Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, január 17, 2006

Repülős hírek, #55

Potyogós két nap volt ez a hét eleje...

Lezuhant az Amerikai Hadsereg Task Force Iron Horse alakulatába tartozó, közeli légitámogatást nyújtó AH-64 Apache helikopter január 16-án, helyi idő szerint 08:20 körül, a Bagdadtól északra fekvő Mishahda település mellett. A gabonaföldre zuhant gépet a szemtanúk elmondása szerint rakétatalálat érte. A kétfőnyi legénység életét veszítette.

Technikai problémák miatt, egy gyakorló repülés közben zuhant le az Orosz Légierő egy Szu-24 Fencer bombázó repülőgépe a távol-keleti Amur régióban. A kétfőnyi legénység katapultált, helikopterrel kimentették őket. Az orvosok szerint kielégítő állapotban vannak.
Az elsődleges vizsgálatok szerint a hiba a repülőgép vezetését végző rendszerekben keletkezett. A pilóták a gépet egy lakatlan terület fölé vezették, majd a légiirányítás engedélyével katapultáltak. A repülőgép fekete dobozait megtalálták, méghozzá jó állapotban.
Mint kiderült, a pilóták éjszakai gyakorló bevetésen vettek részt, majd többször próbáltak leszállni, sikertelenül. A légiirányítók végül egy lakatlan terület fölé „vezették ki” a Fencer-t, ahol végül katapultáltak a pilóták.

Január 17-én Okinawától nem messze lezuhant az Amerikai Légierő egy F-15C Eagle típusú vadászrepülőgépe. A gép pilótája katapultált és kimentették.
A katasztrófa helyi idő szerint 10:00 körül történt. A gép a Kadena Légitámaszponthoz tartozott. A csobbanás az Ikeijima szigettől 70 kilométerre keletre történt.

Január 17-én, helyi idő szerint 11:00 és 11:15 között zuhant le az Indiai Légierő egy MiG-21 Fishbed típusú vadászrepülőgépe Jamnagar mellett. A gép éppen egy levegő-föld éleslövészeten vett részt a Jamnagartól északnyugatra lévő Gujaratnál, amikor katasztrófát szenvedett. A géppilótája katapultált és biztonsággal földet ért. Az első adatok szerint technikai problémák miatt veszett el a gép.

Leszállás közben összeomlott a ZJ810/BI lajstromjelű Eurofighter Typhoon T.1 orrfutója Coningsby-ben, szintén január 17-én. A gép (eltekintve az orr-rész és a törzs alsó részének valószínű sérüléseit) és pilótája épségben túlélte a balesetet, a repülőteret nem kellett lezárni.

Sztrájk fenyegeti a brit helikopterpilóta-kiképzést? A jelek szerint elsőként fordul elő, hogy a civil életbe „kiszervezett” katonai oktatás területén sztrájkot szerveznek. A lépés mindhárom (légierő, haditengerészet, hadsereg) fegyvernem rotoros tanulópilótáinak képzését érinti. A civil repülőoktatók, akik a Védelmi Minisztérium szerint költséghatékonyabban képzik ki a jövő katonai helikopterpilótáit, sztrájkra készülnek. A lépés a Defence Helicopter Flying School állományát adó FB Heliservices oktatóit érinti, akik a Royal Air Force Shawbury, Shropshire, és Valley légitámaszpontjain dolgoznak.
//Azért nem minden esetben az az egyértelműen pozitív lépés, amit a költségtakarékosság szigorú parancsa diktál. Ha jól emlékszem, villástargoncás emelők híján nehéz volt kipakolni a RAF gépeit Kuvaitban. A rakodási tevékenységet ugyanis kiszervezték civileknek, akik közölték, válságövezetben nem dolgoznak, arra nem szól a szerződésük...//

A kicsiny Togo államának hadserege két MiG-23 Flogger vadászrepülőgépet és két Mi-8 Hip szállító helikoptert foglalt le egy volt francia rendőrtől, aki a fővárosban, Lome-ban lakik. A gépeket Lome repülőterén találták meg.
A kormányzat Robert Montoyától, a volt francia rendőrtől szeretné megtudni, hogy a gépek honnan és hogyan kerültek az országba, illetve hová szállították volna tovább. A gyanú szerint a hadfelszerelés végső állomása Elefántcsontpart lett volna, amelynek légierejét 2004. novemberében a francia Idegenlégió semmisítette meg, miután azokkal megtámadták a francia katonák Bouake melletti táborát. Ebben a támadásban kilenc francia katona és egy amerikai civil halt meg.

Vadászbombázó repülőgépek helyett támadó és szállító helikoptereket szerez be a Fülöp-szigeteki Légierő, jelentették be Manilában. Jose Reyes, a légierő parancsnoka elmondta, hogy 2006-ban hat darab, minden időjárási körülmény között használható harci helikoptert szereznek be. A bevásárlás az első lépése egy 18 gépes megrendelésállománynak, melyre a Bell Helicopter AH-1Z SuperCobra és a Boeing AH-64D Apache Longbow típusok esélyesek. Az üzlet értékét 24 millió dollárra becsülték. A tendert azonnal kiírják, amint megvan a 2006-os költségvetés.
A légierő emellett olyan új szállító helikoptereket is be kíván szerezni, melyek alkalmasak 15 katona vagy 1130 kg külső teher hordozására. A gépeket a csapatszállítás mellett kutató-mentő, tűzoltó és sebesültszállító feladatokra is használnák. A beszerzést az év második felében indítják majd. Az új helikopterek első csoportját 2007-ben vásárolják majd meg, leszállításuk várhatóan 2008-2009.között történik meg. Megnövelik a régi UH-1H flotta gépparkját is, 43-ról körülbelül 80-ra. A Bell-veteránok az Amerikai Hadsereg levetett Huey-kopterei közül érkeznek. A leendő új típussal éppen az öregecske UH-1H-kat akarják majd leváltani. Ideális körülmények között ez kb. 100 helikoptert jelentene.
A helikopterek beszerzése a belbiztonsági helyzet és a terrorizmus elleni harc miatt került előtérbe. Köszönhetően a megváltozott prioritásoknak, a Légierő más típusainak beszerzése 2012. utánra csúszott át. Egyetlen kivétel akad: ez pedig a haditengerészeti járőrrepülőgépek. A végső listára a Bombardier Dash 8-asa és a Lockheed Martin P-3 Orionja került fel. A kormány három repülőgépet vásárolna 2012-ig, majd újabb hármat a következő 6 éves fejlesztési ciklusban.
A 14 darab, szintén nem csikókorban lévő Rockwell OV-10 Bronco földi célpontok elleni támadórepülőgépet felváltó típus beszerzése is csúszik 6 évet. Az elképzelések szerint az új repülőgép alkalmas lenne az elfogó és a kiképző feladatok végrehajtására is.
A Légierő vadászkapacitásának visszaállítása, mely a tavalyi Northrop F-5E TigerII. Kivonással elveszett, még tovább csúszik, egészen 2018-ig. Addig marad a négy, felfegyverzett Aermacchi S211 gyakorló repülőgép, mint segédvadászerő.

Elég izgalmas játékot jelent az Amerikai Légierő tisztjeinek számára biztosítani a megfelelő számú repülőképes Herculeseket. Jelenleg ugyanis 100 olyan, régebbi változatú C-130-as (a teljes flotta 17 százaléka) van, melynek középső szárnyrészlege hibás vagy elfáradt. Ez a szekció létfontosságú, hiszen a gép törzsét és szárnyait köti egymáshoz.
A 100 gépből 38 darab, a 60-as években vásárolt USAF C-130E repülési tilalom alatt áll, míg az újabb, 70-es években beszerzett C-130H, néhány KC-130F-fel együtt különböző megkötésekkel, feltételekkel repülhet csak.
A probléma ráadásul a lehető legrosszabb időpontban jelentkezett. A 26 feladatkörben is jeleskedő Herkyk kihasználtsága a lehető legnagyobb, hiszen minden jelenlegi műveletben szükség van a taktikai szállítórepülőgépekre.
Az új C-130J változatok vásárlása is a Nagy Egyenlet része: de nem szabad elfeledkezni az új könnyű szállító repülőgépről, azaz az LCA-projektről (ahol a C-27J és a CASA CN295 csap össze) sem.
A Hercules-flottát a Robins Légitámaszpont és a Warner Robins Légi Logisztikai Központ szakemberei igyekeznek „összekalapálni” nap mint nap. A repülési tilalom 45000 órányi, míg a repülési korlátozások további 38000 órányi repülési feladat kiesését jelentették. Ezeket a többi Herculesnek vagy más gépeknek kellett pótolnia.
Az eljárások szerint az ide érkező gépeket először alaposan megvizsgálják, a teljes szárnyszekciót beleértve. Ha olyan repedéseket találnak, melyeket helyben, könnyen ki tudnak javítani, a gépet kikalapálják és már küldik is vissza. Ha a helyzet súlyosabb, akkor a Lockheed-től vásárolnak új szárnyközéprészt és a megfelelő kiegészítőket. Az átépítések nem jelentenek újdonságot a légitámaszponton: már a 90-es évek elején megkezdték a régebbi Herculesek átépítését. Egy-egy ilyen átépítő készlet, illetve annak felszerelése gépenként 9 millió dolláros költséget jelent. Nem kerül sor azonban minden érintett Hercules átépítésére: egyes régi modelleket kivonnak, másokat kicserélik C-130J-kre.
Nem ígérkezik egyszerűnek az LCA-program sem. A Hadsereg 145 új repülőgéppel kívánja lecserélni az ősöreg és Irakban „újra felfedezett” C-23 Sherpa könnyű szállító repülőgépeit. A Légierő viszont megkérdőjelezi azt, hogy a Hadseregnek valóban ilyen sok gépre van szüksége, hiszen véleményük szerint a hadszíntéren belüli szállításokat amúgy is főleg a Légierő végzi //Hehh... Azért a fegyvernemi sovinizmus ott is működik!//. A vitás kérdés elsimítására 90 napot kapott a két fegyvernem.

A repülés a földön is veszélyes üzem: a texasi El Paso Nemzetközi repülőtéren a Continental Airlines egy Boeing B-737-500-asának jobb hajtóműve szívott be egy karbantartót ma. Kemény...