Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szombat, január 14, 2006

Repülős hírek, #54

Január 14-e óta hivatalosan is harcképes a Lockheed Martin F-22A Raptor ötödik generációs vadászbombázó repülőgép. A jeles „bizonyítvány” kiadása után az Amerikai Légierő jelenleg hivatalosan 12 darab Raptort tud áttelepíteni a világ bármelyik sarkába, hogy ott levegő-levegő és levegő-föld feladatokat hajtson végre. A típus emellett természetesen alkalmas az USA légtérvédelmének ellátására is. A Légierő vizsgálatai szerint az háromszor nagyobb harcértéket képvisel, mint az F-15C Eagle.

Megvétózta az Egyesült Államok a 12 gépes spanyol-venezuelai repülőgép-üzletet. Mivel a gépek jelentős mennyiségű amerikai alkatrészt tartalmaznak, a szabályok szerint az USA beleegyezése is szükséges az exportjukhoz. A lépés nem meglepő, hiszen Hugo Chavez éles Amerika-ellenes retorikája és a Fidel Castrohoz fűződő mély barátsága már régóta vörös posztó az amerikai kormányzat szemében.
A várható lépésről már az üzlet november eleji bejelentésekor szó esett: ekkor a spanyol védelmi miniszter, Jose Bono kijelentette, hogy a szóban forgó alkatrészek minden gond nélkül kicserélhetőek európaiakra //Na persze... Nem azt mondom, hogy kicserélhetetlenek, de hogy nem lesz egy kéthónapos menet, az is biztos.//
A hivatalos amerikai álláspont szerint természetesen szó sincs politikai indíttatású vétóról, csupán attól tartanak, hogy a repülőgépeket a kolumbiai lázadók felszerelésére használja majd a Chavez-kormány.
Jose Bono védeni igyekszik az üzletet, véleménye szerint a az átadandó szállító- és felderítő repülőgépek csak békés célokat szolgálnak majd és Madrid megfelel mind az EU, mind a NATO előírásainak is.
Az üzletet az EADS-CASA, az EADS spanyol leányvállalata kötötte, 10 darab C-295 szállító és két CN-235 haditengerészeti felderítő repülőgépre, illetve nyolc katonai járőrhajóra.

Máris ráncfelvarráson esnek át a Brit Haditengerészet Merlin HM1-es helikopterei. Az AgustaWestland a jelenleg repülő 42-ből legalább 30 EH101 Merlin HM1 többfeladatú légijármű felújításának jogát nyerte el január 12-én. Az üzlet értéke 400 millió font, azaz körülbelül 710 millió dollár. A felújítás annak a 750 millió fontos Merlin Capability Sustainment Programme (CSP) üzletnek a része, melyet a Lockheed Martin UK végez el. Ennek során új avionikai, kommunikációs, navigációs rendszereket, illetve egy nyílt architektúrájú harcászati rendszert kap a helikopter, emellett a vezérlés is teljesen digitális, fly-by-wire lesz. A felújítás érinti majd a BAE Systems által szállított Blue Kestrel felderítő radart is, az ígéretek szerint javul a helikopter felderítő képessége.
Az átépítési munkálatok 2010-ben kezdődnek meg az AgustaWestland Yeovil-ban lévő üzemében.
A brit Védelmi Minisztérium számításai szerint a felújítás, melyben egyébként nyolc további helikopter átalakítására is opciót kötöttek, 575 millió fontos megtakarítás hoz majd, köszönhetően az elavult rendszerek eltávolításának és a lecsökkenő karbantartási költségeknek.
A CSP-szabványú Merlinek várhatóan 2013-ban lépnek szolgálatba és a Királyi Haditengerészet szerint 2029-ig maradnak hadrendben.

Két pilóta halt meg abban a lelőtt OH-58D Kiowa helikopterben, melyet január 13-án szedtek le a lázadók Mosul környékén, a Courage előretolt katonai támaszpont mellett. A hivatalos jelentés szerint a gép egy másik Kiowa-val együtt harci felderítést hajtott végre egy olyan környéken, ahol röviddel a lezuhanása előtt ellenséges tüzet észleltek.
A másik helikopter a biztosította a lezuhanás helyszínét, míg a 172. Stryker Brigade Combat Team és az iraki rendőrség egységei a helyszínre nem értek.

Öt Herculest kap Lengyelország. A január 12-én bejelentett megállapodás szerint az Egyesült Államok 2007-től ad át öt darab használt Lockheed C-130E Hercules szállító repülőgépet. Az utolsó gép 2009-ben kerül Lengyelországba. Az üzlet értéke nem ismert, csupán annyit jelentettek be, hogy Lengyelország a gépvásárláshoz 82,9 millió dolláros vissza nem térítendő segélyt kap az Államoktól.
A C-130E Herculesek ideiglenes megoldást jelentenek, míg meg nem vásárolják az amerikai vagy európai új szállító repülőgépeket a lengyelek, //Azaz vagy új C-130J-ket, esetleg Airbus A-400M-eket nem vesznek//.
Magánjellegű megjegyzés: Kecskeméten vagy Szolnokon is elférnének a Herkyk... De nekünk ugye nem kell az ócska, öreg, használt technika.

1,2 milliárd dolláros extra keretet kért a törvényhozástól az Amerikai Hadsereg. A pénz a hadműveleti területeken kiképzés vagy harci bevetés közben megsérült vagy elhasználódott repülőgépek és helikopterek pótlásához lenne szükséges. Az ugyanakkor nem ismeretes, hogy pontosan milyen károk fedezésére kérték a tekintélyes summát. A kemény terep és az óriási kihasználtság valósággal „eszi” a repülőgépeket és a helikoptereket, egekbe szökkenő karbantartási költségek mellett. Az Afganisztánban és Irakban zajló hadműveletek eddig 2,6 milliárd dolláros extra javítási költséget eredményeztek, miután az Államokba terv szerint visszakerülő gépeket alaposan fel kellett újítani.
Az egyik legnagyobb probléma a mindenhol jelen lévő homok. Az egyik visszatért gében 230 fontnyi, közel 110 kilogramm homokot találtak, dacára a helyi karbantartók minden igyekezetének. Az alkatrészek is sokkal gyorsabban kopnak el, mivel hihetetlen mennyiségű repült órákat gyűjtenek be a gépek //vegyetek Mi-17-eseket, pupákok... :) //. Eddig a két műveleti területen közel 1 millió órányi harci bevetést hajtottak végre a Hadsereg repülőeszközei.
Szintén extra költséget jelentenek azok a fejlesztések és eszközök, melyek a vállról indítható rakéták elleni védelemre szolgálnak. Ezidáig a Hadseregnek sikerült minden ilyen program számára megfelelő költségvetési keretet biztosítani, egyedül a Future Cargo Aircraft, aaz az új taktikai szállító repülőgép (C-23B Sherpa-pótló járat) szenvedett késedelmet. Ez is azért, mert a Pentagon utasítására a Hadsereg együttműködni kénytelen a Légierővel.
Februárban a könyű szállító helikopter (Light Utility Helicopter) program is ugrik egy nagyot: Fort Ruckerben megtartják a bemutató repüléseket a versengő cégek. A cél, hogy bebizonyítsák: a kereskedelmi forgalomban kapható helikopterek megfelelhetnek a Hadsereg követelményeinek is. Erre a Textron Bell Helicopter, az AgustaWestland, az Eurocopter és az MD Helicopters nevezett be.

Január 12-én megtalálták annak a kiképző repülőgépnek a roncsait, mely még egy nappal korábban tűnt el. Az Amerikai Haditengerészet T-39 Sabreliner repülőgépén négyen voltak: a Haditengerészet egy kiképzője, egy-egy haditengerész és légierős tanuló pilóta és egy civil alkalmazott. Mind a négyen életüket veszítették. A repülőgéppel navigációs és bombavető gyakorlatot hajtottak végre, de a repülőgép nem ért már vissza a floridai Pensacola Légitámaszpontra.
A roncsokat egy rendőrségi helikopter infravörös kamerája találta meg egy erdős területen a Tenessee állambeli Chattanooga mellett. A hatóságok több bejelentést is kaptak egy bajba került repülőgépről a környék lakosaitól.
A repülőgép a 86. Kiképző Repülőszázad állományába tartozott, helyi idő szerint 11:00-kor szállt fel navigációs gyakorlórepülésre Chattanooga repülőteréről. Az utolsó rádióhívást 11:20-kor kapták a gépről az irányítók.
A repülőgép a katasztrófa pillanatában 500 és 1000 láb közötti magasságban repült. A lezuhanás után a fedélzeti vészjeladó nem lépett működésbe, ennek okát még vizsgálják.
A repülőgéppel az alacsonyrepülést és az alacsonyról bombázást gyakorolták. A gépen sem éles, sem gyakorló ejtőlőszer nem volt, csupán a módszert gyakorolták.

Karácsony előtt egy nappal kigurult végre az EADS bemutató tankergépe is.
Az Airbus A-310 fedélzetén már az Advanced Refuelling Boom System (ARBS), azaz a továbbfejlesztett merev tankolócsőrendszer csücsült. Ez az a rendszer, melyre az ötgépes ausztrál megrendelés épül. A RAAF mellett az Amerikai Légierő kegyeit is keresi az EADS, felváltandó a lassan matuzsálemi korba lépő Boeing 707-esre alapozott KC-135-ösöket.
A repülőgép hamarosan megkezdi a kísérleti repüléseket, mely a számítások szerint 300-400 repült órát vesznek majd igénybe. Az ügyért az EADS Military Transport Aircraft Division a felelős. Az eredeti elképzelések szerint még 2005. közepén szállt fel volna először a gép, de „teljesen normális, a program komplexitásával indokolható problémák miatt” kicsit elcsúsztak /Európai viszonylatban méf teljesen időben vannak...//.
Az EC-HLA lajstromjelű bemutatógépet 2005. elejétől alaposan átalakításnak vetették alá a spanyolországi Getafe-ban. A 18. és 19. törzsrészt alaposan megerősítették, hogy elbírja a boom-rendszer tömegét. A pilótafülkébe került a tankolócső-vezérlő rendszer, míg a törzs hátsó-alsó része alá kerültek a megfelelő kamerák és fényrendszerek.
Az ARBS-rendszer egy 1200 kilogrammos boom-ra épül, mely 17,8 méter hosszan nyúlhat ki.
Az EADS öt darab ilyennel felszerelt Airbus A330-200-t szállít a Királyi Ausztrál Légierőnek, az évtized második felében. Az első „csupasz” gépet az Airbus 2006. májusában adja át az EADS CASA-nak. A RAAF az első két tankert 2009-ben szeretné hadrendbe állítani.
Az EADS nem titkolt célja az amerikai tankerhegemónia megtörése. Ennek megfelelően a Boeing ellen csatasorba küldte saját „benzinkútját”, KC-30 néven. Az EADS North America és a Northrop Grumman közösen kínálja az Airbus A330-asra alapozott rendszert.
A Boeing a japánoknak és az olaszoknak szállítja az új generációs tankert, a 767-esre épített KC-767-est.

Két ausztrál CH-47D Chinook és körülbelül 110 ausztrál katona érkezik hamarosan Afganisztánba. A két kávédaráló az ausztrál Különleges Erők helyben dolgozó 190 fős különítményének végez majd légimentési és –szállítási feladatokat.
A két ’kopter jelenleg egy 25 millió dolláros, februárban végződő felújításon esik keresztül, hogy megfeleljenek az afgán kihívásoknak. A két helikopter márciusban lesz teljesen harckész, majd legalább szeptemberig Afganisztánban dolgoznak. Abban az esetben, ha egy ausztrál újjáépítésre szakosodott csapat kerül Afganisztánban, a Chinook-páros vendégszereplése meghosszabbodik november végéig.
A Chinook-ok a hatgépes townsville-i alakulattól kerülnek ki. A felújítás során elektronikus önvédelmi zavarórendszert, fejlett kommunikációs eszközöket és néminemű ballisztikai védelmet kapnak a gépek. A fedélzetről nem hiányoznak majd a géppuskaállások és a légimentő készlet sem.

Négy újabb Eurocopter EC635-ös helikoptert vásárol a Jordán Királyi Légierő (RJAF). A könnyű, két hajtóműves helikopterekből az első kettő 2006. végén, míg a másik két gép 2007. elején érkezik Jordániába. A RJAF nem tartja kizártnak újabb EC635-ösök megvásárlását sem.
Az első ilyen gépek még 2004. közepén kerültek a királyságba, kiegészítve a Super Pumákat és a Magyarországon is ismert Eurocopter Ecureuil-eket.
A RJAF alaposan kihasználja a már megkapott gépeket: rendszeresek az extrém időjárási viszonyok közötti és éjjellátó eszközökkel végrehajtott repülések is. Jellemzően határmegfigyelési feladatok, terrorellenes bevetések, rendőrségi és mentőrepülések, illetve VIP-szállítások miatt használják őket.

Mg december végén végrehajtotta az első repülését az Orosz Légierő első sorozatgyártású Mi-28N Night Hunter harci helikoptere. Az ígéretek szerint az első hét minden időjárási viszony között használható támadóhelikoptert még 2006-ban leszállítja a Rostvertol.
A hivatalos adatok szerint 2005. utolsó két hónapjában az Mi-28N tesztpéldányai 103 repülést hajtottak végre, melyből 96 sikeres volt.
Az első sorozatgyártott példány jelenleg az alapvető tesztelési fázist végzi, mely a repülési karakterisztikát és a rádiórendszerek működését vizsgálja. A próbákon a Rostvertol és a Mil szakemberei is részt vesznek.
A megrendelés szerint az első három helikopternek még 2006. tavaszán meg kell érkeznie a csapatokhoz. A típussal az afganisztáni veterán Mi-24 Hind-okat kívánják felváltani.
2006. februárjában pedig első alkalommal visznek Algériába egy Mi-28N-t.
A Rostvertol évi 20-25 gép legyártására lenne képes, megfelelő megrendelésállomány esetén. Az érdeklődők között Algéria mellett India és Kína tűnt fel eddig.
2005. júniusában Vladimir Mikhailov tábornok, az Orosz Légierő parancsnoka még arról beszélt, hogy 300 Mi-28N vásárlását tervezik 2010-ig.

A jelek szerint sikeresen befejeződtek a Szu-25SM támadó repülőgép kísérleti és tesztrepülései. Az erről szóló jelentést a gyártó cég, a Sukhoi Attack Aircraft Research and Production Concern (RPC) már elküldte az Orosz Légierő vezérkarának. Ha ezt a parancsnokság elfogadja, megkezdődhet a szolgálatban álló Gracsok felújítása.
Eddig összesen négy Szu-25SM készült el, melyeket a tesztrepülések lezárultával még 2006-ban átadnak a Légierőnek. Azt viszont nem lehet tudni pontosan, hogy idén hány Szu-25-öst építenek át Kubinkában, a 121-es üzemben.
A felújítás során szinte teljes egészében kicserélik a repülőgép fedélzeti rendszereit, a fegyverrendszerrel egyetemben. A gép fegyvertárába kerül a Kh-29L és a Kh-25ML irányított rakéta, a KAB-500Kr irányított bomba is.
A hivatalos teszteredmények szerint a Szu-25SM az alapváltozathoz képest kétszer olyan pontos a navigáció és a támadás területén, miközben az üzemeltetési költségek 25-30 százalékkal csökkennek.

Az amerikai Védelmi Minisztérium elfogadás előtt álló költségvetése 1,15 milliárd dolláros üzletet jelenthet Lockheed Martin számára. Ez pontosan 26 darab C-130J Hercules szállító repülőgép vásárlását jelentené az elkövetkezendő két esztendő során, mindkét évben 13 gépet beszerezve.
A Pentagon 2004-ben szándékozta kidobni az ablakon azt az öt éves beszerzési projektet, mely 60 gépről szól. 2005. májusában azonban a törvényhozók akaratának megfelelően kénytelen volt újjáéleszteni a bevásárlást. A Pentagon akár 2011-ig elnyújthatja a beszerzéseket, így a gyors beszerzés egy erős jelzés lehet a külföldi vásárlóknak: a platform él és kiváló teljesítményre képes, teszik hozzá az elemzők.
A 260 gépből 18 aLégierőhöz kerül, mint szállítógép, míg a Tengerészgyalogság nyolc KC-130J tankergépet kap.
Jelenleg négy USAF szállító és hat tengerészgyalogos tankergép repül Irakban, mindenki legnagyobb megelégedésére.