Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, december 22, 2005

Repülős hírek, #50

Átadták az első két AH-64DJP Longbow Apache-ot Japánnak. A Boeing a Fuji Heavy Industries (FHI) japán óriáscéggel együtt gyártja le a támadó helikopterek királyát. December 5-én az arizonai Mesában két gépet (N3216N 02-0001 / JP001 és N9883J 02-0002 / JP002) vehetek át a japán önvédelmi erők képviselői, míg az FHI két újabb helikoptert 2006. márciusára készít el. A DJP változat alkalmas az AIM-92 Stinger rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéták hordozására is.

Szerencsésen túlélte a fedélzeten tartózkodó mind a 35 személy a Nevadai Nemzeti Gárda CH-47D Chinook helikopterének lezuhanását Afganisztánban, csupán négyen sérültek meg könnyebben. A gép még december 3-án ért nem tervezetten földet, majd égett el, az utasokat és a személyzetet UH-60 Blackhawk helikopterekkel mentették ki. A lezuhanás oka ellenséges fegyverek találatai voltak. A fedélzeten 1000 gallon üzemanyag volt a katasztrófa időpontjában.
Az akcióban még két másik Chinook kapott találatokat, az egyik visszatért a bázisára, míg a másik kényszerleszállt. Ez utóbbit 12 óra alatt „helyrepofozták”, majd visszarepült a támaszpontjára.

December 15-én megsérült a pakisztáni paramilitáris határőr erők parancsnoka, miközben Balucsisztán tartomány felett repült helikopterével. A gépet gépfegyvertűz érte, Shujaat Zamir Dar vezérőrnagy és helyettese a lábán sérült meg. A parancsok egy korábbi, nyolc rakéta kilövésével járó támadás helyszíne körül vizsgálódott.
A helikopter biztonsággal leszállt, majd a két sérültet a tartomány fővárosában, Quettában kórházba szállították.

Nagy exportsikert könyvelhetett el az Eurofighter: Szaúd-Arábia az Eurofighter Typhoont szemelte ki a Panavia Tornado ADV elfogó vadászrepülőgépek leváltására. Az üzlet legalább 24 vadászbombázó beszerzését jelenti.
Az üzlet a régebben aláírt Al Yamamah fegyverzeti megállapofdás része, mely a 120 Tornado ADV és IDS (támadó) változató Tornado, a BAE Systems Hawk és a Pilatus PC-9 gyakorló repülőgépek leszállításáról rendelkezik.
A december 21-én aláírt szerződés értelmében a 24 példányt a brit RAF számára készített 89 darab Tranche 2-es, azaz második sorozatú Eurofighterből „emelik ki”.
A brit Védelmi Minisztérium az hangsúlyozta, hogy ezek a gépek helyett természetesen gyártanak a RAF számára újabb példányokat, azaz a britek is megkapják a teljes, megrendelt Tranche 2-es állományt. A szaúdi üzlet nem érinti a 232 gépes Tranche 3-as sorozatot //azaz a gépek valószínűleg csak elfogó vadászgépként dolgoznak majd, vagy később módosítják tudásukat, hogy képesek legyenek földi célpontok ellen is harcolni//. A most bejelentett Eurofighter-üzlet értéke nem ismert.
Iparági források szerint esély van arra is, hogy az öreg szaúdi Northrop F-5 Tiger II-es gépeket vagy azok egy részét is újabb, későbbi Typhoon-megrendeléssel váltsák le.
A Tranche 2-es gépeket 2007. vége és 2012. közepe között adják át az Eurofighter-program partnerországainak, azaz Németországnak, Olaszországnak, Spanyolországnak és az Egyesült Királyságnak, illetve az eddigi egyetlen „külsős” vevőnek, Ausztriának.

Igencsak csúszik a brit repülőgép-hordozó program, igaz, az F-35 JSF-beszerzés sem lesz meg időben. A parlametni Védelmi Bizottság megállapításai szerint a csúszás miatt jelentős költségek is fellépnek, hiszen a régebbi, drágábban üzemeltethető eszközöket kell tovább életképesen tartani.
A bizottság szerint csak abban az esetben maradhat London elszánt JSF-vásárló, ha minden olyan szükséges információt és technológiát megkapnak az amerikaiaktól, ami a gépek fenntartásához és független, brit továbbfejlesztéséhez szükséges //a továbbfejlesztéses rész azért csiklandós lesz...//.
„Ha ez nem agy lesz, akkor az Egyesült Királyságnak új típust kell keresnie az új repülőgép-hordozók fedélzetére”, szögezi le a jelentés //Oké, de mit is? Orosz MiG-eket? Super Hornetet? Más nem nagyon van... Arról nem is beszélve, hogy mindkettő erős visszalépést jelentene a JSF-hez képest.//.
Az brit CVF-program értéke 2,9 milliárd font. Bár a programban részt vevő brit hajógyártó cégek konzorciuma december elején engedélyt kapott a munkálatok egy részének megkezdésére, de a program még nem kapta meg a teljes zöld jelzést, azaz a végleges költségek és a leszállítás határideje még nem ismeretesek. Ez így is marad 2006-ig. Az eredeti tervek szerint viszont az első hajónak 2012-ben, míg a másodiknak 2015-ben kellene hadrendbe állnia.
„Figyelembe véve, hogy a program végleges jóváhagyása eredetileg két évvel ezelőttre //azaz még bőven 2003-ra// volt ütemezve, rendkívül különös számunkra, hogy jelenleg semmilyen határidő nincs”, fogalmaz igazi angolos visszafogottsággal a bizottság jelentése.
„ A további késlekedésnek hatása lehet a két hordozó átadásának dátumára is”, tették hozzá a honatyák.
A „bödönöket” a hazaiak közül a VT Group Plc és a Babcock International a BAE Systems-szel együttműködve készíti, ehhez bedolgozik a francia Thales SA, illetve az amerikai Kellogg Brown and Root is.
John Reid védelmi miniszter novemberben Washingtonban még kijelentette, hogy eltökéltek a JFS-programmal kapcsolatban, még akkor is, ha egy esetleges amerikai rendelésszám-csökkentés emelné az egy gépre eső vételárat. A britek eredetileg 2006. elején döntik el a hordozók végleges kialakításának ismeretében, hogy a hagyományos vagy a STOL, azaz rövid távon felszállni és leszállni képes változatot rendelik meg.
A Védelmi Bizottság amiatt is aggódik, hogy az F-35 JSF-ek hadredbe állása 2012-ről 2014-re csúszott már át. Ugyanakkor optimisták is, hiszen amiatt aggódnak, hogy az első hordozó így repülőgépek nélkül fog szolgálatba állni.
Ha megépül 2014-re, teszem hozzá már én...

Még szeptember 16-án ütközött össze a Japán Önvédelmi Légierő 2. repülőezredének két F-15J Eagle vadászrepülőgépe. A Chitose Légitámaszponton állomásozó alakulat két gépe gyakorlórepülésen vett részt, ahol a két pilóta a vizsgálatok megállapításai szerint nem tartották be a minimális függőleges elkülönítési távolságot. A két gép a japán partoktól 185 kilométerre ütközött össze.
A két gép jelentősen összetört: a vezérgépen sérült a jobb vezérsík, és a törzs üzemanyagtartály, míg a másik gépen a kabintető és a bal függőleges és vízszintes vezérsík //hogy a nyavajába sikerült ez???//.

8 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Üdv!
EuroFighter-nek, Gripennek nincs "hordozható" változata?
JSF helyett a repülőgéphordozókra...

1:24 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Jelentem, egyiknek sincs. Mindket gepet szigoruan szarazfoldi korulmenyekre terveztek. Sem a szukseges szerkezeti erositesek (mondjuk futomu, fekezohorog, szarnyerosites), sem a megfelelo anyagok (korroziomentes femek pl., a tengeri sos para miatt) kivalasztasa nem tortent meg.

Trau

4:49 du.

 
Anonymous Névtelen said...

Üdv!
Köszi a választ; jó tudni ezeket.

5:06 du.

 
Anonymous Névtelen said...

Az alternatívák között ne felejtkezz el a Rafale-ról!

Üdv,
Patrik

2:42 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!


Annyiabn mindenfelekeppen igazad van, hogy a Dassault Rafale-M egy verbeli haditengereszeti vadaszrepulogep. Ennek ellenere nem tartom tul valoszinunek a rendszeresiteset, hiszen a gep, szokas szerint, egyetlen elemeben sem kompatibilis semmilyen mas fegyverrenszerrel. Ha jol emlekszem, meg a hidraulikarendszer nyomasa sem standard...
Meg ugye kerdes, hogy mikepp lehetne "atverni" az angol parlamenten es a kozvelemenyen, hogy a flotta buszkesegere, a zaszloshajora fhanszia gepek kerulnek, ugye... ;)))

Trau

3:43 du.

 
Anonymous Névtelen said...

...ergo: nem kell túl komolyan venni a homlokráncolást, úgyis JSF-et fognak venni, akármi lesz. (szvsz a stovl változatot, mert így mondhatják, hogy tulkép ez a Harrier továbbfejlesztett változata :)

Patrik

11:39 de.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Realis valasztasi lehetoseg hijan mindenvaloszinuseg szeerint igen. Maximum kesobb es/vagy dragabban... :)

Trau

2:55 du.

 
Anonymous Névtelen said...

f-15j fighter :
http://fehu-naudiz.up.seesaa.net/image/1237365388482.jpg

3:55 de.

 

Megjegyzés küldése

<< Home