Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, november 11, 2005

Repülős hírek, #38

Azért a zavargások mellett repülés is van a világon:


T-6A Texan II-esek váltják fel a U.S. Naval Test Pilot School gépállományában az öreg T-2 Buckeye okatógépeket. A hatból az első Texan II-es szeptember 27-én érkezett meg Penascolába. Elsőként a Class 131 tanulói repülhetnek az új típussal. A pilóták emellett a Northrop T-38 Talon repülőgéppel is gyakorolnak.
A Test Pilot School már több éve kereste a megfelelő váltótípust. Bár a sajátos formájú T-2 Buckeye óriási szolgálatot tett az oktatásnak, az öregedő típust egyre nehezebben és drágábban lehetett repülőképes állapotban tartani.
Logikus volt a döntés, hiszen a Légierő és a Haditengerészet más alakulatai is használják a Texan II-est. A gépet olcsóbban lehet üzemeltetni, emellett a repülési ideje is nagyobb egy órával. A gép lehetővé teszi azt is, hogy a turboprop gépek jellegzetességeivel is megismerkedjenek a pilóták, míg a szintén nem mai csirke T-38-asokkal a klasszikus jetes világ is képviselve van.
A Texan II-es természetesen modern digitális pilótafülkével rendelkezik, míg a Buckeye fülkéje a hagyományos analóg műszerek tömkelegével fogadta a pilótát. Mint az alakulat parancsnoka jellemezte: „úgy nézett ki a fülke, mintha egy koreai háborús filmet néznénk. A jelen tesztpilótáit azonban úgy kell tanítani, hogy a jövő repülőgépével is repülni tudjanak.”
Az új gépek a tervek szerint legalább 30 évig maradnak szolgálatban.
A nagyobb repülési idő egyben azt is jelenti, hogy a diákok kétszer annyi feladatot tanulhatnak meg repülés közben, így tapasztaltabb pilótákat bocsáthat ki az iskola.
Az első három T-6A-ból kettőt statikus oktatógépnek használnak, melyekkel az iskola Dyncorp karbantartó csapatát oktatják. A hathetes tréning után kezdődött meg az oktatópilóták átképzése a típusra.

2007-ben érkeznek az első új Hawk Mk132-es gyakorló repülőgépek Indiába, jelentette ki S P Tyagi, az Indiai Légierő tábornoka. A régóta várt fejlett sugárhajtású gyakorlógépből pénzügyi megszorítások miatt csak 66 példányt vásároltak meg, melyek első példányainak építése már megkezdődött Nagy-Britanniában. Elkezdődött az első oktatópilóták kiképzése is.
Az IAF 2009-2010 között kapja meg az első, hazai fejlesztésű könnyű támadóhelikoptereket.

Hazatérnek a francia vadászbombázók Afganisztánból. A közeltámogató feladatokat ellátó hatgépes vadászkontingens és a két légi utántöltő repülőgép november 7-én tért vissza Franciaországba. A gépek a tadzsik főváros, Dusanbe repülőteréről végezték bevetéseiket. A bevetéseket augusztus eleje óta végezték, amerikai parancsnokság alatt, de a NATO-vezette békefenntartók számára is támogatást nyújtottak.
Franciaország 600 fővel vesz részt a NATO International Security Assistance Force kötelékében, mely Kabul, illetve a nyugati és északi területek biztonságáért felel. A francia különleges erők további 200 fős csoportja pedig az amerikai kommandósokkal jár dolgozni a déli területeken.

Újabb öt megrendelést kasszírozhatott a Northrop Grumman: az Amerikai Légierő 5 RQ-4B Global Hawk pilóta nélküli légi felderítő repülőgépet rendelt tőlük. A megrendelés értéke 60 millió dollár. A gépek alkatrészeinek, rendszerelemeinek gyártása még az idén megkezdődik, míg az összeszerelés 2006-ban történik.
Ezek a gépek már továbbfejlesztett szenzorkrendszerrel érkeznek a Légierőhöz, így a felderítés teljes skáláját képesek lesznek végrehajtani (vizuális, radaros, IR megfigyelés, elektronikus jelgyűjtés).
A Northrop Grumman gyártósorán jelenleg 5 gép épül, melyeket korábbi szerződésekkel rendeltek meg a gyártól. Az RQ-4B Global Hawk 3000 font (kb. 1300 kg) hasznos terhet vihet magával, ez csaknem 50 százalékkal több, mint ami az eredeti RQ-4A gépekre pakolható volt. Így a szenzorrendszer bővülhetett elektronikus jelgyűjtő eszközökkel is, így a hadszíntéri parancsnok teljes szabadságot élvezhet a feladat kijelölésekor. A Global Hawk repülési magasága meghaladja a 60 ezer lábat, a levegőben 35 óráig maradhat. Egyetlen bevetéssel 40 ezer négyzetmérföldet képes végigkutatni.
A vezérlése teljesen autonóm, hiszen a földi támaszpontokról a jelek csak késéssel érnének a géphez, így távolról nem vezethető.

A Spanyol Légierő egyik CASA C212-100 Aviocar könnyű szállító repülőgépe kicsit alacsonyan szállt. Olyannyira, hogy a T.12B-29 lajstromszámú gép Girona repülőterére tartva elcsapta a sztráda biztonsági kerítését. A kényszerleszállásról készült eme kép. Hömmm. Alacsonyan száll.


Megkezdődtek a C-130J Herculesek kvalifikációs tesztprogramjának légi teherdeszantolási és kötelék teherkidobási kísérletei.
A Little Rock Légitámaszpont gépei a Fort Polk-ban működő Joint Readiness Training Center szervezésében hajtják végre az ejtőernyős kísérleti repüléseket november 13-17. között. Ha sikeresek lesznek a repülések, a J változatú Herkyket s teljesen harckésznek nyilvánítják.
A legutolsó tesztre a távoli és fagyos Alaszkába repülnek a Herculesek: az Eielson Légitámaszponton a hideg időbeni megfelelő működésüket teszik próbára.
A feladatok oroszlánrészét a 48. Szállító Repülőszázad hajtja végre, eközben folyamatosan képzik a C-130J pilótákat is. Ez két, egymástól teljesen elkülönülő feladatot jelent a század számára.
A legújabb Herculesek tesztjei még 1999-ben kezdődtek meg.
A pilótafülke minden esetre csinos lett... :)
//Megjegyzés: figyelem! Nem új repülőgép-típusról van szó, hanem egy továbbfejlesztésről. Ezek után kíváncsi leszek, hogy a teljesen új típusnak számító A400M mikor éri el a harckészültséget. Mármint ha a hajtómű ugye végre elkészül. Tényleg, még a hajtóműtesztek sem kezdődtek meg... ;)//

Izmosodni vágyik a Mexikói Haditengerészet. A fejlesztések elsősorban a Haditengerészet repülő csapatait érintik. Az új eszközökre szükség is van, mert a parancsnokság szerint kérdéses, hogy a jelenlegi repülőgép-flottával képesek-e megvédeni a stratégiai fontosságú területeket, például a Campeche-öbö olajmezőit. A Haditengerészet lassan a végére ér annak az öt éves modernizálási programnak, mely a már meglévő merevszárnyú repülőgépeket és helikoptereket érintette. A következpő lépés nyolc olyan repülőgép beszerzése lenne, melyek feladata a légtérvédelem és a haditengerészeti csapásmérés.
A haditengerészet repülőcsapatai már vizsgálódtak az Aero Vodochody L-159 típussal kapcsolatban, de végül egy nagyobb teljesítményű repülőgépet akarnak választani. A lehetséges jelöltek közül a Saab JAS-39 Gripen és a Szuhoj CASA C-212-400 Aviocar repülőgépéből már négyet megkapott. A gépeket Raytheon SeaVue radarral, Star Safire FLIR-rendszerrel, különböző érzékelőkkel és az EADS CASA FITS haditengerészeti felderítő eszközrendszerével vértezték fel. A fennmaradó 4 C-212-es 2006. közepén kerül a csapatokhoz.
A C212-200-as gépek közül kettőt Spanyolországban építettek át a C-212-400 szabványnak megfelelően, míg a maradék hatot Mexikóban, a Haditengerészet Veracruz karbantartó központjában építik át.
A 11 MBB Bo-105 helikopter fejlesztése 2006. októberére készül el. A szitakötő-flottát további öt Mil Mi-17TV1 szállító helikopterrel szeretnék kiegészíteni.

Az Izraeli Légierő és a Sikorsky közösen fejleszti ki az UH-60 Black Hawk szállító helikopter újabb felfegyverzett változatát. //Hiszen ilyen már van: az External Stores Support System (ESSS) rendszer pilonjaira 4500 kg-nyi rakéta (AGM-114 Hellfire és FIM-912 Stinger is), gépágyú-konténer és egyéb nyalánkság pakolható.// Azt azonban még nem tudni, hogy Izrael a már meglévő UH-60 flottáját vagy annak egy részét építi át, vagy új gyártású helikoptereket vásárolna.
Az Izraeli Légierő egy helikoptert átad tesztrepülőgépnek az átépítéshez. A Sikorsky választja ki majd izraeli partnerét, vélhetően az Elbit Systems és az Israel Aircraft Industries
Közül választva.
Az átépített Blackhawk levegő-föld rakétákkal, célkijelölő eszközökkel és elektronikus zavarórendszerrel rendelkezik majd, emellett parancsnoki harcállásponthoz megfelelő elektronikai és adatközlő rendszert kap.
A gép képes lesz lokalizálni, azonosítani és megtámadni földi célokat akár 8 kilométer távolságból is ez megfelel a a Rafael árltal gyártott Spike-ER rakéta hatótávolságának).
Az Elbit és az IAI már jelenleg is érintett az Izraeli Légierő harci helikoptereinek fejlesztésében. Az Elbit emellett már rendelkezik egy, az IH-60-asra kifejlesztett „csomaggal”.
L-39 típust, a vadásznövendékek oktatásához. 34 gép teljes felújítását nemrég fejezte be az Aero Vodochody.
Mint emlékezetes, a 90-es években a Cseh Légierő 72 darab L-159-est vásárolt könnyűvadász és támogató szerepkörre, de jelenleg a pénzügyi megszorítások miatt csak 24 gépet tartanak rendszerben, a többit eladásra kínálják. Az eddigi érdeklődők között hazánk mellett megtalálható volt Egyiptom, India és Görögország is, de üzlet egyik esetben sem köttetett.
Az Aero Vodochody hajlandó lenne a gépel gyártási licencének átadására is.