Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, november 25, 2005

Repülős hírek, #42

Sikorsky S-92 típusú kutató-mentő helikoptereket vásárol a Tajvani Légierő. A megállapodás szerint 2007-ben érkezik meg a három megvásárolt helikopter. A tajvaniak a további S-70 Blackhawk-vásárlás helyett döntöttek a gyár modernebb típusa mellett. A szigetország kutató-mentő századánál jelenleg 17 darab S-70 Blackhawk repül. A mostani bevásárlás célja a legöregebb példányok lecserélése, de a légierő reményei szerint újabb gépekkel a 10 „korelnök” S-70-est lehet nyugdíjazni.
Lehet, hogy Japán is hasonlóképp dönt: itt az amerikai típusnak az Eurocopter EC225-ös az ellenfele. Itt két gép megvásárlásáról van szó, a ’kopterekre szóló specifikációt múlt héten adta át Japán a két gyártó cégnek. Az igényelt helikoptereknek a kutató-mentő feladat mellett a japán gyorsreagálású erők szállítási feladatait is támogatniuk kell.
A végső ajánlatokat még novemberben kell a megtenniük, majd a japán Parti Őrség a tervek szerint gyorsan fog dönteni. Az üzlet később még több gépet jelenthet: a két gép egy tíz gépes fejlesztési terv első lépése. A többi 8 gép 2008-tól érkezne meg.
A Sikorsky emellett élénken reklámozza a típus SAR-változatát Kníában, illetve az Amerikai Légierő tervezett 141 gépes flottamegrendelését is szívesen elvinné.

A Dubai Légishow-t használta ki arra a Saab, hogy bejelentse: októberben végrehajtotta első repülését a cég által fejlesztett Filur pilóta nélküli harci repülőgép bemutatópéldánya. A gép a svéd Vidsel lőtér felett hajtotta végre 10 perce repülését még október 10-én.
A legnagyobbrészt a svéd védelmi beszerzések minisztériuma által finanszírozott program keretein belül a Filur a következő hónapokban sorozatos próbarepüléseket hajt majd végre. A tervek szerint az első tesztidőszak 2006. végére befejeződik.
Az első mérések során azt vizsgálják, hogy képes-e az alacsony visszaverő képességűnek tervezett repülőgép a radarok számára valóban nehezen észlelhető-e és képes-e úgy berepülni a harci zónába, hogy nem derítik fel.

November 17-én a földnek ütközött és lezuhant a Kolumbiai Légierő Mi-17 típusú helikoptere La Chorrera mellett. Az EJC-390 oldalszámú helikopter La Chorrera-ból tartott Caqueta/Tres Esquinas felé. A katasztrófában, melynek okaként a rossz időjárást jelölték meg, 3 haltak meg (köztük a pilóta és a másodpilóta). A további 14 sérült közül 3-nak súlyos az állapota.

Sietve keres célrepülőgépet az Amerikai Haditengerészet. A februárban kiírandó tender során olyan fejlet, szuperszonikus sebességű légi célt keresnek, mely az NPO Mashinostroyenhe P-900 Alfa rakéták szimulálására alkalmas. A „Threat D” névre keresztelt új céltárgy azért vált szükségessé, mert a jelenleg rendszerben álló amerikai légicélok egyike sem alkalmas az új orosz rakéta „megjelenítésére”. Ennek megfelelően az amerikai erők sem képesek felkészülni a gyakorlatban az orosz fegyver kivédésére. A P-900-as a Haditengerészet szerint egy szubszonikus rakétaként kezdi a támadást, majd 20 kilométerre a céltól a rakéta hátsó része leválik és a maradék első rész szuperszonikus sebességre gyorsít fel, és a hullámok felett támad. A védekező rendszereknek követniük kell a szétválást is és megfelelően kell módosítani a befogási paramétereket, különös tekintettel az előre számított találkozási pontra.
A Haditengerészet a reményei szerint 41 további Zvezda-Strela KH-31 szuperszonikus hajó elleni támadórakétából alakíthat át Boeing MA-31 légicélponttá. Moszkva azonban megálljt parancsolt az üzletnek. Így csupán talán csak két MA-31 maradt az eredeti 18 rakétás KH-31-készletből.
A Haditengerészet emellett tanulmányozott egy olyan kombinációt, mely a Raytheon SM-2 vagy MIM-23B légvédelmi rakétát mint szuperszonikus második fokozatot kombinálná a Raytheon BGM-109 Tomahawk cirkálórakétával, mely a szubszonikus első fokozatot adná.

Tankergépeket keres az Amerikai Légierő Különleges Műveleti parancsnoksága. A gyorsnak szánt beszerzés tárgya több mint 30 olyan repülőgép, mely kisebb tankergépként és légi parancsnoki állásként is működik. A SOCOM még október közepén küldte ki információkérő leveleit az érinttet gyártóknak, melyben egy új harci mentő tankergépről faggatták a mérnököket (és az értékesítési kollegákat, persze).
Ezt a feladatot jelenleg az öregedő Lockheed Martin HC-130P és MC-130E repülőgépek látják el.
A kíváncsiskodás felkeltette az Alenia/L-3 Communications közös vállalat, a Global Military Aircraft Systems (GMAS) figyelmét, mely a C-27J-t propagálja jelenleg is a Hadsereg 1,3 milliárd dolláros Future Cargo Aircraft (FCA) program számára. A CRT-projektben érdekelt még az EADS Casa C-295 is, mely szintén számít az FCA-megrendelésekre. Az EADS viszont a CRT-projektből kihagyta a Raytheont, mely az FCA-programban legfőbb partnere.
Az Airbus Military A400M típusa is szóba jöhet, míg a Lockheed a Tengerészgyalogság által most is használt KC-130J Hercules rövid törzsű változatával fog a ringbe szállni.
Azt viszont nem tudni, hogy a Lockheed CRT-aktivitása miképp érinti a FCA-programban betöltött szerepét, hiszen a GMAS fő hajtómű- és avionikai rendszerszállítója.
A Northrop Grumman és a Bell Boeing V-22-ese is jelentkezett.
A Légierő szakemberei december közepén tartanak egy konferenciát, ahol a kívánságlista pontosítására kerül sor az egyes gyártó cégek képviselőinek. Az első információk szerint az első gépek 2008. körül készülnek el, míg a harckészültség elérése 2011-től várható.

Kényszerleszállást hajtott végre november 22-én az Amerikai Légierő egy F-16 Falcon vadászbombázója Manilában. A gép Szingapúrból tartott Japánba, a Miyazawa légitámaszpontra, amikor repülés közben hidraulikaproblémák A gép gond nélkül megállt, a pilóta sértetlen maradt.
A gép egy másik Falconnal repült géppárban, mely szintén leszállt Manilában.
A gépet kézi erővel ( a füvet nyíró munkások segítségével is) tolták le a kifutópályáról, mert nem igazán volt megfelelő vontatógép a típushoz.

Ismét elhalasztották a tajvani Orion-beszerzést. A 12 volt Amerikai Haditengerészeti Lockheed Martin P-3C mellett a három Raytheon/Lockheed Patriot PAC-3 légvédelmi rakétarendszer beszerzése is késlekedik. Ipari források szerint a tajvani törvényhozás védelmi bizottsága november elején biztosította a költségvetési forrásokat a beszerzéshez, mely összegek a 2006-os költségvetésben jelennek meg.
A bevásárlás egy olyan, speciális, azaz igen alacsony árszintű csomag részei, melyet az Egyesült Államok még tavaly kínált fel a szigetországnak. A folyamatos belpolitikai csatározások miatt Washington már kezd egy kissé frusztrálttá válni, így jelezték, hogy ameddig ezt nem oldják meg, nincs semmilyen új eladás.
A helyi választások miatt, melyeket december elején tartanak, azonban még az sem biztos, hogy megfelelő támogatást kap-e a P-3C-k bevásárlása...

Megtörtént az első légi utántöltés a Gripenek és a Svéd Légierő C-130 Hercules tartálygépe között. A Svédország keleti partjainál, a Balti-tenger felett végrehajtott bevetésen hat alkalommal adtak át üzemanyagot JAS-39C és D gépeknek. A különböző magasságban, sebességgel és függesztményekkel végrehajtott tesztek sikeresek voltak.
A Svéd Légierő egyetlen tanker Herculese amúgy 2006 januárjától áll szolgálatba. Tavasszal kap két palettára szerelt póttartályt is, melyekkel alaposan megnő a gép üzemanyag-szállító képessége.