Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

hétfő, december 12, 2005

Tanker-saga, part zwei

Amiről már értekeztem (egészen pontosan itt), a jelek szerint valósággá válhat: kongresszusi és katonai felső vezetői körök kiszivárogtatott információi szerint a Pentagon a Boeing B-777-es átalakított változatát látnák szívesen, mint többfeladatú tankergépet. Ez viszotn a már kipróbált és gyártásban lévő, szintén Boeing-gyártmány KC-767-es számára lehet nagy pofon.
A váltás egyik alapvető oka éppen a többfeladatúság: a nagyobb 777-es nem csak tankergépnek, hanem egyszerre szállítógépnek is alkalmas lenne, csapatokat és felszereléseket szállítva a benzinkutas feladat közben //ugye nem kell magyaráznom, hogy nem rossz dolog, ha az áttelepülő vadászbombázó század műszakijai és anyagai együtt utaznak az átadandó üzemanyaggal egy tranzitrepülés során//.
A KC-767-es erre nem képes, ez egy tisztán benzinkutas feladatú repülőgép. A gépből Olaszország és Japán rendelt eddig 4-4 példányt. Az első gép 2006-ban készülhet el, melyet Olaszország kap. A gép repülési tesztjei jelenleg is folynak, míg az első japán tankert pedig éppen új feladatára alakítják át Wichitában.
Bill Barksdale, a Boeing szóvivője szerint „a cég nézőpontja nem változott, hiszen semmilyen új követelményről nincs tudomásuk”. Hozzátette azonban azt is, hogy „[a Boeingnek] egy teljes repülőgép-családja van, melyekkel bármilyen feladatot el lehet látni.”
A 767-es tankergépek sorsa amúgy is hányattatásokkal dúsan telített: 2003. közepén az Amerikai Légierő 100 gépet rendelt meg, de ezt az üzletet etikai //értsd: vesztegetési// problémák miatt megtorpedózták. Az új versengésbe viszont beszállt az Airbus is, még izgalmasabbá téve a képet.
Ha a 767-esek helyett más gépet választ a Légierő, az súlyos csapás lenne a 767-es program és gyártósor számára. A géptípust amúgy is több területen éppen felváltják a Boeing egyéb típusai. Az új csodagyerek, a 787-es Dreamliner több légitársaságnál a 767-es váltótípusa lesz. Nem szükséges azonban előre temetni a gépet: jelenleg 32, még le nem gyártott gépet tartalmaz a megrendeléslista, míg a Boeing csak idén 18 megrendelést gyűjtött be, igaz, ezekből négyet más típusra változtattak. 2002-ben nyolc, 2003-ban 11, míg 2004-ben kilenc megrendelést kapott a 767-es gyártósor.
Barksdale szerint a Boeing 2006-ban a 767-es tankert küldi a csatába az Airbus típusa ellen. Ha a Légierő hivatalosan megváltoztatja a géppel szembeni követelményeit, a cég természetesen képes a változásokat követni és az új kívánságoknak is megfelelni //ide a rozsdás bökőt, hogy Seattle-ben gondosan dolgoznak a CAD-mágusok a 777-es áthegesztésén...//.