Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

vasárnap, december 11, 2005

Repülős hírek, #46

Ahogy ígértem, itt is a mai első kupac:

December 6-án aláírták az orosz-indiai MiG-üzlet papírjait. A szerződés értelmében az Indiai Haditengerészet 16 darab MiG-29K Fulcrum haditengerészeti vadászbombázó repülőgépet kap.
Mihail Globenko, a régió MiG-es marketing és értékesítési vezetője szerint a gépekbe speciális, Indiában kifejlesztett és gyártott rendszerek is kerülnek. Az orosz repülőgép-gyártó cég emellett consignment raktárat és technológiai központot is létesít Indiában, amelynek kulcsfontosságú szerepe lesz a megfelelő, zökkenőmentes alkatrész-utánpótlás biztosításában.
A tervek között szerepel annak a a 78 darab (72 B és 6 UB) MiG-29-esnek modernizálása, többfeladatúvá alakítása is, melyeket 1982. októbere és 1986. márciusa között szállítottak Indiába. Jelenleg a sokat ajnározott Szuhoj Szu-30MK „nagyvasak” mellett ez a típus a Légierő gerince.
Globenko szerint jól halad az indiai gyártású MiG-27M Bahadur-ok modernizálásának programja is. Az első új, AL-31F hajtóművel ellátott példány hamarosan megkezdi a repülési teszteket. Az új hajtómű 22%-27% százalékkal nagyobb teljesítményt ad, javulnak a fel- és leszállási jellemzők, illetve jobban manőverezhető lesz a gép, miközben csökken a típus közismerten magas üzemanyag-fogyasztása is.

Késni fognak az ausztrál JSF-ek: a jelenlegi kilátások szerint az F-35-ösök első, 16 gépes százada 2014 előtt nem kerül Ausztráliába. Ez pedig gondot jelent, hiszen 2010-ben a jelenlegi tervek szerint selejtezik a Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) öreg F-111 Aadvark támadógépeit és az F/A-18A/B Hornetek kivonása is megindul 2012-ben.
Ausztrália eddig 150 millió dollárral szállt be a JSF-fejlesztésbe és a kormányzat tervei szerint 12-16 milliárd dollárért vásárolnak akár 100 repülőgépet is az Egyesült Államoktól.
A Lockheed Martin Aeronautics Company szerint az első F-35-ös 2012. közepén érkezhet meg Ausztráliába, míg az első század maradék gépállománya valószínűleg a következő két évben kerülhet az ausztrál pilóták kezei közé.
A RAAF pilótái addig is szorgalmasan járnak az Államokba szimulátoros gyakorlatokra.

A Parti Őrség halászta ki azt a tengerészgyalogos pilótát, aki december 7-én „kattintott” AV-8B Harrier II. típusú repülőgépéből a floridai St. Augustine partjaitól 20 mérföldre keletre, az Atlanti-óceán felett. A pilóta több mint 4 órát töltött a vízben, de az áthűléstől eltekintve épségben úszta meg a katapultálást. A balesetet és a katapultálást a géppár másik tagja látta, így a mentés azonnal megkezdődött. A pilótát a mentőegységek a Haditengerészet Mayport támaszpontjára szállították. A gép a Haditengerészet Cherry Point Légitámaszpontjának állományába tartozott és egy rutinbevetésen repült.

A brit Királyi Légierő vizsgálóbizottságának nyilvánosságra került jelentése szerint ellenséges találat okozta az XV179 lajstromszámú Hercules vesztét Irakban, 2005. január 30-án. A katasztrófában a Légierő tíz tagja veszítette életét. A bizottság megállapította, hogy az ellenséges erők légvédelmi tüze eltalálta a jobb szárny üzemanyagtartályát, amely felrobbant. A gép szárnyának jelentős része leszakadt, így a gép a legénység minden erőfeszítése ellenére irányíthatatlanná vált és lezuhant.
A gép egy nappali rutinbevetésre szállt fel, melyet alacsonyrepülésben hajtottak végre ellenséges területek felett. Mint a vizsgálat megállapította, hogy a mélyrepülés néhány veszélyt csökkentett, ugyanakkor bizonyos típusú fegyverekkel szemben sebezhetőbbé vált a gép.
A gép üzemanyagtartályában nem volt tűzoltó rendszer, ez a bizottság szerint valószínűleg közrejátszott a repülőgép elvesztésében //ki hitte volna...//. Ugyanakkor arra is figyelmeztettek, hogy az ilyen rendszerek hatékonysága nem garantált az ellenséges találatok esetén. Jelenleg vizsgálják az ilyen rendszerek felszerelésének lehetőségét a többi gépre //magyarul megnézzük, mennyibe kerül és megéri-e...//.
Gondokat találtak a levegő-föld fenyegetések felderítésének területén is, ezeket azóta orvosolták.
A vizsgálóbizottság teljes jelentése itt olvasható.

December 8-án lezuhant a Pakisztáni Légierő egy Mirage típusú vadászrepülőgépe Mianwali mellett. A hegyvidéki területen katasztrófát szenvedett gép az első jelentések szerint a rossz időjárás miatt zuhant le. A pilóta az első jelentések szerint eltűnt, keresése folyamatban van.
A gép helyi idő szerint reggel nyolc óra körül szállt fel a Rafiqui Shaheed légitámaszpontról, egy gyakorlófeladatra. A géppel röviddel a röviddel a felszállás után veszítették el a kapcsolatot az irányítók.

December 8-án átadták az első malajziai AgustaWestland A-109 LOH helikoptert. A Malajziai Hadsereg Repülőcsapatai összesen 11 darab A-109 könnyű megfigyelő helikoptert (LOH) kapnak. A gép a már jól ismert A-109 LUH (könnyű szállító helikopter) módosított változata. Az új helikopterek feladatai közé tartozik a költséghatékonyan ellátható megfigyelés, felderítés, taktikai szállítás és a támogató bevetések végrehajtása.
A LOH változat első ázsiai megrendelője Malajzia. Az A-109 LUH változatot Dél-Afrika és Svédország is használja.
A gépek karbantartását a helyi DRB-HICOM leányvállalata, a Deftech (DRB-Hicom Defense Technologies Sdn Bhd) végzi majd. A cég emellett az AgustaWestland AB-139, A-109 Power és A-109 LOH alkatrész-utánpótlási központja is lesz.
A hírek szerint az ország nem áll meg itt: a távlati cél a támadó helikopterek beszerzése.
Amint azt Datuk Seri Najib Tun Razak védelmi miniszter és miniszterelnök-helyettes kijelentette, az ország egy nap rendelkezni fog támadó helikopterekkel, de ennek típusát még nem választották ki. A repülőcsapatok kapacitásnövelésének első lépése a könnyű megfigyelő ’kopterek rendszeresítése, melyek alkalmasak egyes levegő-föld feladatok végrehajtására is.

De nem csak helikopterekről van szó: Malajzia négy A400M közepes katonai szállítórepülőgépet rendelt, 2,8 milliárd RM értékben. Az új gépek az öregedő C-130 Hercules repülőgépeket támogatják, majd váltják ki. Az első két gép 2013-ban, míg a másik kettő 2014-ben kerül Malajziába. A védelmi miniszter szerint a C-130-asok egészen addig repülnek majd, míg üzemeltetésük gazdaságosan megoldható.
A kiválasztásban szerepet játszhatott az is, hogy a helyi Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM) két programban is részt vesz majd a gépek kompozit elemeinek legyártásában. Datuk Seri Najib Tun Razak szerint akár 800 millió RM bevételhez is juthat a cég, ha több vevője is akad az Airbusoknak. Ez a szám 196 repülőgép megrendelésekor érvényes.

Oroszország kész arra, hogy Tupoljev Tu-22M3 Backfire stratégiai bombázórepülőgépeket adjon el Indiának. Szergej Ivanov védelmi miniszter bejelentése szerint Manmohan Singh indiai miniszterelnök legutóbbi moszkvai látogatásán vetették fel az elképzelést.
Eredetileg a bombázógépek lízingeléséről volt szó, de „technikai nehézségek” miatt végül felkínálták Indiának a gépek megvásárlásának lehetőségét.
Ivanov szerint a Backfire-ök csupán az indiai-orosz katonai és technikai együttműködés egy kisebb területét jelentik //erről mondjuk kíváncsi lennék Pakisztán véleményére is...//. A repülőgépek megvásárlását a 2000-ben aláírt kormányközi megállapodás keretein bonyolítanák le.

Pontosabbá váltak a kolumbiai Super Tucano-vásárlás információi is. A december 7-én aláírt szerződés értelmében a brazil Embraer összesen 25 darab Super Tucano turboprop kiképző és könnyű támadó repülőgépet (emellett egy szimulátort is) szállít Kolumbiának. Az üzlet értéke 235 millió dollár. Említésre méltó, hogy a Brazil Légerő által használt gépnek ez az első exportsikere.
A Kolumbiai Légierő (FAC) az új gépeket belső rendvédelmi feladatokra és határőrizetre fogja használni //fordítok: a gerillák és a narkócsempészek ellen//. A FAC már 14 régebbi Tucano-t használ.

Airbusból lesz a cseh kormánygép. A cseh kormány bejelentése szerint ugyanis két Airbus A-319-essel váltják fel a VIP-szállítási feladatokat ellátó régi Tupoljev Tu-54-eseket. Az első új A-319-es 2006. első félévében, míg a párja 2007-ben érkezik meg. A megállapodást jövő év elején írják alá.
A cseh kormány még az év első felében jelentette be, hogy az öt, kormányzati szállítási feladatokat ellátó repülőgépet modernebb, új gépekkel váltja fel, de ekkor még arról volt szó, hogy leghamarabb 2007-ben vásárolnak csak be.
A Védelmi Minisztérium kezelésében lévő gépek sok problémával küszködnek: a karbantartási és üzemeltetési problémák miatt a gépek rendelkezésre állása nem megfelelő. Problémát jelent az is, hogy az öt gépből csupán egy felel meg a szigorodó európai zaj- és környezetvédelmi előírásoknak.