Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, január 06, 2006

Repülős hírek, #51

Azért van még repülés is a világon... :)

Az Indiai Haditengerészet vezérkari főnöke, Arun Prakash admirális avatta fel január hatodikán a haditengerészet első, felderítő robotrepülőgépekkel felszerelt repülőszázadát. A Déli Haditengerészeti parancsnokságra két napos látogatásra érkezett főtiszt személyes jelenlétével tisztelte meg a hadrendbe állításra szervezett ünnepséget.
Az Indiai Haditengerészet 2003. eleje óta használ pilóta nélküli repülőgépeket felderítésre, két típust is. Az egyik az IAI/Malat építésű Heron II-es közepes magasságban repülő, nagy hatótávolságú, partról indított felderítőgép. A másik típus a szintén IAI/Malat-féle Searcher II-es, mely rövdebb hatótávolsággal rendelkezik.

Valószínűleg Albániának szeretne eladni a feleslegessé vált L-159 ALCA repülőgépekből a cseh védelmi miniszter. Karel Kuehnl albán katonai szakértőket hívott Prágába, hogy tárgyalásokat folytassanak a két ország légiereje közötti lehetséges együttműködésről. Ehhez Csehország szakértőket küldene Albániába.
A meghívásra azután került sor, hogy az albán miniszterelnök tavaly novemberben vendégül látta Kuehnl-t, s eközben felvetették az együttműködés ötletét. Karel Kuehn végül az albán védelmi miniszternek, Fatmir Mediunak címezte januári levelét.
Az Európa legszegényebb országának tartott Albánia légiereje gyakorlatilag működésképtelen: a MiG-17 Fresco, MiG-19 Farmer és MiG-21 Fishbed vadászrepülőgépei repülésképtelenek, mert az ország nem képes az öreg gépek mára már igencsak borsos üzemeltetési költségeit kifizetni. Jelenleg csupán néhány helikopter repülőképes.
Tirana azonban szeretné fenntartani pilótáinak repülőképességét, így külföldi államokhoz fordult, köztük Csehországhoz is. A tervek szerint az albán pilóták a szubszonikus küönnyű támadógép-feladatú L-159 ALCA-n repülnének. A gépeket Csehország szívesen lízingelné vagy eladná Albániának. Jelenleg azonban még a projekt anyagi hátterének biztosítása is kérdéses.
Kuehnl emellett kijelentette, hogy az idei NATO-csúcson támogatni fogja Albánia mielőbbi tagfelvételét. A cseh védelmi miniszter szerint a kis ország fontos stabilizáló szerepet tölt be a Nyugat-Balkánon.

Apache-okat vesz Trinidad és Tobago? A kicsiny, mindössze két szigetből álló, 5128 négyzetkilométeres trópusi köztársaság kormánya egy helyi lap értesülései szerint egy használt AH-64 Apache helikoptereket vásárol Izraelből. Az ország Izrael régi szövetségesének számít, több alkalommal is vásároltak már a közel-keleti államtól fegyvereket.

Viharfelhők gyülekeznek az ausztrál JSF-program felett. A költségek növekedése miatt felmerült az a lehetőség is, hogy az eredetileg tervezett gépszámnak csupán a felét vásárolja meg a kontinensnyi ország.
A 256 milliárd dolláros költségvetésű amerikai JSF-projekt keretein belül a RAAF eredetileg 100 F-35-öst vásárolt volna, melyekkel a 26 darab F-111 Aadvark (a RAAF a típus utolsó üzemeltetője, a Red Flag gyakorlatok kedvelt vendégei az ausztrál F-111-esek) és a 71 darab F/A-18 A/B Hornet repülőgépeket váltanák le. Shane Carmody, a védelmi miniszter helyettese viszont január 4-én arra figyelmeztetett: lehetséges, hogy végül csak 50 repülőgépre kerül fel az Ausztrl Királyi Légierő jelzése. A gépekért eredetileg 16 milliárd dollárt fizetne az ország. Ez a költségkeret az eredeti gépszámra viszont már nem lesz elegendő, hiszen ha az Egyesült Államok csökkenti az általa megvásárolt gépek számát, az emeli az egy gépre eső költségeket, azaz azok beszerzési árát is.
A Lockheed tervei szerint mintegy 2500 gépet „venne fel” a hazai piac, míg az USA szövetségesei további több száz F-35 JSF-et vásárolnának meg.
A gépek ára már így is 45-ről 60 millió dollárra emelkedett. A program csúszása és az emelkedő költségek miatt az amerikai Kongresszus 270 millió dollárral kurtította meg a JSF-projekt 2006-os költségvetését.

Tíz darab CN-235-ös szállító repülőgépet vásárol Thaiföld az indonéz Dirgantara Indonesian Aerospace-től. A 200-220 millió dollárosra becsült bevásárlás során bezerzett repülőgépekből hatot a Védelmi Minisztérium, míg négyet a Mezőgazdasági Minisztérium kap meg.

A jól bevált QF-4 repülő célgépek váltótípusát keresi az Amerikai Légierő, immáron csaknem tíz esznetndeje. A projekt során most érkezett el az az állomás, amikor a Védelmi Minisztérium elküldte a lehetséges szállítóknak a felkéréseket a QF-4-esek alternatíváinak elemzésére. A tervek szerint az új céltípus beszerzési programja három éven belül beindulhat, majd a fejlesztési és tesztelési fázis 4 éve után valamikor 2012. környékén állhat majd rendszerbe az új típus.
Az Amerikai Légierő átlagban évi 25 QF-4-est „fogyaszt el”, de csak évi 20 gépet alakítanalk át ere a célra. Ha ez a trend folyatódik, a gépek 2011. körül fognak elfogyni.
A Légierő több vasat is tart a tűzben: ajánlatot kértek hadrendből kivont vagy letárolt repülőgépek, pilóta nélküli repülőeszközök vagy külföldi repülőgépek átalakítására, de nem tartják elképzelhetetlennek egy teljesen új célrepülőgép-típus kifejlesztését sem.
A QF-képes típusok között első helyen emlegetik a Lockheed Martin F-16 Falcon és a Boeing F/A-18 Hornet típusokat, de elképzelhető a külfldről visszavásárolt F-4 Phantom II-esek átalakítása is.
A BAE Systems, mely a QF-4-esek átalakítását is végzi a kaliforniai Mojave-ban, egy teljesen új, kompozit repülőgép terveivel állt elő. A csupaszárny gép hossza 16,5 méter fesztávolsága 8,2 méter és egy Pratt & Whitney F100-200 hajtómű dohog benne.