Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

péntek, november 18, 2005

Aktából harckocsi?

Nem egyszerű világ az Európai Unió védelmi beszerzéseinek világa. Bonyolult érdekszövetségek, erős nemzeti nyomulások, felesleges párhuzamos fejlesztések, korrupció, ami kell.
Kukucskáljunk egy kissé körbe.

A legutolsó Zöld Könyv ( a témát elemző hivatalos EU-dokumentum, letölthető innen)
meglehetősen sok minden megváltozását tartaná jónak. Alapvetően egy centralizált, erősen szabályozott védelmi iparágat képzel el, ahol például nem az egyes államok érdekérvényesítő erejének megfelelően kerülnek kiosztásra a kutatás-fejlesztés és a gyártás feladatai (és a vastag EU-s támogatások, tegyük hozzá). Ez gyakorlatilag nem jelentene mást, mint az amerikai modell átvételét: például nem készülne többet egy feladatra több vadászbombázó típus (Rafale/Gripen/Eurofighter), de a Leopard/AMX-30 és a Leopard II/Leclerc párhuzamokat is emlegetni tudnám. //Nos, ez erős változás lenne mondjuk a Galileo, az A400M, az Eurofighter programokhoz képest, ahol gyakorlatilag az umbulda és a zsarolás tekinthető az egyes államok legfőbb fegyverzetének a programirodákon belül. Csak céloznék itt a Galileo finanszírozása körüli legutóbbi lövésváltásra.//

A „juste retour” jelenleg folyamatosan alkalmazott elve, azaz hogy minden állam megfelelő részt kap az egyes projektekben, lehet hogy nagyon demokratikusnak tűnik (nem az, tegyük hozzá), de a legkevésbé hatékony. A többszörözött K+F kapacitások, tervezőirodák, gyártósorok (az Eurofighter egyszerre három gyártósoron készül) eszméletlen módon emelik meg a költségeket, s ez az egyre vékonyabb EU-pénztárcát látva bizony nem jó jel. Így lehet eljutni oda, hogy az Egyesült Államok ipara olcsóbban képes nagyobb tudású rendszereket gyártani. Hja, azok hülyék, az összes F-15-ös egyetlen gyártósoron épül... ;)
Ha már a pénzügyeknél tartunk: a vizsgálódók nehezményezték az egyes fejlesztések finanszírozásának sajátosságait is: nevezetesen hogy a költségek egy részét bizony „kiszervezik” ilyen-olyan címszavakkal. Ez gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy az egyes programok pontos költségeivel bárki is tisztában legyen. Nem meglepő módon a nagyobb koordinációra való felhívás is megjelenik a jelentésben: valljuk meg, az EU kisebb kihívásokkal küzd a koordináció területén, s nem csak a hadiiparban.

A katonák is morognak: legalábbis az AFP által megszerzett 97 oldalas dokumentum tanulságai szerint. Az iratot az amerikai Joseph Ralston tábornok (2003-ig a NATO katonai parancsnoka) és a német Klaus Naumann tábornok (Németország volt védelmi parancsoka és a NATO katonai bizottságának vezetője) jegyzi. A két katona kijelenti: Európa képtelen lesz megbirkózni az egyre növekvő biztonsági kockázatokkal, mint amilyen például a nemzetközi terrorizmus, amíg nem képes megoldani a súlyos védelmi beszerzési problémáit. Hiányolják az egyes országok vezetőinek politikai akaratát ahhoz, hogy a fegyveres erőkre megfelelő forrásokat biztosítsanak.
Nos, úgy bólogatok, hogy a fejem majdnem leszakad. Az elmúlt évtizedek során Európa megszokta, hogy a védelemre kevesebbet kell költeni, hiszen csak az USA tudta volna megállítani a „szovjet vörös hordákat”. 1989-90 után sokak véleményével ellentétben nem lett vége a történelemnek, de a szociáldemokrata országok vezetői szerint igen: ennek megfelelően megtizedelték a fegyveres erőket, a költségvetések egyre kisebb és kisebb részét képezik a védelmi kiadások.

Ez nem változik meg, roppant egyszerű oknál fogva: a recesszióban lévő gazdaság gyógyszert és nyugdíjat sem tud eleget fizetni, hát még sokmillió dolláros harcjárműveket, nota bene, vadászbombázókat vásárolni?!?! Azt nem díjaznák a választópolgárok, a kormányok meg szeretnének kormányon maradni, a politikusok már csak ilyenek.
Se politikai akarat, se pénz: így nehéz bármilyen közös fejlesztést is végrehajtani.
A két tábornok figyelmeztetése szerint ezek a sorozatos hibák a NATO-nak, mint szövetségnek az életképességét kérdőjelezik meg, nem is beszélve arról, hogy megkérdőjeleződik az is, hogy az európai országok bármilyen értelmes módon képesek lesznek-e együtt működni az Egyesült Államokkal.
A katonák felszólítják az európai nemzeteket a védelmi költségvetés struktúrájának átalakítására is: 25% kutatás-fejlesztés és új fegyverrendszerek beszerzése, míg csupán 40%-nyi személyi költség.

Ehhez azonban az európai védelmi ipar integrációjára van szükség: és itt kezdődik a parasztgyalázat. Mert az integrált ipar, ugye, szétfeszíti a kőkemény (és minden erőfeszítés ellenére bőven meglévő) nemzetállami határokat. A kedves Olvasó képes-e elképzelni azt, hogy a Francia Hadsereg következő generációs egyéni gyalogsági lőfegyverét brit laboratóriumokban mondjuk német mérnökök fejlesszék? És ez még egy nagyon sarkított, egyszerű példa volt. Ha együttműködésről beszélünk, vigyázó szemünket az Airbus felé vessük: mikor is lesz végre működőképes hajtóműve a még meg sem épült A400M prototípusnak? Miért is kellett a kiváló és sokszorosan bizonyított Rolls-Royce gázturbinák helyett vadonatúj, összeurópai fejlesztésű, teljesen azonos kategóriájú, zsír új gázturbinát fejleszteni, csillagászai összegekért? Csak azért, hogy sok álam bele tudjon nyúlni a fejlesztési források mézesbödönébe? Vagy azért, hogy „nehogy má’ brit hajtóműve legyen egy _francia_ szállítógépnek”?!
A két tábornok jelentését az EU és a NATO vezetőinek készítette, majd személyesen is előadja ezt Brüsszelben. És Washingtonban is. Ahol egyre nagyobbakat legyintenek, ha Európa kerül szóba. Védelmi képességek, demográfiai mutatók, gazdaság...

Persze az EU megpróbál a maga sajátos módján választ találni a kihívásokra. Igen, eltaláltad, kedves Olvasó: ebből bizottság és tanácskozás születik. A tárgyalások éppen a napokban, november 21-től indulnak majd meg. Nick Whitney, az EU Európai Védelmi Ügynökségének vezetője több javaslatott is letett még júliusban a politikusok asztalára.
Lássuk csak:
- Nyílt és átlátható beszerzési politika: az EU belső versenypiaci szabályainak alkalmazása ezen a területen is. Itt még erősen kérdéses még a nem EU-tagországokat kizáró és a beszerzésben globálisan gondolkodók küzdelmének végeredménye is. //Mondjuk vicces lenne, ha az USA-t ki akarnák zárni...//
- A jelenlegi 22(!!!) páncélozott szállító harcjármű fejlesztési projekt számának visszanyesése, úgy 12-re. Ezek a programok jelenleg párhuzamosan futnak. //No comment....//
- A közös EU-s egységek tagjai között biztosítani kéne a kommunikációt. //Hümm-hümm...//
- Több együttműködés a kutatás-fejlesztés területén. Több pénz is kellene ide, hiszen az Egyesült Államok az össz EU-s K+F keretének ötszörösét költi el erre a célra. //Márpedig a high-tech pénzbe kerül, főleg úgy, ha nincs „éles” próbaterep, mondjuk Irakban...//

A politikusok elképzelése szerint első lépésként minden olyan beszerzési program, melynek értéke eléri az egymillió eurót, nyilvános meghirdetésre kerülne egy központi portálon, így Európa minden érintett cége beszállhatna a versengésbe.
Ez ugye elméletileg a beszerzések tisztaságát emelné. Nem kell azonban messzire menni a kiskapuért sem: az EU-szerződés 296. pontja szerint minden védelmi beszerzés mentesülhet a nyílt beszerzési eljárások alól, ha az egyes országok úgy döntenek, hogy a nyílt eljárás veszélyeztetné a nemzetbiztonságot. Mi kell még az egyes államok protekcionista beszerzési politikájának? Semmi.
Lehet tippelni, hány beszerzés kapja meg ezt a címkét...
Nick Whitney optimista: véleménye szerint hat hónap alatt elkészíthető és bevezethető lenne a szabályozás. A kódexhez minden ország csatlakozhatna, amikor arra készen áll.
Napersze. Elképzelem, ahogy az éppen aktuális német, brit vagy francia miniszterelnök lelkesen alákanyarít.
Bizottság, szabályozás, ülések, szakértők, kiskapuk: nehéz lesz következő generációs, szupercirkáló, radarral nehezen észlelhető támadó repülőgépet bürokráciával és aktákkal építeni, jegyzem meg halkan.
Az EU, az európai NATO-tagok az elmúlt évtizedekben alig néhány sikeres közös védelmi beszerzési programot bonyolítottak le (hirtelen nekem a közös F-16 Falcon-vásárlás, a Tornado, a Lynx, a Jaguar ugrik be), és a hosszú távú kilátások még elkeserítőbbek. Magas szociális kiadások, öregedő lakosság, igen lassú gazdasági növekedés, az egyes országok védelmi iparát és az ott betöltött állásokat körömszakadtáig védelmező politikai akarat //Emlékszik a kedves Olvasó, mekkora balhé volt a francia élelmiszeripari cég, a Danone vélt felvásárlási szándékából? Most képzeljük el, hogy a Dassaultot akarná megvenni valaki...//: nem éppen kecsegtető kilátások...

4 Comments:

Blogger patrik said...

A probléma megoldása a lehetetlenség határát súrolja. Az Uniot független államok alkotják, teljes szuverenitással. Az EU valójában (sarkítva kicsit) csak egy jogi közösség, meg a Bizottság és annak sleppje, ami egyre szélesebb jogköröket próbál megszerezni magának.

És mi lelkesen csatlakoztunk ehhez az Európához...
(csak halkan megjegyzem, hogy az USA száz évig tartó indián háború és egy véres polgárháború után nyerte el a mai egységét)

9:52 de.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Lehet-e egyáltalán egy működőképes föderatív államot létrehozni saját érdekeiket mindenek előtt szemlélő nemzetállamokból?

A polgárháború meg felejtős, mint a cikk, mind a francia események kapcsolatában is: a _nyugati_ Európa már régen nem rendelkezik olyan belső motivációs rugókkal, mint mondjuk a balkáni népek.

Trau

10:12 de.

 
Anonymous Batka said...

Olvasva a hozzászólásokat leöltétek(lelőtétek) a poént. Teljes mértékig egyetértek miszerint amíg ilyen drasztikusan minden állam az EU-n belül saját valós(szerintük) érdekeit védi. A végén nem sül ki semmi, úgy járnak mint az a bizonyos király aki új ruhát varratot magának elköltött 1 csomó pénzt a végeredmény pedig az lett, hogy 1 száll f...ban hülyét csinált magából.

11:19 de.

 
Blogger patrik said...

"Az államnak nincs önkorlátozó funkciója!" - mondta az egykori közgáz tanárom a fősulin. A nemzetállamnak sincs önkorlátozó funkciója. qed :) Az európai országok az integráció olyan fokát, amit pl. a hadiipari kapcitás hatékony felhasználása megkívánna, erős külső kényszer nélkül soha nem fogják elérni.
Ilyesmitől pedig az Isten mentsen mindenkit, mert az borzalmas lesz.

12:55 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home