Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, január 10, 2006

Repülős hírek, #53

Indiai különkiadás

Miután 80 darab saját fejlesztésű Advanced Light Helicopters (ALH) könnyű támogató helikoptert rendelt az Indiai Légierő a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) cégtől, újabb bevásárlásra készülődnek. A cél a Tejas, leánykori nevén Light Combat Aircraft (LCA), azaz egy könnyű támadó repülőgéptípus. Egyes sajtóértesülések szerint az IAF és a HAL közötti tárgyalások már a végső fázisban vannak. A többfeladatos, negyedik generációsnak tartott //Mondjuk ez érdekes: mitől 4. generácós? A nyilvánosságra került információk szerint a gép teljesen hagyományos építésű, túlnyomórészt hagyományos anyagokból készített könnyű repülőgép. Semmi szupercirkálás, semmi nehezen felderíthetőség...//. Egyes, a HAL-hoz köthető forások 20 repülőgép megvásárlásáról adtak hírt. A gépeket 2008-tól szállítaná le a gyártó, a repülőgépek első sorozata 2006. közepén készülne el. A hadrendbe állítást megelőző vizsgálatokat így már 2007-ben le lehetne folytatni.
Az LCA eredetileg az elavult MiG-21 Fishbed különböző változatait volt hivatott leváltani, mely ex-szovjet gépek a mai napig az IAF gerincét jelentik.
A fejlesztések 1983-ban kezdődtek meg, míg az első tervrajzok már 1990-ben elkészültek. Az első repülésre azonban egészen 1995-ig várni kellett – ekkor rugaszkodott el először a talajtól a Technology Demonstrator-1 (TD-1) gép. A legutóbbi repülést a Prototype Vehicle-II (PV-II) nevet viselő példány hajtotta végre, 2005. december 1-én. Eddig körülbelül 350 tesztrepülés volt, míg a kritikusok szerint már eddig is túl sok időt vett igénybe a program. Többen viszont arra emlékeztetnek, hogy egy „negyedik generációs” repülőgép kifejlesztése a semmiből bizony sok időt vesz igénybe. Ehhez jön még a deltaszárnyas kialakítás, a az alumínium-lítium ötvözetek, a karbonszálas kompozitanyagok és a titánium felhasználása is.
Az ár viszont a jelek szerint meggyőző lesz: a hírek Rs100 crores-os árról szónak, ezzel a repülőgép a legolcsóbb, „negyedik generációs” repülőgép lesz. A helyi források a Tejas-t a MiG-29 Fulcrum, a Mirage 2000 és az F-16 Falcon vetélytársának tartják, melyek Rs135 és Rs250 crores közötti áron érhetek el. A Védelmi Minisztérium szerint Chile, Malajzia és Thaiföld is érdeklődését fejezte ki a típussal kapcsolatban.
//Kíváncsi lennék arra, hogy a Tejas mennyire lesz már a kezdetektől NATO-kompatibilis, illetve várható-e egy ilyen változat kifejlesztése? A piac, ha a kedvező ár megfelelő minőséggel és tudással is párosul, vevő lehet egy olcsó, de megfelelően potens vadászbombázó típusra. Hátha ennek nem kell 5 fokos hangár télen-nyáron, mint a Magyar Légierő új büszkeségének...//.

Szintén indiához és a Dhruv helikopterhez fűződik az a hír, hogy a típus január közepétől ismét a levegőbe emelkedhet. A repülési tilalmat azután vezették be, hogy novemberben a géptípus egy vadonatúj példánya lezuhant Indiában, Karimnagar mellett, a farokrotor meghibásodása miatt.
A lépés összesen 46 Dhruv helikoptert érint. A gyártó cég, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) elvégezte a szükséges vizsgálatokat a minden példány farokrotorján. A probléma oka az elégtelen minőségű svájci kompozitanyag felhasználása volt. Az ebből az anyagból elkészített rotorlapátokkal felszerelt 20 gép közül még csak az első repült, majd zuhant le.
A baleset (mely a típus történetébe a második volt, hiszen 2004. októberében egy nepáli dhruv zuhant le, szintén a farokrotor hibája miatt) a HAL szerint egyben a Dhruv ütközésálló kialakítását is bebizonyította, hiszen 5000 láb magasból pottyant le a gép. A rotor leszakadása után a pilóta a robotpilótarendszer segítségével tette földre a gépet. Az ütközéskor nem lyukadt ki az üzemanyagtartály és a cég illetékesei szerint nem keletkezett nagyobb kár a gép szerkezetében sem.
A Dhruv-flotta az 1990-es évek eleje óta 12 ezer repült órát gyűjtött össze.

Nem rendszeresíti India a Northrop Grumman E-2C Hawkeye 2000-es hajófedélzeti légtérellenőrző és korai felderítő repülőgépet. Ehelyett inkább szárazföldi telepítésű légtérellenőrző repülőgéprendszerek vásárlásának lehetőségét fogják megvizsgálni.
Iparági források szerint India azért dobta vissza az ajánlatot, mert alaposan át kell gondolnia a leendő típusnak, illetve felderítőrendszereinek képességeivel kapcsolatos elvárásait. A Hawkeye 2000-es azonban versenyben marad még a szárazföldi teleptésű repülőgépek versenyén.
A típusról az Amerikai Haditengerészet legutoljára decemberben adott át részletes adatokat az Indiai Haditengerészetnek. Washington régen dolgozik már a Hawkeye-üzleten: az első, részletes teljesítmény- és áradatokkal ellátott ajánlatcsomagot még 2004-ben juttatták el Indiába. A „frissített” változat 2005. közepére készült el.
A visszamondásnak talán a brazil Embraer örül a legjoban: a cég az EMB-145-alapú felderítőrendszerét szeretné a Haditengerészetnek szállítani. A brazilok 2005-ben szállítottak le 5 darab ERJ-145-öst, melyet az Indiai Légierő VIP-szállításokra és határőrizetre.
Emellett az indiai Defence Research and Development Organisation-nel (DRDO) közösen szállítanak le három AEW&C repülőgépet az Indiai Légierőnek. A mini-AWACS lelke, a fázisvezérelt radarrendszer indiai fejlesztés.
Nem maradat ki a Saab sem: főleg, hogy a szomszédban, Pakisztánban 2008-től legalább öt, a Saab 2000-es turboprop gépre alapozott korai felderítő és légtérellenőrző repülőgépet használ majd.
India sok feladatot szeretne megoldani egyszerre, lehetőleg standard platformokkal. A Légierő légtérellenőrzési projektje mellett meg kellene oldani a Haditengerészet tengerellenőrzési, -felderítési feladatokat, a tengeralattjárók elleni hadviselést célzó fejlesztését, míg a Parti Őrség egy tengerészeti megfigyelő megoldást keres. A helyi források szerint várhatóan 2-3 platformot, azaz repülőgép-típust választanak majd a teljes feladatspektrum lefedésére.
A legnagyobb prioritást várhatóan a haditengerészeti felderítés/járőrözés kapja, bár még nem tudni, hogy a program mikor kap nagyobb lendületet. A Haditengerészet már megkapta az ATR, a Dassault, az Embraer és a Saab ajánlatát is, de még nem hirdették meg a beszerzéshez szükséges tendert.