Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, december 13, 2005

Repülős hírek, #48

Újabb mérföldkőhöz érkezett az egyiptomi AOI/ACL cég: az öt esztendőnyi összeszerelés után immár csaknem teljes egészében gyártja is a kínai tervezésű K-8E gyakorló repülőgépet. A gépből az Egyiptomi Légierő egy 1999-es, 347,4 millió dolláros megrendelés alapján 80 darabot vett át, a repülőgépek összeszerelése 2000. júliusában kezdődött meg. A gyár mára a gép alkatrészeinek 97,4 százalékát saját maga gyárthatja le.
Az Egyiptomi Légierő újabb 40 gépes megrendelését így már majdnem teljesen hazai gyártású gépekkel teljesítik 2010. ferbuárjáig. A kínai CATIC és az AOI/ACL együttműködik a K-8E arab és afrikai exportlehetőségeinek megteremtésén is.
A K-8E amúgy a közös kínai-pakisztáni Karakoram-8 gyakorlórepülőgép egyiptomi változata.

Bevásárolt Szingapúr is: nem meglepő módon 12 darab F-15SG kétüléses vadászbombázó repülőgépet vásárolnak a Boeing-től, míg további nyolc repülőgépre opciót jelentettek be.
Az egymilliárd dollár értékű szerződést december 12-én írták alá. Az F-15SG az F-15E frissített, továbbfejlesztett változata és a Szingapúri Légierő következő generációs vadászbombázó repülőgépének szerepét tölti be, leváltva az A-4SU Skyhawk-okat.
A 12 repülőgép várhatóan leghamarabb 2008. végén vagy 2009. elején érkezik meg a városállamba.
A Strike Eagle amúgy a Rafale és az Eurofighter típusokat győzte le. A 4,4 milliós, 697 négyzetkilométeres városállam éves védelmi költségvetése 5,5 milliárd dollár.

Nevet kapott a koerai Boeing F-15K vadászbombázó: lett belőle Slam Eagle.
Az ünnepélyes névadásra a Szöultól 300 km-re, Taegu légitámaszpontján került sor december 12-én. Az új vadászbombázók ekkor először hajtottak végre bemutatót a koreai felségjelzéssel felszerelve.
Az első két új gépet a 11. Vadászrepülőezred kapta meg. A második géppár éppen december 12-én érkezett Dél-Koreába. A maradék 36 darab F-15K-t 2008 –ig szállítja le a Boeing. A teljes megrendelés értéke 5 milliárd dollár volt. Az első század 2007. januárjában lesz harckész.
A Légierő további 40 darab F-15K-t szeretne vásároltatni a kormánnyal 2008. után.

Földre kényszerültek az ex-vietnami Huey-k Dél-Afrikában: a helyi Légügyi Hatóság December 13-án tiltotta meg az átalakított gépek felszállását. Nem véletlenül: egy UH-1-es helikopter december 12-én kényszerleszállást hajtott végre a Dél-Afrikai Légierő ysterplaat-t támaszpontján, fedélzetén turistákkal. Sérülés nem történt.
A kényszerleszállás oka a farokrotor meghibásodása volt. A fedélzeten lévő utasok fejenként 800 randot fizettek a „vietnami tapasztalatok” megszerzéséért, melyet a környéken repülve szerezhetnek meg.

A törökéknél tanulnak az olasz pilóták. A Török Légierő biztosítja az olasz légjárók számára az F-16 Falcon-kiképzést. A dolog nem előzmény nélküli, hiszen az Egyesült Arab Emirátusok pilótái is itt kaptak típusátképzést. A most nyilvánosságra került adatok szerint a török vezérkari főnök és az olasz védelmi minister 2005. augusztus 26-án írta alá a szerződést, míg a török kormány November 7-én bólintott rá a megállapodásra.

Lezuhant az Indiai Légierő egy MiG-21FL típusú vadászrepülőgépe December 13-án. A katasztrófa az Assam melletti Tezpur légitámaszponttól nem messze történt, a pilóta, S Bansal századparancsnok sikeresen katapultált. Az első hírek szerint a repülőgép helyi idő szerint 11:56-kor szállt fel egy rutinrepülésre, majd hamarosan problémák léptek fel. A gép egy mezőre zuhant Pithakhowa térségében, a földön szerencsére nem sérült meg senki.

Az Eurocopter nyerte a dél-koreai üzletet? Az EADS forgószárnyas részlege vehet részt a dél-koreai csapatszállító helikopter fejlesztésében és gyártásában, legalábbis a a francia La Tribune pénzügyi napilap értesülései szerint. Az üzlet értékét 6 milliárd dollárra becsülik, a leszállítandó helikopterek mennyisége 245 darab.
A La Tribune szerint az Eurocopter körülbelül 30 százaléknyi részesedést szerezhet a projektből. De ehhez “nagyon széleskörű” technológiai transzfert kell megvalósítania a dél-koreai partner felé.
A szöuli kormány elméletileg 1-2 napon belül jelenti be hivatalosan is a nyertest. A közös fejlesztéssel és a legfejlettebb technológiák átvételével gyakorlatilag megalapozódik a dél-koreai repülőgépipar helikopteres üzletága.

Lezuhant egy amerikai SH-60B Seahawk helikopter a Csendes-óceán felett. A Kolumbia partjai mellett történt katasztrófában három főnyi személyzet tűnt el helyi idő szerint 17:00 körül.
A helikopter katasztrófája az FFG 45 USS De Wert fregattól látótávolságra történt, így a kutatás-mentés azonnal megindulhatott. A helikopter nem adott le vészjelzéseket, az időjárási viszonyok teljesen normálisak voltak. A USS De Wert drogcsempészek elleni akciókban vesz részt.
A Kolumbiai Haditengerészet is kiküldött egy egységet, segítve a keresést.

Az amerikai Védelmi Minisztérium 1,1 milliárd dollárt tervez lecsípni a Tengerézgyalogság V-22 Osprey beszerzési programjának költségvetéséből. A Pentagon által hivatalosan be nem jelentett döntést az Inside the Navy kiadvány szellőztette meg december 13-i számában.
A Boeing szóvivője szerint ez mínusz 19 Osprey-t jelenthet.
A Pentagon idén szeptember 28-án engedélyezte a gép teljes sebességű sorozatgyártását, csaknem öt éves hercehurca után.
A jelenleg hivatalosan 50 milliárd dolláros program legalább 458 darab V-22-es legyártásra lesz elegendő. A gépeket a Haditengerészet, a Légierő és a Tengerészgyalogság kapja meg, a mostani kurtítás a „bőrnyakúak” rendelésállományát érinti.
A Boeing a 2007-es pénzügyi évben 16 V-22-est épít.