műszakiakból álló csapatot küldött Ambalába, orvosolandó a problémákat. A cég összesen 17 kétüléses oktató és 20 együléses támadó Jaguart gyárt le az IAF-nek. A gyártás, csakúgy mint a már meglévő Jaguar-flotta „Darin-II” rendszerekkel történő frissítése, évekkel marad el az ütemtervtől.
India még a 80-as évek elején vásárolt 40 Jaguárt Nagy-Britanniától, a HAL licenc alapján további 108 gépet gyártott le. A flotta alaposan megfogyatkozott: több mint 40 gép semmisült meg, 15 pilóta életét követelve.
A típus közismerten hajtómű-problémákkal küzd, melyért a Légierő a HAL minőségellenőrzési hiányosságait teszi felelőssé.

Január 27-én lezuhant a Spanyol Légierő egy SF-5B Tiger II. típusú kétüléses gyakorló vadászrepülőgépe a Badajoz tartománybeli Talavera la Real légitámaszpont mellett. A gép két pilótája, a 31 éves Raúl Garzón Ruiz kapitány, és növendéke, a 24 esztendős Gabriel Garrido Muñoz alhadnagy életét veszítette. A gép röviddel a felszállás után, helyi idő szerint dél körül tűnt el a radarképernyőkről Burguillos del Cerro városa felett. A katasztrófa okának kiderítésére vizsgálat indult, vélemények szerint a rossz időjárás is szerepet játszhatott.


Jelentősen megnövelik az Afganisztánban tartózkodó brit katonák számát. Az ország déli részére települő 3300 katona jelentős légitámogatást visz magával. A Helmand tartományban létesítendő bázison nyolc AgustaWestland AH1 Apache támadóhelikopter, négy Lynx könnyű szállítóhelikopter, hat Boeing CH-47D Chinook nehéz szállítóhelikopter dolgozik majd. A logisztikát négy Lockheed Martin C-130 Hercules erősíti. A katonák felderítési képességeit meg nem jelölt számú Lockheed Martin Desert Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgép növeli. A RAF viszont nyár közepére kivonja a BAe Harrier GR7-eseket, így a britek is az USAF gépeinek támogatására szorulnak ezentúl.

Vége a Sea King-korszaknak: az Amerikai Haditengerészet utolsó két SH-3-asát is elbúcsztatták. A helikopterek január 27-én szálltak fel repülési feladatukat végrehajtani, majd a Helicopter Sea Combat Squadron 2 (HSC-2) „Fleet Angels” hivatalosan is megkezdte az áttérést a Sikorsky MH-60S Knighthawk típusra. A harci század Norfolkban állomásozik, de Olaszországban és Bahreinben is dolgoznak a század gépei.
Az SH-3-asok leadásával a HSC-2 válik a keleti part kiképzőegységévé az MH-60S típusra.