Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, november 29, 2005

Repülős hírek, #44

A 100. hírkupac esetén berúgás, ha gondoljátok, Kedves Olvasók, szervezett formában, valamikor jövő év elején. Nos? ;)


Nah, de csapjunk a lecsóba:

Francia Flanker-flood: Lipetszkből érkeznek a Szu-27-esek a franciaországi Colmar légitámaszpontra, hivatalos látogatásra. A vendégszereplés persze nem céltalan: közös repüléseken vesznek részt majd az orosz és a francia pilóták. A jelen mellett a múlt is nagy szerepet játszik: a II. világháborús híres Normandia-Nyeman repülőezred veteránjai is elkísérik a ma felhővadászait.
Az átrepülés négy Szu-27 Flanker és egy Il-76 Candid szállítógép teljesíti majd.

November 25-én lezuhant az első indiai Dhruv könnyű szállítóhelikopter. A baleset az indiai illetékesek félelmei szerint árnyékot vethet a helikopter remélt exportálási lehetőségeire is.
A saját fejlesztésű és gyártású Dhruv Karimnagar mellett zuhant le, Andhra Pradesh tartományban. A gép a gyártó Hindustan Aeronautics Limited (HAL) tulajdonában volt.
A gép Bangalore-ból tartott Ranchi felé, amikor üzemanyag-feltöltés után, az Indiai Légierő Hakimpet támaszpontjától 140 km-re északkeletre lezuhant. A két pilóta és a fedélzeten utazó 4 technikus biztonsággal túlélte az esetet.
A baleset oka még nem ismert, így a pilótahibát vagy a külső körülményeket sem zárják ki, hiszen olyan terület fölött repültek, ahol a tavalyi választások idején két esetben is tüzet nyitottak a Légierő alacsonyan repülő helikopterére.
A kéthajtóműves gép laza talajra érkezett, majd fejreállt. A gyár illetékesei a balesetben is látják a pozitívumot: immár bizonyítottan is zuhanásálló a gép.
2005-ben a Királyi Nepáli Hadsereg egy Dhruv helikoptere is kemény leszállást hajtott végre. Az esetből politikai adok-kapok kerekedett: egyes nepáli körök azzal vádolták Indiát, hogy másodosztályú eszközöket adott el. A gépet azóta a HAL kijavította és visszatért Nepálba.
Indiai remények szerint a Dhruv Latin-Amerikában (Chile) és a délkelet-ázsiai térségben is megjelenhet.

November 25-én jelentette be Szergej Ivanov orosz védelmi miniszter, hogy Oroszország és India közösen fogja kifejleszteni az IL-214/MTA többfeladatú katonai szállító repülőgépet. A Kommersant gazdasági napilap értesülései szerint Moszkva és Új-Delhi 190-190 millió dollárral járul hozzá a fejlesztésekhez. A tervek szerint az Orosz Légierő 100. míg az Indiai Légierő 45 gépet rendszeresítene.
Ivanov szerint viszont nincs szó arról, hogy a két ország közösen fejlesztene ki egy ötödik generációs //miért, melyik volt a 4, generációs gép??? Ugye, a MiG és a Szuhoj egy-egy bemutatógépét nem kel komolyan venni ilyen szempontból...// vadászrepülőgépet. A híreszteléseket az indiai védelmi miniszter, Pranab Mukherjee megjegyzéseire alapozták, melyek utolsó moszkvai látogatása alatt hangzottak el. A Sukhoi Holding bemutatta a vadászgép terveit //A Berkutot???// terveit az IAF képviselőinek, akik azonban nem voltak elégedettek a látottakkal.

A jelek szerint megtetszett az Indiai Légierőnek a közös gyakorlatozás. Az Amerikai Légierő után az IAF hasonló közös repülési gyakorlatokat tart a Szingapúri Légierővel. A szingapúri gépek fognak Indiába jönni, immáron második alkalommal. Mint ismeretes, az IAF hajózói már ismerik Franciaország, Dél-Afrika és Alaszka tájait is.

Szitén Szingapúrral függ össze az a hír, hogy 2006. elején érkezik az első nyolc AH-64D Longbow Apache a városállamba. A gépek jelenleg egy oktatószázadba szervezve repülnek az arizonai Maranában. A szingapúri Apache-ok a Forging Sabre többfegyvernemi kombinált gyakorlat keretein belül mutatkoztak be. A ’kopterek mellett különleges alakulatok, tüzérségi ütegek, pilóta nélküli felderítő gépek és F-16C/D Falconok vettek részt a gyakorlaton.
A 20 helikoptert még 1999-ben rendelte meg a városállam. A Longbow radarral felszerelt gépek több mint 1000 célpontot képesek felderíteni, majd a legveszélyesebbnek ítélt 16-ot támadják meg. Az egyes Longbow-k képesek egymásnak átadni a felderített célok információit, hasonlóan az F-16-osok (és más gépek) Link 16-os rendszeréhez.
A Boeing a maradék 12 gépet is leszállítja 2006-ban, majd a helikoptereket elszállítják Szingapúrba.

Négy darab An-124 Ruszlán nehéz teherszállító gépet ad át az Orosz Légierő az Atlant-Soyuz légitársaságnak.
A tárgyalások már régóta folytak a légierő és a légitársaság képviselői között. Az átadásra kerülő gépeket az uljanovszki Aviastar-SP Plant (mely a Ruszlánok gyártását is végzi) újítja fel és alakítja át a civil használatnak megfelelően.

Az ukrán Kharkiv State Aircraft Production Association (KhGAPP) azzal a nem titkolt szándékkal mutatta be az An-74TK repülőgép-család két tagját a 2005-ös Dubai Légikiállításon, hogy ezzel is elősegítse a gépek közel-keleti eladásait. A gyártó cég az An-74TK-200 többfeladatú szállítógépet és az An-74TK-300VIP „szalongépet” vitte el az Emírségekbe. Nem véeltlenül: a tavalyi vendégszereplés, melyet egy An-140 turboprop utasszállító és az An-74TK-200-as hajtott végre, 18 konkrét megrendelést és tucatnyi változat kifejlesztési igényét eredményezte, már ami az An-74-etst érinti. Az An-140-100-as öt megrendelést és 12 opciót zsebelt be a közel-keleti és észak-afrikai vásárlóktól.
A KhGAPP ennek megfelelően a következő esztendők alatt a gyártott gépek oroszlánrészét ezekben a régiókban értékesíti.
A most kiállított An-74T-200A változat már integrált digitális navigációs rendszerrel felszerelt. Ez a típus és az An-74TK-300VIP a közel-keleti és észak-afrikai könnyű és különleges szállítórepülőgépek piacának csinos szeletét viheti Ukrajnába. Az An-74TK már az új Series 4A D-36 hajtóművekkel repül, melynek növelték üzembiztonságát és megbízhatóságát megnövelték a gyártó cég, a Motor Sich Company mérnökei.
Az An-74TK-200 53 utast vagy tíz tonna árut képes szállítani előkészítetlen, homokos vagy havas kifutópályákról is.

2006-ban áll fel az első továbbfejlesztett Szuhoj Szu-27SzM vadászbombáókat használó orosz ezred. A cég és az Orosz Légierő egy három esztendős szerződést kötött még 2004. decemberében, melynek értelmében az első ezredre való gépet 2006-ban átadják a Légierőnek.
A Szuhoj már befejezte a Szu-27SzM gép tesztjeinek első részét, csakúgy, mint a Szu-24M2 és a Szu-25SzM gépekét (ezek elsődleges repülési tesztjei még 2004-ben lezajlottak). A Komsomolsk-on-Amurban és Novoszibirszkben lévő gyárüzemek, illetve a javítóüzemek szintén felkészültek a gépek átépítésére.
Jelenleg is zajlanak a Szu-34-es frontbombázó repülési tesztjei, míg a vásárlók bizottásga rábólintott az ötödik generációs vadászgép első koncepciójának terveire //míg az indiaiak nem, ugyebár.//.

Kisebb zavar van Tajvanon, amely a Boeing AH-64D Apache Longbow típusát is érinti. A CNA hírügynökség arról tájékoztatott, hogy Liu Chih-chien ellentengernagy, a Védelmi Minisztérium szóvivője bejelentette: a Hadsereg új támadó harci helikoptereket vásárol. A típust és a beszerzendő mennyiséget azonban még nem határozták meg, jelentette ki. A bejelentés válasz volt azokra a sajtóértesülésekre, melyek szerint Tajvan 72 darab Boeing AH-64D Apache Longbow helikoptert vásárolna //Ennek érthetően a Boeing sem örülhetett túlságosan, tekintetbe véve a cég és a szárazföldi Kína igencsak gyümölcsöző kapcsolatát//.
Liu szerint a minisztérium még nem zárt ki semmilyen lehetőséget, hiszen még tanulmányozzák a szóba jöhető típusok beszerzését.
A Hadsereg már jelenleg is használja a vetélytárs Bell Helicopter cég AH-1W SuperCobra típusát. A Bell érthetően azért lobbizik, hogy a Hadsereg a továbbfejlesztett AH-1Z változat mellett tegye le a garasát.
A Boeing-féle AH-64D Apache Longbow iraki háborúban nyújtott teljesítménye nagy figyelmet kap. A Longbow radarral és az AGM-114 Hellfire irányított rakéták többféle változatával felszerelt gépek jelentősen „megdobnák” a szigetország védelmi képességeit.
Az Védelmi Minisztérium és a védelmi iparban tevékenykedő források szerint azonban szó sincs olyan döntésről, mely tajvani Apache-okat jelentene. Sőt: egyes értesülések szerint a Bell Helicopter már alá is írt egy szerződést, mely AH-1Z King Cobra helikopterek szállításáról szól. A szóban forgó üzlet nem kicsi: 2,72 milliárd dollár forog kockán.
A Jane’s tudósítása szerint a Bell Helicopter már benyújtotta kérelmét a tajvani hatóságokhoz a King Cobra helyi gyártásának engedélyezését illetően, melyben az állami tulajdunú Aerospace Industrial Development Corporation lenne a partnere.
A legújabb Cobra a hírek szerint azzal ütötte ki az Apache Longbow-t a nyeregből, hogy a Boeing nem járult hozzá a típus tajvani gyártásához. A logisztika szempontjából is előnyösebbnek tűnik az AH-1Z Kin Cobra rendszeresítése, hiszen az AH-1W Super Cobrát már jól ismerik Tajvanon, emellett jelentős alkatrészkészletekkel rendelkeznek hozzá.

Az „Allied Wings” csapat nyerte el a kanadai kormány 22 évre szóló, 1,5 millirád dolláros megrendelését. A Kelowna Flightcraft vezette csapat a Bombardier katonai kiképző részlegét ütötte ki a nyeregből. Pedig a Bombardier működteti a Contracted Flying Training and Support (CFTS) programot és a PPP-konstrukciójú, 1997. óta működő NATO Flying Training in Canada (NFTC) programot is.
A hosszú távú szerződés a kanadai fegyveres erők és a külföldi megrendelők katonai repülési kiképzését biztosítja majd.
Az Allied Wings kilenc Grob G120A repülőgépet biztosít az alapfokú kiképzére, míg a többhajtóműves repülőgépek vezetését a pilóták hét Raytheon (Beechcraft) C-90B King Air repülőgépen sajátíthatják el.
A cég további hét Bell 206 Jet Rangert és kilenc, demilitarizált (ex-Kanadai Fegyveres Erők) Bell 412 Griffon helikoptert üzemeltet majd, ezeken képzik a helikopter-pilótákat.
A szokásos körítés: azaz a szimulátoros kiképzés, a meteorológiai szolgálat, légiirányítás, vészhelyzeti szolgálat, karbantartás is az Allied Wings feladata lesz. A cég szakemberei ugyanakkor csak a földi kiképzést végzik egyedül: a levegőben már a Kanadai Erők oktatópilótái lesznek az urak.
Szintén az Allied Wing feladata lesz a szükséges földi infrastruktúra megteremtése is. Egy új, körülbelül 8 ezer négyzetméteres épületkomplexumban kapnak helyet az kiképzőtermek, a három szimulátor és minden egyéb közösségi terem. A Portage La Prairie-ben lévő központban összesen 36 különböző kiképzési kurzust indítanak. A kiképzés 2008-ban indulhat meg teljes gőzzel, ekkor évi 113 tanulót fogadnak, melyből 40 a több hajtóműves, míg 60-75 helikopteres kiképzést kap.

A Singapore Technologies Aerospace Ltd szállíthat oktatóhelikoptereket a szingapúri védelmi minisztérium számára, jelenették be a cég képviselői. A 120 millió dolláros üzlet értelmében a Szingapúri Légierő (RSAF) öt EC120 Colibri helikoptert kap, melyek teljes technikai és logisztikai támogatását 20 éven keresztül végzi a nyertes cég. A gépek tulajdonjoga az ST Aerospace-nél marad, az okatópilótákat a RSAF biztosítja. A helikoptereket és a szimulátorokat az Eurocopter Southeast Asia (ESEA) szállítja.
Az ST Aerospace nem ismeretlen játékos a területen: 2003. óta hasonló onstrukcióban elégíti ki az RSAF szállítógép-pilótá kiképzésére vonatkozó igényeit, megfelelően felszerelt Beechcraft C-90 King Air repülőgép segítségével.

2 Comments:

Anonymous soncike said...

Komolyan?! Iszogatós, berúgós?! Szerintem! Nem vagyok semmi jónak elrontója! Hajrá! ;)

9:38 du.

 
Anonymous KerozinEmber said...

Örömmel jelenthetem a militarypapers nevében, h mi is benne vagyunk!!! :)

5:42 de.

 

Megjegyzés küldése

<< Home