Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, december 20, 2005

Repülős hírek, #49

Thaiföldre Szuhojok kerülnek? Ez pediglen ugye a JAS-39 Gripen-remények elrőppenését is jelentené.
Kérdés emellett, hogy Szuhoj Su-30MKM típusmegnevezés mennyire szakszerű: ez ugyanis Malajziába került, francia berendezésekkel „felturbózott” változat típusjele.
Az orosz média beszámolója szerint egy titkos, 500 millió dolláros üzlet során orosz vadászbombázókat és helikoptereket vásárol a Thaiföldi Királyi Légierő. Azt nem tudni, hogy a „csirkés buli” néven elhíresült csereüzletről vagy hagyományos fizetésről lenne szó.
További érdekesség , hogy eddig csak vadászbombázókról, nevezetesen 12 darab Szuhoj Su-30-as gépről volt szó, helikopterekről nem.
A dolog igazi pikantériája, hogy Thaiföldre eddig egyetlen orosz cégnek sem sikerült még fegyvert vagy járművet exportálnia – az ország hagyományosan amerikai forrásokra támaszkodott ezidáig. Ez lenne az első ilyen, ráadásul nem is kicsi üzlet. Feltéve persze, ha van valóságalapja is a híreknek és az üzlet meg is megvalósul.
Ha Kína, Malajzia, Indonézia, Vietnam után Thaiföld is „megtörik”, akkor gyakorlatilag az ázsiai térség legfontosabb fegyverszállítóivá válnak az oroszok.
Moszkvai értesülések szerint az üzletet a múlt héten hagyta jóvá Kuala Lumpurban Vlagyimir Putyin elnök és Thaksin Shinawatra miniszterelnök.
A sajtó szerint az gépeket gyártó Irkut egyik, névtelenséget kérő tisztviselője is megerősítette az értesüléseket, kiegészítve: 12 darab Su-30MKM-ről van szó, illetve hozzátette, hogy szó van helikopterek vásárlásáról is.

Szintén Thaiföldhöz kapcsolódik a hír, mely szerint a Királyi Légierő egyik Pilatus PC-9-es kiképző repülőgépe lezuhant. A F19-4/34 (gyári szám:195, ex HB-HQS) oldalszámú gép december 15-én zuhant egy kókuszpálma-ületvényre Ratchaburi tartományban.
A gépet a Khampaeng Saen-ben székelő repülőiskola üzemeltette. A két fős személyzet sérülésekkel ugyan, de megmenekült.

Januártól a lengyel MiG-29B Fulcrum vadászgépek veszik át a balti államok légterének védelmét. Két Fulcrum az észak-litvániai Siauliai melletti Zokniai légitámaszpontra repül át december 29-én, így az ott állomásozó amerikai Falconok visszarepülhetnek anyarepülőterükre.
A lengyel gépek 2006. március végéig maradnak, majd a török F-16C-k váltják őket, akik már 4 hónapig maradnak itt.

A tajvani elnök, Chen Shui-bian arra szólította fel helyi, Kína-barát ellenzéket, hogy támogassa a két ex-US NAVY Kidd-osztályú romboló beszerzését (a négy hajóból kettőt már sikerült kifizetni és hadrendbe állítani). A finanszírozáshoz az ellenzéki képviselők szavazatai is kellenek.
„Az ellenzék eddig 41 alkalommal bojkottálta a fegyveres erők beszerzésének finanszírozását és ez súlyosan érinti a tajvani nemzet önvédelmi képességeinek erősítését”, tette hozzá az elnök.
A tajvani ellenzék jelenleg is keresztbe feküdt a 10 milliárd dolláros (340 milliárd tajvani dolláros) beszerzés előtt: pedig a kormány eredetileg több mint 610 milliárd tajvani dolláros csomagot állított össze, majd ezt az elfogadás reményében ezt alaposan visszakurtította.
A fegyveres erők beszerzéseiről szóló törvényt az ellenzéki többségű parlamentnek is jóvá kell hagynia, mielőtt az a felsőház elő kerülhet.
Az ellenzék szerint 2004. márciusában az állampolgárok egy, a függetlenségről is döntő népszavazással együtt arról is véleményt nyilvánítottak, hogy Tajvan ne növelje fegyverbeszerzéseit.
A most szóban forgó beszerzés 8 hagyományos meghajtású tengeralattjárót és 12 darab Lockheed P-3C Orion tengeralattjáró-elhárító és haditengerészeti felderítőgépet jelentene, 15 év alatt.
A tajvani kormány a Raytheon PAC-3 Patriot rakétavédelmi rakétarendszer hat ütegét már a tapasztalatok miatt kivette a törvényből, így egyéb forrásokból finanszírozza a beszerzést.

December 13-án egyhajtóművesé alakult át a 48. Vadászrepülő Ezred egyik Boeing F-15C Eagle gépének felszállása a RAF lakenheath-i támaszpontján. A helyi idő szerinti 11:45-kor történt incidens során a felszálláskor teljes utánégővel működő hajtóművek egyike, a jobb hajtómű leállt. A pilóta a gépet „kézben tartotta” a felszállást, így gépsérülés nélkül leszállt. Az ezt követő vizsgálat során a hajtóműben töb mint egymillió dolláros kárt fedeztek fel.

Két helyi gyártású AT-3A Tsu Chiang repülőgépet alakítottak át hajó elleni irányított rakéták hordozására. A gépeket így AGM-84 Harpoon vagy helyi fejlesztésű és gyártású Hsiung Feng II (Bátor Szél II) hajó elleni fegyverekkel lehet felszerelni.
A Jane’s-ben január elsején megjelenő anyaga szerint a gépek gyártója, a tajvani állam tulajdonában lévő Aerospace Industrial Development alakította át.
Az AT-3A gépeket eredetileg kétüléses kiképző repülőgépeknek építették az 1980-as években, hatvan példányban. A Jane’s szakértői szerint ha a gépeket nagyobb számban is átépítik AT-3K hajók elleni támadó repülőgépekre, akkor a nagyobb kínai kikötők a tajvani hatósugáron belülre kerülnek.