Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, január 25, 2006

Repülős hírek, #57

Esőt csinálnak a thaiföldi Alpha Jetek: méghozzá helyi gyártású eszközzel. A Thaiföldi Légierő még 2000-ben vásárolt meg 25 használt Alpha Jetet Németországtól, darabonként egymillió bahtért. A 25 gépből 5 alkatrészbázisként szolgál, míg a maradék 20-at további 49 millió bahtért hozták repülőképes állapotba.
A gépek működését korlátozza a katapultülések lejáró élettartama: így a bevethető ülések számának megfelelően kilenc Alpha Jetet lehet használni egy időben. A gépeket az Udon Thani tartományban működő 23. repülőezred használja. Mivel a gépeknek nem sikerült igazán fontos feladatot találni, így a mezőgazdasági minisztérium számára végeznek majd bevetéseket. Az elképzelések szerint két repülőgép júniustól ezüstjodid lövedékeket lő majd ki 20000 láb magasan. A lövedékek is saját gyártásúak, hiszen így egy-egy „esőcsináló” csupán 1250 bahtba kerül, míg egy amerikai lövedék 3500 bahtot kóstál.

A Boeing megkezdte az első új építésű CH-47F Chinook építését, mely az Amerikai Hadsereg helikopter-modernizációs programjának terméke. Az új gépek építése egyben a 44 éves(!!!) gyártósor új reneszánszát is jelenti.
A Hadsereg összesen 513 modernizált Chinookot kap 10 éven belül: ebből 452 CH-47F lesz, míg 61 CH-47D-t átépítenek MH-47G típusra. Ezeket a helikoptereket az amerikai Különleges Erők Parancsnoksága kapja meg //Sokat írtam már a speciális erők helikoptereiről és az afganisztáni, iraki tapasztalatokról: ez a megrendelés is mutatja, hogy a nagy teljesítményű és így méreteiben is nagyobb gépek bizonyultak életképesnek nehéz hegyi viszonyok között//.
A 452 F-modellből 55 lesz vadonatúj (azaz új meghajtáslánccal és új törzsszerkezettel is rendelkező), a maradék 397 új pilótafülkét, törzsszerkezetet és hátsó részt kap, de maradnak a hajtóművek és a rotorrendszer elemei. A gépeket a Boeing philadelphiai gyáregységében újítják fel, melyet teljesen átalakítottak a feladatnak.
A kanadaiak is felfigyeltek a modernizációs programra: a Boeing szerint a kanadai kormányzat esetleg Chinook-ok vásárlását fontolgathatja. Az északi ország várhatóan 18 hónapon belül határozza meg, hogy milyen típussal oldja majd meg a nehéz teherszállító feladatokat. Kanada ugyanis több éve eladta Hollandiának saját CH-47D Chinook-jait, mert sokallotta a fenntartási költségeket (ennek megfelelően az Afganisztánban dolgozó kanadai katonák az amerikaiak légiszállítására szorulnak).
A Boeing közben a Chinook „felhizlalt” méretű változatán is gondolkodik: hasonlóan, mint a Sikorsky tette ezt a CH-53K változat kialakításánál, melyet a Tengerészgyalogosok vásároltak meg. A Chinook nagyobb méretű változata esetleg a Joint Heavy Lift (JHL) program versenyzője lehet, bár a Boeing hivatalosan nem pályázik a JHL-projektre.
A még nagyobb méretű Chinook a CH-47F továbbfejlesztése lehet. A CH-47F 22700 kilogrammos maximális felszállótömeggel rendelkezik, míg a maximális szállítható teher 7250 kilogramm. A szállítható tömeget viszont csökkenti az Iránban és Afganisztánban szükségesnek bizonyult golyóálló anyagok és az önvédelmi eszközök beépítése, melyek összesen körülbelül 2000 kilogrammot tesznek ki. A megnagyobbított Chinook még ezekkel a felszerelésekkel is képes lenne 7250-8150 szállítására.

Mint fentebb már szó volt róla, a kanadaiak nem voltak képesek saját csapataikat támogató helikoptereket eljutatni Afganisztánba. Az itt tanult leckék alapján viszont most speciális feladatú és felszereltségű repülőszázad felállítását tervezik.
A 427 Special Operations Squadron február elsejével áll fel, de egyelőre csak a régi Bell Griffon CH-146 helikopterekkel repül majd (összesen 16 géppel), míg be nem szerzik az új közepes-nehéz szállítóhelikopterekkel. A számítások szerint legalább 16 új helikopterre lenne szükség a szállítási feladatok elvégzésére: de nem tudni, hogy ebből mennyit kap az új egység és hány jut a Légierő „hagyományos” századainak.
A számítások szerint az üzlet éréke eléri majd az 574 millió amerikai dollárt (a beszerzés, a fenntartás-karbantartás költségei nélkül).
A Légierő illetékesei még a követelmények meghatározásán dolgoznak, a beszerzés időpontja nem ismeretes.
Január 11-12.-én a legesélyesebb versenyzőnek tartott Boeing képviselői mutatták be a Kanadai Légierő képviselőinek a CH-47 Chinook típust, ebből is az F modellt. Mint érveltek, az Amerikai Hadsereg CH-47F beszerzéséhez csatlakozhatna Kanada is.
A régebbi D modellt Kanada visszautasította, hiszen azok felújításra szorulnának.
A Boeing mellett persze vannak más játékosok is. A Sikorsky Aircraft a H-92-essel, míg az AgustaWestland az EH101-essel lehet potenciális szállító. Ráadásul mindkét típust használják már Kanadában: a Légierő 15 darab CH-149 Cormorant kutató-mentő helikoptert alkalmaz //porfogónak, a hátsó rotorszerkezet immár lassan két esztendős hibája miatt. Nem hinném, hogy erre különösképp büszkék lennének, s jó ómen lenne egy versenyen...//, míg a Sikorsky 28 darab H-92 Cyclone helikoptert szállít a Haditengerészetnek.
A bevásárlás során Afganisztán mellett más szempontok is szóba jönnek. Ilyen az a helikopterhordozó hajó, mely az amerikai Tarawa-osztályhoz hasonlóan partraszálló hadműveleteket támogatna (6 géppel a fedélzeten), illetve egy egyesített támogató hajóosztály, mely elsősorban ellátóhajóként támogatná a partraszálló erőket. Az új ’kopternek természetesen ezekről a hajótípusokról is üzemeltethetőnek kellene lennie.

Szép csendesen lopakodik a görög Hellenic Aerospace Industry (HAI) repülőgépgyár: feltűnés nélkül társult be az Aermacchi mellé az M346 oktatórepülőgép-programba. A két gyár még tavaly december 15-én véglegesítette a megegyezést, de csak most jelentették be a szerződés megkötését. A HAI a tervezésben, a gyártásban és az összeszerelésben is részt vesz, például a repülőgép hátsó törzsrésze is HAI-gyártású lesz.
Mint ismeretes, a Görög Légierő 40-45 darab fejlett oktatógépet keres, melyekkel az ősöreg Rockwell T-2C/E Buckeye típust váltják majd fel. Bár Athén hivatalosan a 12 EU-tagot tömörítő Eurotraining projekt keretein belül képzeli el a típusváltást //He! Hehe! Hehehe!!! Mikor fog az repülni?!?!?!//, de mivel a T-2-eseket 2010-ben ki kell vonni, kénytelenek lesznek 2006. végén vagy 2007. elején versenyt hirdetni az akkor létező típusok számára.

Hivatalosan nem okoz gondot Szaúd-Arábia 24 gépes Eurofighter Typhoon-megrendelése a Brit Királyi Légierőnek, jelentették ki illetékes főtisztek. A gépeket a brit gyártású Tranche 2-es sorozatú gépek közül emelnék ki. A szaúdiak, ha az üzlet véglegessé válik, a 2. sorozat korai gyártású gépeit vinnék el, míg a RAF a kieső mennyiséget később pótolnák a gyártósorról.
A kérdés meglehetősen izgalmas, hiszen az osztrákok 18 gépes megrendelését is ki kell elégíteni. A szomszéd államba 2007. végén kerülnek az első Eurofighterek. Kérdés, lesz-e elegendő alkatrész minden igény időbeni kielégítésére...

Átvette az első többfeladatú MH-60R Seahawk helikoptert a Helicopter Maritime Strike Squadron (HSM) 41. A gépet január 19-én mutatták be, kisebb felhajtás keretein belül. Az MH-60R feladatai közé tartozik a tengeralattjárók és hajók felderítése, vadászata, kutató-mentő feladatuk, tüzérségi megfigyelés, személy- és teherszállítás, kommunikációs reléként tevékenykedés – azaz ami csak előfordulhat.
A helikopter ennek megfelelően megkapta a szokásos tengeralattjáróvadász-készletet (radar, lecsörlőzhető és bóján ledobható szonár, FLIR, torpedók), de emellett az AGM-114 Hellfire irányított rakéta alkalmazására is képes. Az MH-60R lesz az egyik típus a kettőből, mely leváltja a jelenleg alkalmazott hétféle helikoptert az egész flottában. Ennek megfelelően fregattól a repülőgép-hordozóig lehet üzemeltetni.

Megmentette másodpilótája életét és a földön tébláboló emberekét James Acosta kapitány, miközben egy halastóba „rakta le” a Fülöp-szigeteki Légierő OV-10 Bronco repülőgépét.
A repülőgép a Danilo Atienza repülőtérről szállt fel egy hadgyakorlat keretein belül. A gép a Pampanga tartománybeli Clark Field felé repült, amikor 3000 láb magasan a bal hajtóműben üzemzavar keletkezett. A pilóta utasította társát a kiugrásra, aki ejtőernyőjén rendben földet is ért. A pilóta a beteg madarat még több házsoron átemelte majd egy halastóban hajtott végre kényszerleszállást.
A lezuhanás oka egyelőre ismeretlen, az életben maradt pilótát a kutató-mentő helikopter szedte össze. A baleset után a többi OV-10 Broncót a földre parancsolták.