Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, november 29, 2005

Repülős hírek, #43

Megkapta az első felújított KC-135-ösét a McConnell Légibázison működő 22. Légiutántöltő ezred. Az újjáépített tankergépek így 70. születésnapjuk után kerülnek csak ki a szolgálatból //feltéve ugye, hogy végre döntés születik az amerikai tankertenderen...//. Bár nem sok ilyen idős autóval rohangálnak az emberek nap mint nap dolgozni, az ezred ezeket az újjáélesztett veteránokat küldi majd a hadműveleti övezetekbe minden nap.
A KC-135-ösökön a felújítás során mintegy 800 részegységet cserélnek ki. A visszakerülő alkatrészeket homokfúvással fémtisztára maratják, majd újrafestik és úgy rakják végül össze a régi-új gépeket. Az ezred gépet 1956 és 1963. között gyártották, ezekből 30-at újítanak fel.
Az újjáépítés terveit még 2001. szeptember 11-e után készítették el, biztosítandó a megfelelő számú tankergépet a terrorizmus elleni háborúhoz //ami, tegyük hozzá, az elaggott Boeingekre és DC-10-esekre alapozva közel sem egyszerű feladat....//.
2005. májusában egy kisebb csapat utazott McConnell-ből a Fairchild Légitámaszpontra, ahol a KC-135-ösök felújítását tanulmányozták. A visszatérő szakemberek októvberben kezdtek neki az első gép felújításának, mely 14 ember körülbelül 30 napi munkáját igényli gépenként. A tapasztaltokat beépítve ezt az időtartamot 18 napra nyomják le. A remények szerint a megfelelő pénzügyi fedezet megteremtésével évi 7-8 gépre is sor kerülhet.
A felújítás gépenként 30-40 ezer dollárba kerül és 3-4 évvel hosszabbítja meg a tankerek élettartamát.

Nos, a jelek szerint a dubai bejelentéseknek alapja is van: a MiG-iroda alkatrészeket és kiszolgálást biztosít a lengyel MiG-29-esekhez. Az üzlet értéke 5 millió dollár. A lengyelek körülbelül 45 Fulcrumot tartanak hadrendben, így az egyik legnagyobb üzemeltetőnek számítanak.
Az oroszok reményei szerint további hasonló üzleteket tudnak tető alá hozni a típust üzemeltető országokkal, így az innen származó bevétel az elkövetkezendő esztendők alatt elérheti majd az 500 millió dollárt.

Rábólintottak a Northrop Grumman E-10A multiszenzoros repülő parancsnoki harcálláspontjának terveire. A zöld lámpa után már teljes gőzzel folytatódhat az első gép, egy Boeing B-767-400ER típus átépítésének előkészülete. A jelenleg gyártás alatt álló gép a Northrop melbourne-i gyáregységébe 2007. decemberében repül át.

Hadrendbe állhat a Királyi Bahreini Légierő kiképző ezrede a tervezett időpontban, 2007. elején. A 2002. januárjában indított program keretein belül eddig három Slingsby Firefly T67M260 alapfokú, kétüléses, légcsavaros kiképző repülőgép érkezett az alakulathoz. A haladók kiképzésére hat darab BAE Hawk Mk129-est használnak majd, melyből az első még augusztus 26-án szállt fel Angliában.
A gépek előtt még a szimulátort állítják össze, melyen megfelelő tapasztalatokat szereznek a pilóták, mielőtt a fejlett kiképzőgépre ülnének át.
A Hawk Mk129 alapvetően a Brit Királyi Légierő Mk128 gépsárkányának, az ausztrál Mk127-es változat avionikai eszközeinek és a teljesen digitálisan vezérelt Rolls Royce Adour Mk951 hajtóművének keveréke.
Az első két gépen a technikusok oktatása folyik majd 2006. első félévétől, hat hónapig. A hat gépes flotta 2006. decemberéig kerül Bahreinbe.

Három ex-holland gépet vesz Jordánia. A kétüléses F-16BM MLU-kat kiképzésre használja majd a sivatagi királyság. Az üzletről szóló megállapodást Feisal Bin Hussein herceg és a holland védelmi miniszter látta el kézjegyével a Dubai légiparádén. A gépek várhatóan 2006.
Októberében érkeznek meg Jordániába.

A Boeing nem csügged a Pentagon-beli birkózás miatt. A repülőgépgyártó óriás egy új C-17-es változat tervezésébe fogott. A fantáziadús „A-plus" nevet kapott változat a Boeing szerint tökéletesen kielégíti a Légierő jövőbeli szállítórepülőgépével szemben támasztott igényeket. Ez pedig nem kevés: a gép legyen nehezebben észlelhető, nagyobb teherbíró képességű és legyen képes rövidebb pályáról fel- és leszállni.
Dave Bowman, a Boeing C-17 programmenedzsere optimista, véleménye szerint a C-17A+ 2011-re elkészülhet, ha a Légierő kész együttműködni. Addig is a cég jelentős, több millió dolláros saját forrást fektetett az előkészületekbe és a tervezésbe.
A Globemaster III-as háza táján nagy az izgalom: a jelenleg megrendelt 180 gép mellé további 42 példány lehetséges beszerzéséről van szó.
Ha azonban ezt nem sikerül tető alá hozni, elméletileg 2008-ban be kell zárni a C-17-es gyártósorát. Ha azonban a további fenntartás mellett dönt a kormány, akkor az nem lesz olcsó mulatság: a számítások szerint évi további 2,4 milliárd dollárért kell gépet rendelni. A Szenátus illetékes tagjai támogatják a C-17-es további gyártását, ennek megfelelően november 10-én a Szenátus olyan védelmi költségvetési javaslatot fogadott el, mely 42 további gép legyártását finanszírozza.

A jelek szerint tartható az F/A-22 Raptor új generációs vadászbombázó repülőgép hadrendbe állításának 2006, decemberi dátuma. A Lockheed Martin és az Amerikai Légierő bejelentése szerint az augusztus végén kezdődött műveleti tesztek sikeresen lezárultak. Melynek során négy AIM-120 AMRAAM légiharcrakétát és 20 darab JDAM irányított bombát használtak el.
November 18-án a program sikeres vége már csupán „egyetlen rakétányira” volt. A tapasztalatok szerint az F/A-22 Raptor túlteljesíti a harci bevetési távolság és a szupercirkálás Légierő támasztotta követelményeit is. Érdekesség, hogy bár az F/A-22-es hivatalosan csak szubszonikus, hangsebesség közeli tartományban használhatja a JDAM-et, a tesztek során sikerült a fegyvert Mach 1,5-ös sebességnél, 40 ezer láb magasságban használni.
A tankergépek személyzetének kérése volt a Raptor üzemanyagtöltő nyílásának jobb megvilágítása: ezt is megoldották.
A Langley Légitámaszponton jelenleg már 13 F/A-22-es lakik és a remények szerint ez az állomány decemberre, a harcképesség hivatalos megállapításának időpontjáig további 5 géppel bővül. További 35 Raptort három másik támaszpont között osztottak szét, kiképzési tesztelési célokra. Eközben zajlik a gépek modernizációja is. A 2007-ben elkészülő Spiral 2 változat már képes lesz a JDAM-eket szuperszonikus sebességtartományban is használni.

Elégedetlenek az indiaiak az izraeli felderítő robotrepülőgépekkel. A nézeteltérés oka, hogy az elmúlt két év alatt megvásárolt 50 Searcher és Heron típusú pilóta nélküli repülőgépből már 4 lezuhant. Az Israel Aircraft Industries (IAI) a hírek szerint kész a gépek ingyenes kijavítására, mivel a vizsgálatok a repülőgépek rendszereinek hibáját nevezték meg, mint a balesetek okait. Egy esetben az egyik indiai kezelő is életét veszítette.
A gépeket, így a több mint 1000 kilométeres táv megtételére képes Heronokat India aktívan használja a pakisztáni határvidéken és a Kasmírban.

30 gépes megrendelésre számít a BAE Systems 2006. első negyedévére. A cég illetésesei szerint a Hawk Mk128-as kiképző repülőgépeket a Brit Királyi Légierő vásárolja meg. A két fél 2005. folyamán tárgyalt már a 20-44 gép megvásárlásáról, melyekkel a RAF jelenleg használt Hawk T1/1A kiképző gépeit cserélik le. Az új oktatógépekre nagy szükség lenne, hiszen ezeken tanulnának az Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter gépekre kerülő pilóták. Az Mk128-asokat egy Rolls-Royce Turbomeca Adour 951 hajtómű repíti előre,.A gép képes levegő-levegő és levegő-föld feladatok szimulálására is.
A BAE 2004. végén kapott megrendelést két prototípus legyártására. Az első gép még 2005. július 29-én szállt fel először, míg a második példány várhatóan 2006. elején kaphat a levegőbe.
A BAE szerint komoly esélyek vannak görög és egyesült arab emirátusbéli megrendelésekre is. Ez utóbbi állam a Dassault Mirage 2000-9 és a Lockheed Martin F-16E/F repülőgépek oktatását kívánja megoldani egy új típussal. Az erős vetélytársak között a Korea Aerospace Industries/Lockheed T-50-esét lehet megemlíteni.

Bajban van a bulgár modernizálás terve, a jelek szerint nem biztos, hogy sikerül megfelelő forrásokat biztosítani a felújításokhoz és a vásárlásokhoz. A pénzügyi zavarok mellett egyes bírósági ítéletek is hátráltatják a programot, melynek teljes leállítását sem tartotta elképzelhetetlennek Vesselin Bliznakov védelmi miniszter //Nocsak, máshol sem egyszerű dolog a közbeszerzés???//.
A további lehetőségek között szerepel a megvásárolni szándékozott repülőgépek számának csökkentése //Honnan ismerős ez? 20-ból lett 14...//.
Bár az előző kormány összesen 11 modernizációs programnak adott zöld utat, 1,3 milliárd levás költségvetési keretet biztosítva, ezidéig csupán egy használt hadihajó megvételét sikerült lezavarni: a március 17-én aláírt szerződés szerint a Belga Haditengerészet Wielingen-osztályú fregattjáért, a Wandelaar-ért 32 millió eurót fizettek.
A Mi-17-es és Mi-24-es helikopterek felújítására és modernizálására kiírt, az izraeli ELBIT győzelmét hozo különleges közbeszerzési eljárás eredményét a bulgár legfelsőbb bíróság november 23-án megsemmisítette, így a védelmi minisztérium nem tudta megkötni a szerződést.

Nehéz szülés volt, de végre sikerült: Pakisztán 26 használt F-16A/B Falcon repülőgépet vásárol Hollandiából és Belgiumból. A gépek annak a 76 Falconos megrendeléscsomagnak az első részét képezik, melynek engedélyezésére George W. Bush elnök még március 26-án tett ígéretet. Az adásvételhez még hiányzik egy formaság, az Amerikai Kongresszus hivatalos jozzájárulása.
Pakisztáni magas rangú források szerint míg az új amerikai gyártású F-16C/D-k megvásárlása egyelőre még bizonytalan időpontra tolódott át, az európai használt gépek néhány hónapon belül megérkezhetnek. A most megvásárolt gépekért az értesülések szerint darabonként 10 millió dollár körüli összeget fizettek /Hümm, mennyibe is fájnak nekünk a Gripenek?//.
A gépek sárkányában 2000-3000 kirepülhető óra van és nem estek át az MLU (Mid Life Update) felújításon sem. A gépekbe csak új rádiók és a pakisztáni irányítási rendszerhez szükséges eszközök kerülnek. A belga gépek viszont valószínűleg alkalmasak lesznek közepes hatótávolságú légiharcrakéták (gyanítom, a régebbi AIM-7 Sparrow) alkalmazására is.
A gépek beszerzése 15 óta az elő komoly pakisztáni fejlesztésnek tekinthető.