Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, november 18, 2005

Az ígért iraki-gödöllői történet

A hazai mínuszos sajtóhírekkel ellentétben nem bizonyult fáklyásmenetnek a felújított, ex-honvédségi T-72-esek átadása Iraknak. A 77 darab T-72M1-es közepes harckocsi és a két-két JVBT-55A darus harckocsivontató és VT-55A harckocsivontató. az Iraki Hadsereg 9. Hadosztályának alapját képezné. A felújított „hákák” az iraki csapatok legmodernebb és legharcképesebb technikái.
Nem volt egyszerű azonban az átadás, mert az iraki kormány nemes egyszerűséggel elfelejtett fizetni a szervezést és lebonyolítást végző cégnek. Nem egy gigantikus összegről volt szó: alig több, mint egymillió dollár. A felújítás költségeinek fennmaradó részét az Egyesült Államok fizette ki (nem is keveset: végre egyszer igen jó üzletet csinált Magyarország).
A Defense Solutions LLC természetesen az iraki kormány és az Amerikai Hadsereg erős nyomása alá került, hiszen mindenki szerette volna, hogy a harckocsik minél előbb Irakba érkezzenek, hogy minél állományba kerülhessenek, így a 2005-ös választásokra az egység harcképes legyen.
A Defense Solutions (és a hazai cégek) mindenesetre megoldotta a gyors felújítást, majd értesítette az iraki Védelmi Minisztériumot, a NATO-t és az Irakban állomásozó Amerikai Hadsereget, hogy a leszállítás csak akkor lehetséges, ha az elvégzett munkát kifizetik.
Nos, nem egészen így történt: a NATO a Defense Solutions írásban rögzített tilalma ellenére simán felpakolta a harkocsikat egy görög szállítóhajóra.
Erre Kuvait, a hajó célországa jogi segítségét kérte a cég. Ekkor már az a veszély fenyegetett, hogy a szállítóhajó visszatérni kényszerül Európába. Ha a kuvaiti kikötők kiesnek, a görög hajó nem köthet ki egyenesen Irakban, hiszen Görögország ellenzi az iraki háborút //vesszek meg, ha értem az összefüggést...//. Ha egy másik Öböl-államban landolnak a lánctalpasok, logisztikailag izgalmas feladat lett volna elszállítani onnan azokat.
A dolog végül megoldódott: az irakiak, ha késve is, de fizettek, a magyar cég eltekintett a szerződés szerint a késedelem miatt járó 55 ezer dolláros plusz bevételről, mindenki boldog, mindenki elégedett. Persze a CENTCOM szerint nem is volt baj, meg nem is perelt a Defense Solutions, és különben is az irakiak éppen újjáépítik a bankrendszert. Érdekes, a balhé kipattanásakor valahogy mégiscsak sikerült kiköhögni az egy millió dollárt.
Azt jó lenne azért tudni a HM CURRUS Gödöllői Harcjárműtechnikai Rt. //Webdesigner kerestetik!// gáláns lépése vajon önként vagy nyomásra született, illetve tud-e erről a Pénzügyminisztérium? ;)
Azért vagyunk, hogy kérdezzünk: először a Currus-t kergettem meg egy emillel, ahonnan igen gyorsan válasz érkezett(!), méghozzá Ács János vezérigazgató úrtól(!!!). //Bezony, válaszoltak. Nem hallgattak, elküldtek anyukámba, miközödhozzá, hanem vették a fáradtságot és válaszoltak.// A magyar államigazgatásban szerzett tapasztalatok alapján le vagyok döbbenve: erre azért legvérmesebb álmaimban sem gondoltam.
Itt azonban a kéjmámornak vége szakad: a válaszban csupán annyi állt, hogy igen, a Defense Solutions finanszírozási gondjairól tudtak, illetve hogy a Currus Rt. számlájár az elvégzett munka ára befolyt.
Nomármost nem is erre voltam kíváncsi, a feltett kérdésekből is csupán az elsőre kaptam választ: a hír igaz.
A büntetőkamatról egy árva szót sem volt, így most megkérdezem a Honvédelmi Minisztériumot, mint tulajdonost. Hátha.

Jah és a téma hangsúlyozottan belpolitikamentes. Kéretik ezt tiszteletben tartani.

Folyt. köv.