Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, november 02, 2005

Repülős hírek, #36

A hírek szerint mégiscsak lehet valami a pakisztáni Falcon-üzletből //emlékeztetők itt, itt és itt //. Dacára a földrengés pénzügyi hatásainak, a mentés és az újjáépítés költségeinek, a pakisztáni Külügyminisztérium október 26-i bejelentése szerint az F-16C vadászbombázók beszerzése, ha nem is azonnali, de attól még üzlet: Magyarán csúszik a dolog, de meglesz, amint nyugodtabb időket él az ország.
A minisztérium szóvivője, Tasnim Aslam kijelentése szerint a Falconok beszerzése jelenleg nem a legsürgetőbb feladat, tekintetbe véve az október 8-i földrengést. Az esetleges késésről, csúszásról ugyanakkor hivatalosan még semmit nem tudni.
Egy másik kérdésre egyértelműen megerősítette: a pakisztáni-amerikai üzlet még mindig élő.

Megelőzi a már meglévő bulgár MiG-29-esek felújítása az új, többfeladatú nyugati vadászgép-típus beszerzését //erről itt és itt bővebben...//, jelentette ki a bulgár parlament védelmi bizottságának elnöke, Angel Naydenov.
Az október 24-i sajtótájékoztatón elhangzottak szerint elsősorban pénzügyi okok indokolják a már meglévő gépállomány felújításának elsőbbségét az új gépek beszerzéséhez képest. //Na persze nagy kérdés, hogy csak az üzemidő meghosszabbítása történik, lásd kis hazánkat, vagy komolyabb felújítás-fejlesztés, lásd mondjuk a román Snipereket...//
A bulgár Védelmi Bizottság vizsgálódásainak megállapítása szerint a Bolgár Fegyveres Erők vadászgépeinek és helikoptereinek jelenlegi állapota lehetetlené teszi, hogy a NATO felajánálsokat és a feladatokat minden tekintetben ki tudja elégíteni az ország. //Hol is hallottam már ilyet?//
„A MiG-29-esek felújítása szükségszerű, ha meg akarjuk tartani a felajánlásunkat”, jelentette ki Naydenov.
A felújítást az előkészített szerződés szerint az orosz RSK MiG Corporation végzi. A fedezetet a 2005-ös védelmi költségvetésből teremtik elő.
A kiszivárgott hírek szerint egyébként, hasonlóan Magyarországhoz, egy századra elegendő, azaz 14 gép felújításáról van szó (a meglévő 20 gépes állományból). A gépek újabb 10 év üzemidőt, 800 repült órás hosszabbítást kapnak. A felújításra 3 évet és körülbelül 45 millió dollárt szán a bolgár kormány.
Az új, nyugati vadászgépek beszerzése várhatóan 2007 utánra csúszik át.
A NATO-felajánlások részét képezi két készültségi Fulcrum a Graf Ignatievo Légibázison,, melyek 2004. óta állnak a szövetség rendelkezésére.
Erre a célra még 2004. nyarán modernizáltak hat MiG-29-est //valószínűleg a megfelelő kommunikációs eszközök beszerelésével//, de ezek üzemideje 2005. szeptemberében lejár. A Légierő rendelkezik még 10 repülőképes MiG-21-essel is, de ezek üzemideje is 2007-re letelik. Ennek fényében nem meglepő, hogy a Fulcrumok felújítása prioritást kapott.
2002. márciusában a bolgár Védelmi Minisztérium és az RSK MiG
20 MiG-29-es NATO-szabványoknak megfelelő modernizációjáról írt alá szerződést.
Az oroszok csupán hat gépet újítottak fel, majd az egy éves, a francia Thales céggel történő együttműködést lebegtető időszak után a bolgár védelmi miniszter egyoldalúan felbontotta a szerződést.

Elbúcsúzott a 80-0782-es lajstromszámú F-117A Nighthawk. A harmadik példányként még 1981. december 18-án szállt fel először, a Lockheed Martin Aero pilótájával, Tommy Morgenfelddel a kormánynál. A gép az Edwards Légibázis nyílt napján búcsúzott el október utolsó hétvégéjén. A gépet az ünnepi alkalomra speciális, csillagos-sávos festéssel látták el.
A 782-es gépet mindig tesztrepülőgépnek használták. Ez a gép a Nighthawk program eredeti avionikai tesztrepülőgépe – az is maradt mindvégig. A repülőgép már teljes elektronikai és avionikai rendszerrel készült, így a teljes fegyverzeti és repülési tesztprogram végrehajtására képes volt. Az első feladata is éppen ez volt: a felderítő, célzó és célravezető automatikus fegyverzeti rendszert tesztelték vele.
Az első öt F-117-est, köztük a 782-est is kézzel építették, a sorozatgyártás előtti prototípusként. A 782-es volt a legöregebb, még repülőképes F-117-es: a 780-as és a 781-es már régebben a „földhöz ragadt”. A 783-as és a 784-es még tovább repülhet.
A Nighthawk program során a gép később a fenntartási és karbantartási tesztek területére került, elektronikáját nem fejlesztették tovább.
A gép legemlékezetesebb repülése 1983-ban történt: az akkor még titkos, de sokat pletykált repülőgép, szintén csillagos-sávos „pocakfestéssel” repült át egy repülőszázad parancsnokságának átadására szervezett ünnepség fölött. Az alacsonya átsuhanó, ismeretlen típus szabályos őrületbe kergette a nézőket. Ne felejtsük el, a leghidegebb hidegháború idejében vagyunk...
A 782-est éppen ezen repülés felidézésére festették át újból, önkéntesek segítségével.
A meglehetősen keveset (10.14.-ig 1202 repülés során 1532 repült óra volt benne) gépet szombaton McAllum ezredes, míg vasárnap Dwayne Opella alezredes repülte. A gép ezután a Holloman Légitámazponton szállt le, immáron örökre.

A kilenc Nimitz-osztályú repülőgép-hordozó egyike fogja felváltani a CV 63 USS Kitty Hawk hordozót, mint a Yokosukában állomásozó, a Nyugat-Csendes óceánra előretolt egység.
Az új „bödön” várhatóan 2008-ban érkezik Japánba. A hordozó változása nem érinti a repülőgépeket: továbbra is a Carrier Air Wing Five fog a hajón állomásozni, a jelenleg alkalmazott típusokkal repülve.
A USS Kitty Hawk lassan kiöregedik a szolgálatból és 2008-ban tér vissza az Államokba, ahol kivonják a hadrendből.
Az Egyesült Államok Japán védelme érdekében és a távol-keleti helyzet ellenőrzése céljából egy repülőgép-hordozót mindig állomásoztat Yokosukában.

Új feneket kapott az USAF egy Falconja: a hadtengerészeti donornak és a harci serülésekre specializálódott karbantartó századnak hála a 301. Vadászrepülő Század gépe ismét repülhet. A balsorsú gép a Carswell Egyesített Tartalék Légitámaszponton, egy 2002. márciusi üzemanyag-feltöltés közben kapott súlyos sebet: túlnyomás miatt kicsit szétesett a bal hátsó. A-1-es jelű üzemanyagtartály és a környező részek.
A Légierőben egyedül a 649. Harci Logisztikai Támogató Század képes a „normál” karbantartó századokon kifogó, komoly harci és baleseti sérüléseket a helyszínen javítani, köszönhetően a különleges kiképzésnek és eszközparknak. A 649-esek 2004, márciusában kapták meg a sérült Falcont. A vizsgálatok alapján az idő és a költségek figyelembe vételével célszerűnek látszott a teljes hátsó részt kicserélni az egyes sérül elemek helyett. A technikusok ezután egy, a Haditengerészet állományába tartozó, a Davis-Monthan Légitámaszponton konzervált F-16-os hátsó harmadát kapták le, majd illesztették a Légierő gépéhez.
A művelet 17 hónapig tartott, hiszen elsőként a „levágott”, korai Falcon-változatú fenékrészt kellett a megfelelő módosításokkal, erősítésekkel ellátni, a sérült elemeket kicserélni.
A század 120 tagja 1,5 millió dolláros költséggel végezte el a munkát – ez sokkal kedvezőbb, mint egy F-16C Block 30-as repülőgép 30 milliós csereára.
A régi-új Falcon augusztus 25-én szállt fel először, majd a felmerült kisebb hibák kijavítását követően október közepén kapott új festést a gép és tért vissza a 301. Század támaszpontjára.
A kibelezett haditengerészeti Falcon első része a Hill Légitámaszpont egyik F-16-osára került A gép orrfutója gurulás közben csukódott vissza, nem egészen szándékosan.

A Seymour Johnson Légitámaszpont lesz az otthona az Amerikai Légierő új, F-15E Strike Eagle bemutató csapatának. A Strike Eagle kötelék 2006-tól tart bemutatókat az Államok területén. A gyakorló repüléseket várhatóan már idén novemberben megkezdik. Ideje is, hiszen az első nyilvános bemutató már november 5-én meglesz, amikor a helyi légiparádé keretein belül szállnak fel.

Felszállt az első magyar kétüléses Gripen is. A 42-es oldalszámú JAS-39D október 27-én kapaszkodott a levegőbe a Saab linköpingi gyártelepén, egy svéd berepülő pilótával a fedélzetén. A gép ezután hosszabb földi és légi tesztelésen megy keresztül.
Mint emlékezetes, hazánk 12 együléses C és két kétüléses D, speciálisan „magyarított” (használt és új elemekből épített) Gripent rendelt meg 2003. februárjában. A gépeket 10 évig lízingeljük, majd magyar tulajdonba kerülnek //rossznyelvek szerint ezután pedig a tárolóhelyekre, pénz hiányában...//.
A gépek 2006. márciusa és 2007. decembere között kerülnek Kecskemétre.

Elkészült az első dél-afrikai Gripen is: október 28-án adták át a JAS-39D-t a Légierő képviselőinek. A Dél-Afrikai Légierő még 1998. novemberében döntött a típus mellett, az első exportot is jelentve. A 28 repülőgép (19 együléses és 9 kétüléses) első harckész példánya viszont várhatóan csak 2008-ban lép szolgálatba, köszönhetően a Dél-Afrikai Légierő alapos átalakulásának.
Az első SAAF-Gripen még idén elvégzi az első felszállását, majd 2006. közepéig Svédországban végeznek tesztrepüléseket vele. Csak ezután kerül új otthonába, ahol az év hátra lévő részében és 2007-ben a SAAF alkalmazza majd, mint vezető tesztrepülőgépet. Lesz mit próbálgatni: a gép fedélzetére új sisakcélzó, rádió, adatátviteli kommunikációs egység, navigációs rendszer és dél-afrikai fegyverek kerültek. A tesztrepüléseket a Bredasdorp melletti Kísérleti Repülő és Fejlesztő Központban végzik majd.
A második dél-afrikai Gripen gyártása már zajlik, a gép 2008. elejére készül el, majd csatlakozik majd a dél-afrikai tesztprogramhoz. A 28 gépet 2012-ig szállítja le a Saab.

Az első vizsgálatok szerint madárral ütközött az az indiai MiG-21-es, mely Bangalore-ban zuhant le október 23-án. A madár maradványait megtalálták a szélvédőn. A gép a felszállás után csupán néhány másodperccel „kapta be” a szárnyast a HAL repülőgépgyár kifutópályája végén. A gép pilótája, K.R. Murthy századparancsok életét veszítette, míg. K.D. Bhat századparancsnok, repülőmérnök és tesztpilóta katapultált és életben maradt.
A katasztrófa pontos okát alapos vizsgálat deríti majd ki. A gép „fekete doboza” megsérült a külsején, de olvasható maradt.
A gép roncsai és maradványai a kifutópályára és környékére potyogtak vissza, így két órán keresztül, a roncsok eltakarításáig minden repülést felfüggesztettek.
Az Indiai Légierőtől származó értesülések szerint a kétüléses gép az Aircraft Systems and Testing Establishment (ASTE) állományába tartozott és egy gyakorló repülésre szállt fel. A 69-es típus pilótája a tolóerő elvesztését észlelte, melyet egy ütközésszerű hang előzött meg. Murthy századparancsnok azonnal megindította a katapultálási folyamatot //ez, kétüléses gépről lévén szó, kicsit hosszadalmasabb, mint az együléses gépeké//. A gép üzemanyagtartálya azonban felrobbant és a tűzgömbben ragadt pilóta „leégett” az ejtőernyőről //Szerencsétlen... Legyen neki könnyű az Égi Landolás!//.
Szemtanúk beszámolója szerint a MiG-21-es lángokban állva, nagy zajt csapva repült felfelé, majd kettétört. A repülőtéri tűzoltók perceken belül eloltották a lángokat.

4 Comments:

Anonymous T. úr said...

"lekapták" vs. 17 hónap? :)

4:09 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

T. ur, ez nem ugy megy, mint az eceru sysadminnak a postafiok-hegesztes: itt bezony pontos, preciz melo szuksegeltetik. Peldaul ki kellett valasztani a sarkanyt, kiszedni a hajtomuvet es minden egyeb rendszert, leszerelni a torzshatsoreszt, kikalapalni, amit ki kell stb. :)

Trau

4:35 du.

 
Anonymous T. úr said...

Szereltem már laptopot, tudom miről beszélsz. De akkor is vicces az ellentét a "lekapták" és a "17 hónap" között :)

12:17 du.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Lekapni konnyen ment, koma: a trukk a hasznalt torzshatsoresz ellenorzese, javitasa, turbozasa volt. Haborus helyzetben egy zsir uj, eleve kompatibilis torzshatsoreszt guritanak ki a C-17-esbol es azt hekkelik fel.

Trau

12:22 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home