Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, november 02, 2005

Repülős hírek, #37

Pilótahiba miatt zuhant le a Ciprusi Nemzeti Gárda Pilatus PC-9-es gyakorlórepülőgépe szeptember 10-én. A vizsgálóbizottság jelentését Kyriakos Mavronikolas védelmi miniszter ismertette. A bizottság kizárta a repülőgép esetleges meghibásodásának lehetőségét. A kétfőnyi személyzet eltért az előzetes repülési tervtől, majd Kolossi település fölött rácsapásokat hajtott végre. Eközben nekiütköztek a templomtoronynak, majd a gép egy üres házra zuhant rá. A két pilóta meghalt, a földön nem sérült meg senki.
//Egy szép szlovén PC-9-es itt.//

India lehet az első külföldi ország, mely megkapja a fázisvezérelt APG-79 AESA (Active Electronically Scanned Array) repülőgép-fedélzeti radarberendezést. Az indiai-amerikai védelmi kapcsolatok szakítópróbájának is tekintett döntés november 21-22. között születik meg a Pentagonban. A radartípust jelenleg az amerikai kormányzat tilalma alapján nem lehet exportálni.
Az 1998-as indiai nukleáris robbantásokat követő katonai embargó enyhítése lehetővé tenné, hogy amerikai repülőgéptípust válasszanak az Indiai Légierő új támadó repülőgépének. A 126 repülőgép még amerikai mértékkel mérve is jelentős üzlet, melyben a Boeing (F/A-18 Super Hornet) és persze a Lockheed Martin (F-16 Fighting Falcon) is érdekelt lehet. Jelenleg a radar az egyetlen olyan alrendszer, melynek indiai exportjához a Bush-kormányzat jóváhagyása még hiányzik. A Kongresszus minden más rendszerre már rábólintott.
Az APG-79-es lehetővé tesz a pilótának, hogy csaknem valós időben tudjon váltani a levegő-levegő és levegő-föld üzemmódok között.
A képet tovább rányalja, hogy az indiai támadóhelikopter-beszerzésben is érdekelt az Egyesült Államok. A 80 új ’kopter akár AH-64D Apache Longbow is lehet, legalábbis a Boeing reményei szerint. Az IAF vásárolni lesz kénytelen, mert a hazai, HAL-fejlesztésű Light Combat Helicopter (LCH) helikopter még legalább egy évtizedig nem lesz hadrendbe állítható, a belső zavargások, felkelések leverésére ugyanakkor Indiának szüksége van támadó helikopterekre.

Az Airbus vezetője október 30-án bejelentette, hogy Malajziával A400M katonai szállító repülőgépek eladásáról tárgyalnak. Gustav Humbert reményei szerint az üzlet véglegesítése heteken belül megtörténhet. „Néhány hát múlva légiparádét tartanak Malajziában. Meglátjuk, lesz-e valami bejelentenivalónk a Lima '05 légibemutatón,” sejtelmeskedett Humbert. Az említett parádé december 6. és 11. között kerül megrendezésre.
Egyelőre Dél-Afrika az egyetlen, aki az eddig nem éppen exportikernek számító Airbus-típusból vásárol: az áprilisban aláírt szerződés szerint A400M gépet vesznek 971 millió dollárért. Humbert szerint azonban hamarosan Chile is követheti a dél-afrikai példát: itt három gép vásárlásáról van szó.

A Szingapúri Légierő egy különleges csapatot és pilóta nélküli felderítő repülőgépet küld Indonéziába, ahol még mindig keresik azt a kéthajtóműves Bell szállítóhelikoptert, mely még október 12-én tűnt el. Jayapura környékén. A 29 fős szingapúri egység repülőgépe infravörös kamerával is felszerelt. A gépet a Jayapura melletti Sentani Légitámaszpont irányítótornyából vezetik, egy-egy bevetés 7 órás lesz, a gép a lehetőségek szerint álandóan, éjjel-nappal repül majd, a tervek szerint egy héten keresztül.
A keresett helikopter a Sentani Légibázisról felszállva Benawa településre tartva tűnt el, 150 kilométerre a felszállás helyétől, Jayapura mellett, őt fővel a fedélzetén.
A kutató-mentő csapatokat múlt héten állították le.

Visszatértek a légi utántöltő repülőgépek a Grand Forks Légitámaszpontra, pontosabban annak új leszállópályájára. A 17 darab KC-135R tankergép közül az első vasárnap délután ért földet az új betonon.
A Stratotankerek még idén áprilisban települtek át a Fairchild Légitámaszpontra, mert a Grand Forks két mérföld hosszú, 150 láb széles kifutóját újjá kellett építeni.
A 17 gép az ideiglenes támaszpontról hajtotta végre bevetéseit: a tankergépek a legtöbbett használt gépek közé tartoznak, s az öregedő flotta miatt az egyre kevesebb repülőképes Stratotankerre egyre több feladat marad.
A kifutó felújítása összesen 27 millió dollárba került.