Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

vasárnap, december 11, 2005

Repülős hírek, #47

Öt új Sperwer légi felderítő pilóta nélküli repülőgépet vásárolnak a kanadai fegyveres erők számára. A gépeket az afganisztáni misszióban használják majd.
A dolog érdekessége, hogy a légierő illetékesei tavaly még arra figyelmeztettek, hogy a gépnek „tervezési hibái” vannak, melyek „nagy elhasználódást” eredményeznek. Magyarul sok példány zuhan le.
Az első bevásárlás során hat Sperwert szereztek be a kandahári kontingens számára, melyből egy-egy 2003-ban és 2004-ben lezuhant, javíthatatlanná törve össze magát.
Az öt új gép 15 millió dollárba kerül: ez tetemes részt visz el az új kanadai misszió beszerzéseire félretett 234 millió dolláros keretből. A Kandahár környékére körülbelül 2kétezer kanadai katona érkezik majd 2006. februárjában.
A Sperwer-ek lezuhanását a hadsereg vezetői sokáig a nagy magasságot és az erős szelet tették felelőssé, de elismerték azt is, hogy a rendszerrel technikai problémák is vannak. Ugyanakkor kiemelték azt is, hogy a 33 millió dollárért beszerzett hat gép számtalan életet mentett meg a begyűjtött felderítési adatokkal.
A gép teljesítménye nem igazán mondható kiemelkedőnek: a 36 indításból 14 esetben fordult elő technikai probléma, ebből öt balesetet is okozott, melyek két gép leselejtezésével jártak.
A megrendelést a St-Jean-sur-Richelieu városában működő Oerlikon Contraves kapja, mely a francia Sagem-mel, a Sperwer kifejlesztőjével és gyártójával áll üzleti kapcsolatban.
Az új gépek első példánya 2006. elején kerül Kanadába.
Kanada emellett a csapatok tűzerejét is növeli: hat új, könnyű, helikopterrel szállítható tüzérségi löveget (gyaníthatóan az M777A1-ről lehet szó) és ezekhez intelligens tüzérsédi lőszereket vásárolnak, így akár 40 km-re is GPS-alapú irányított csapást tudnak mérni a kanadaiak.
60 millió dollárba kerül majd az az 50 RG-31 „aknaálló” páncélozott jármű, melyet a General Dynamics Land Systems-től vásárolnak meg. A dél-afrikai tervezésű járművekből Kanada hármat már használt Afganisztánban. Az újabb példányokat márciustól adják át Kanadának.

Több szereplős küzdelem várható a lengyel kormány helikopter-megrendeléséért. Várhatóan az NH90, a H-92 és az EH-101 (esetleg ez utóbbi helyett az AB-139) típusok versenyezhetnek majd a hatgépes flotta szállításáért.
A lengyel kormány bejelentése szerint ugyanis az EADS Eurocopter, a Finmeccanica AgustaWestland és a United Technologies Sikorsky Aircraft jelezte, hogy ajánlatot tesz a hat, magas rangú kormányzati vezetők szállítására szolgáló helikopter leszállítására.
Stanislaw Koziej védelmi miniszterhelyettes szerint az ország 2006. és 2008. között évi két-két helikoptert vásárol, összesen mintegy 130 millió euróért.
A lengyel kormányhivatalnokok szállítását jelenleg Tupoljev Tu-154-esekkel, Jakovlev Jak-40-esekkel és Mil Mi-8P helikopterekkel bonyolítják le. A régi szovjet típusok karbantartása azonban már nagy terheket jelent.
2003. december 4-én egy, a későbbi miniszterelnököt, Leszek Millert szállító Mi-8-as zuhant le Varsótól nem messze, Gora Kalwaria mellett egy mezőn, miután leálltak a hajtóművei. Az autorotáló helikopter néhány fát kigyomlálva ért földet, eközben a fedélzeten nyolcan szenvedtek súlyos sérüléseket, köztük Miller is.

December 2-án kapta meg Burkina Faso a két megrendelt Mil Mi-35 Hind harci helikopterét. A gépeket a Rostvertol PLC gyárotta le, majd egy Antonov An-22 Anteusz nehéz szállító repülőgéppel szállították le Ouagadougou városába. Az összeszerelés és az átvételi tesztrepülések hamarosan befejeződnek, a várakozások szerint a december 12-i parádén már részt vehet a két új helikopter.

Tíz évesek a finn Hornetek. Az eseményt a Tampere melletti Satakunta légitámaszponton ünnepelte meg a finn F-18-as közösség, az amerikai partnerek gondos bevonásával.
Az új, vadászfeladatokra optimalizált gépeket 1995-ben kezdték el leszállítani Finnországnak. A finnek összesen 64 gépet, köztük 57 együléses C és hét kétüléses D modellt. A gépekre szükség is van, hiszen az ország 800 mérföld hosszan határos Oroszországgal.
A gépek beszerzése három évre előre „lenullázta” a finn védelmi költségvetést, a beszerzést népszavazáson szentesítették a választópolgárok //el sem hiszem: van olyan hely, ahol ad 1.: felnőttnek nézik a választókat és egy ilyen horderejű ügyről megkérdezik őket, ad 2.: a finn választópolgár fontosnak érzi a dolgot és vállalja a költségeket?//.
Finnország légterének védelmét 1995. előtt az öreg MiG-21-esek és a svéd Saab J-35 Drakenek szavatolták. Ezt a két típust 2000-ben, az utolsó Hornet megérkezése után vonták ki a szolgálatból.
A gépek felújításáról is szó van: a finnek az eredeti határidőt jócskán meghaladva 2030. után is szolgálatban kívánják tartani a gépeket. Ehhez persze szükséges egy „középidős” felújítás is, melynek eredményeképp a finn Hornetek az amerikaiak szerint E/F képességekre tesznek szert a C/D változat platformján.
A felújítás a Link 16 adatkommunikációs rendszer, továbbfejlesztett FLIR-rendszer, taktikai rádiók, új generációs radarbesugárzás-jelző alrendszer és egy továbbfejlesztett taktikai fedélzeti számítógépes rendszer képében teszi a finn Horneteket a legfejlettebb F/A-18C/D géppé.

Tíz darab NH-90-es taktikai szállító helikoptert vásárol Belgium. A kormány miniszterei december 9-én bólintottak rá a beszerzésre. Az üzlet értéke körülbelül 30 millió euró. A többfeladatú gépeknek a belga hadsereg (ex-légierős) egyre öregebb Westland Sea King Mk 48-asait és a haditengerészet Aerospatiale SA-316B Alouette III-as helikoptereit kell kiváltania, melyek jelenleg Coxyde légitámaszpontján teljesítenek szolgálatot. A bevásárlást a a NATO NAHEMO (NATO Helicopter Management Organization) szervezetén keresztül bonyolítják le.

Nem lesz könnyű dolga a „külső” vevőre áhítozó, több tenderből is kiesett Eurofighternek Törökországban. Az Eurofighter konzorcium felajánlotta Törökországnak a gép közös gyártását és az alkalmazott technológiák átadását is a vásárlás elősegítése érdekében.
Emlékezetes, az Eurofightert a négy gyártó országon (Nagy-Brtannia, Németország, Olaszország, Spanyolország) kívül sehol nem rendszeresítették még. A legutolsó pofon: 2005. júniusában Görögország „mondta vissza” a már valószínűnek látszó megrendelést, helyette F-16 Falcon Block 52+ változatú amerikai gépeket vásárol.
A török légierő gyakorlatilag a teljes, jelenlegi F-16-os flottáját és 48 darab F-4E Phantom II-est kíván felváltani az új típussal. Az ország jelenlegis Level 3-szintű partner a JSF-programban, melyért eddig 175 millió dollárt fizetett a fejleszté költségeiből.
A Eurofighter vezetői szerint az általuk tett ajánlattal lehetőség nyílik ara, hogy az európai vadászgép egyes alrendszereit Törökország gyártsa le és szerelje össze.
„Törökország nem csupán az Eurofighter Typhoon-ok egy újabb gyártósorát kapná meg, hanám más típusok gyártásában is részt vehetne”, tette hozá az Eurofighter szóvivője, Mark Ritson.
Ankara hivatalosan 2006. végéig választ a Typhoon és az F-35 Joint Strike Fighter között.

Én elmentem Belgiumba fél pénzel: íme az eladó cuccok listája.
Egy fregatt
Egy anaszedő hajó
10 Britten-Norman repülőgép
14 F-16AM/BM Falcon
26 F-16A/B Falcon
27 Alouette II helikopter
16 Agusta A-109 helikopter
358 M113 páncélozott szállító harcjármű
406 AIFV gyalogsági támogató harcjármű
229 CVRT páncélozott gumikerekes szállító harcjármű
54 Leopard harckocsi
43 M109 aknavető
578 MAN teherautó //Hahó, Magyar Honvédség!!!//
484 Iltis könnyű terepjáró gépkocsi

A Belga Hadsereg nem képes növelni az afganisztáni kontingens méretét, egyszerűen nincs forrá rá. A jelenlegi katonák ellátása is költséges: a Koszovóban szolgáló belga KFOR-békefenntartó csak a felébe kerül az afganisztáni ISAF-bajtársáénak.
Guy Verhofstadt ráadásul november 6-n rosszallását fejezte ki az üzbég miniszterelnöknek, Shavkat Mirziyoyevnek az üzbegisztáni tömegmészárlás miatt. A következmény: viharsebesen tiltották ki a belga gépeket az üzbég légtérből és így Termez repülőterét sem használhatják az ellátmányt szállító Herculesek. Lehet kerülni Tadzsikisztán felé, Dusanbe repülőterét felhasználva, ez viszont jóval több repült órát jelent bevetésenként.
Mivel a belga védelmi költségvetés összege évek óta nem emelkedik, inkább csökken //Hol is látunk ilyet? A teljes EU-ban, így Magyarországon is???//, a hadsereg kénytelen más források után nézni.
A lista koronaékszere kétségtelen a 14 darab felújított és továbbfejlesztett F-16AM/BM. Pakisztán már régóta ácsingózik a gépekre, de ennek belpolitikai akadályai vannak: a flamand pártok erősen ellenzik az üzletet.
Egyes források szerint Chile is érdeklődik az egy századnyi gép iránt.