Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, január 10, 2006

Repülős hírek, #52

Lezuhant az Egyesült Arab Emirátusok légierejének egy Lockheed F-16 Falcon Block 60-as vadászbombázó repülőgépe január 9-én reggel. Az első jelentések szerint a pilóta katapultált és sérülések nélkül földet ért. A baleset okainak kivizgálására bizottság alakult.

Észak-Irakban, hét mérföldre keletre Tal Afartól, a szíriai határ közelében zuhant le az amerikai hadsereg egy UH-60 Blackhawk csapatszállító helikoptere január 7-én éjjel, rövidel éjfél előtt. A géppárban repülő helikopter a szíriai határövezetben, súlyos harcok helyszíne környékén zuhant le, így lehetséges, hogy lelőtték. A gép a 101. Légideszant Hadosztály kötelékébe tartozott és bázisok közötti szállítási feladatot végzett, legalábbis a hivatalos jelentések szerint.
A bevetéssel a Task Force Band of Brothers műveletét támogatták.

Január első hetében a dél-koreai légierő (ROKAF) hivatalosan is átvette aa Korean Aerospace Industries (KAI) F-15K Eagle mellett.
A megrendelésállomány azóta 50 T-50 gyakorló és 44 A-50 könnyű támadó (elsősorban közeli légitámogatást végrehajtó) feladatú repülőgépre hízott. További opciót jelentettek be akár 200 darab vadászfeladatra optimalizált T-50-esre, melyekkel az öreg KF-5E Tiger II-es könnyű vadászgépeket váltanák fel 2007. és 2012. között.
A KAI jelenleg az exportváltozat és annak árának kialakításán dolgozik, melyet a Lockheed Martinnal karöltve Görögországnak, Izraelnek, Szingapúrnak és az Egyesült Arab Emirátusnak.

Megérkezett a 340 darab RQ-8A Fire Scout pilóta nélküli helikopter első példánya a Northrop Grumman Integrated Systems Pilóta nélküli Rendszerek Központjába, Moss Pointba.
A gépet január 3-án adta át a Sikorski Helicopter leányvállalata, a Schweizer Aircraft.
Az eddigi munkálatok gyakorlatilag a géptörzs, a hajtóművek, a rotorrendszer és a farokrotor összeszerelését jelentették. A Northrop Grumman szakemberei az elektronikai és az avionikai rendszerek, a négylapátos főrotor, a kábelezés és a vezérlőeszközök beépítését végzik el. Ha minden „egyben lesz”, szállhat fel a helikopter.
Az első Fire Scout „csúszótalpra állítása” körülbelül 7 és fél hónapot vesz igénybe, de ezt a sorozatgyártás során 5 és fél hónapra szeretnék leszorítani.
Az első évben összesen 12 Fire Scout-ot szerelnek készre, ebből négy az Amerikai Haditengerészethez, míg a maradék nyolc gép a Hadsereg felderítő csapataihoz kerül.

A Bloomberg értesülései szerint január elején a német nagykoalíció honatyái elvetették a szociáldemokrata Hans-Peter Bartels javaskatát, melynek célja a meglehetősen hányattatott sorsú Eurofighter vadászbombázó német megrendelésállományának csökkentése volt.
A koalíció katonai szakértői nem kívántak nyíltan vitatkozni a honatya ötletéről, mely az utolsó megrendelés, pontosan 68 gép törlését jelentette volna. Hans-Peter Bartels, a Bundestag védelmi bizottságának tagja szerint az mára már elavult szempontok szerint tervezett repülőgép megrendelésének lemondása 2,5 milliárd eurós megtakarítást eredményezne.
A Parlament védelmi bizottságának elnöke szerint nincs szó arról, hogy erről a témáról bármikor a jövőben vitát nyissanak.
Mint ismeretes, Németország, Spanyolország, Olaszország és az Egyesült Királyság 208-ban rendeli meg az Eurofighter utolsó, harmadik csoportját.
A BAE Systems, az EADS és a Finmeccanica SpA Alenia által gyártott vadászrepülőgépből a négy ország összesen 620 gépet vásárolna, három hullámban. A német számla valószínűleg eléri a 18 milliárd eurót a 180 Eurofighterért. Az eredeti, 1992-es ár gépenként 30 millió euró volt. Azóta a megváltozott követelményeknek megfelelő fejlesztések és a program folyamatos csúszása alaposan megnövelte az árat: durván a háromszorosára. A vadászgépek Tranche 1-es, első sorozatának szériapéldányait 2005. decemberében kezdték el átadni. A Tranche 3-as, azaz utolsó, már földi célok támadására is alkalmas változat első példányai várhatóan 2010-ben kerülnek a csapatokhoz.
A jellemző európai határozottságot tükrözi az is, hogy mindhárom beszerzési hullám előtt leültek és leülnek az érintett államok, megtárgyalandó a legyártásra kerülő gépek darabszámát, árát és más paramétereket. //Ez azért egy kicsit nehézkessé teheti a tervezést, btw...//.
Az EADS szóvivője , nem kívánta kommentálni Bartel ötletét, „politikai véleménynek” nevezte az elhangzottakat.
„Nem titok, hogy mi szeretnénk, ha az utolsó megrendelést törölnék”? jelezte pártja véleményét Rainer Arnold, a szociáldemokraták védelmi kérdésekben illetékes szóvivője. „e nagyon nagy a tét, kötelezettségeket vállaltunk a partnereink, a repülőipar felé is. Nem segít, ha az ilyen jellegű dolgok ebben az állapotukban a nyilvánosság elé kerülnek”.
Lehet fogadni a megrendelésre... ;)