Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, október 27, 2005

Repülős hírek #34

ELméletileg ezzel utolértem magamat... :)

Nyolc CH-113 Labradort vásárolt Kanadától az amerikai Columbia Helicopters. A helikoptereket a cég felújítja és repülni fogja, tovább erősítve vezető szerepét a világ legnagyobb nehézhelikopter-üzemeltető piacán. Az Aurora State Airport-on üzemelő családi vállalkozás szállításoknál, építkezéseknél, tűzoltási és olajkutakkal kapcsolatos feladatoknál dolgozik.
Mivel a Boeing már nem gyártja a CH-46 Sea Knight típust, a Columbia a régi példányokat újítja fel új alkatrészekkel. A cég több mint három millió dollárt fizetett a nyolc kanadai Vertol CH-113 Labradorért. A gépeket, azaz a maradványokat teherautókkal szállították Aurora repülőterére, mert a hajtóműveket már kiszerelték belőlük régebben.
A sárkányszerkezeteket a Columbia felújítja, a hajtóművekről is gondoskodik, majd igény szerint fogja őket használatba venni. A cég már eddig is 22 darab nehéz helikoptert repültet, ebből 15 CH-46-os típus.
A karbantartást megkönnyítendő a Columbia beszerezte a Boeing-től a Vertol 107-11 és a Model 234 Chinook helikopterek műszaki dokumentációját és tervrajzait, így saját maga képes gondoskodni a megfelelő pótalkatrészek legyártásáról. További előnyt jelent, hogy ezzel kikapcsolták a Boeing-et, azaz a cég ezután egyenesen az FAA-hoz fordulhat a helikopterek átalakításával kapcsolatos ügyekben,

A megrendelésre kerülő F-35 JSF-ek számának csökkentését fontolgatja a holland kormány. A holland F-16MLU-k váltótípusának 85 példányát eredetileg egyszerre akarták megvásárolni, majd később a kormány kettébontotta a beszerzést. A most nyilvánosságra került tervek szerint a fejlesztés elhúzódása és a pénzügyi konstrukció körüli problémák miatt csupán a megrendelt gépszám fele kerülne végül Hollandiába. Ezt egyszerűen érnék el: a második csoport gépeiről szóló döntést elhalasztják.
Az amerikai vezetésű Joint Programme Office ugyan jelezte, hogy tudomása van a megrendelés körüli változásokról, de reményeik szerint a program 3. legnagyobb finanszírozója az eredeti darabszámot fogja végül megvásárolni.
A hivatalos holland indoklás a gép árának növekedését, illetve a két éves, súlyproblémák miatti csúszást nevezik meg a lépés okaként, de jól értesült források szerint a holland ipa képviselői nem elégedettek a programban való részvétel anyagi előnyeivel.

Dél-Korea saját gyártású F-16C-flottájának fejlesztését tervezi. A 180 repülőgép az első tervek szerint a CCIP-program során kapna olyan eszközöket, melyekkel jobban lesz képes együttműködni az új Boeing F-15K vadászbombázókkal és a szövetséges államok repülőgépeivel. A hírek szerint ez elsősorban az elektronika rendszer, a rádiók fejlesztését, többféle precíziós fegyver és a Link 16 adatközlő rendszer alkalmazását jelenti, de egy nagyobb, a repülés- és fegyverzetirányító számítógépek, a kijelzők, a radar és más érzékelők cseréjét is magába foglaló alaposabb felújítás lehetőségét is vizsgálják.

A Northrop Grumman-t érintette a legkeményebben az a döntés, mely egymilliárd dollárnyi támogatást vont el a pilóta nélküli harci repülőgépek fejlesztési programjától. A Joint Unmanned Combat Air Systems (J-UCAS) projekt során a Boeing folytatja a három X-45C repülőgép építését, de a Northrop október 17-én már csak két X-47B repülőgép megípítésére kapott megbízást, 56 millió dollár értékben.
A döntés azonban nem törte le a Northrop mérnökeinek harci kedvét, sőt, a döntés előnyeit hangsúlyozzák. A harmadik repülőgép megépítése opcióként megmaradt, melyről 2008-ban döntenek – a Northrop reményei szerint addigra már kikristályosodnak a géppel J-UCAS programmal szembeni végleges elvárások. A mérnökök szabad kezet kaptak egy nagyobb sárkányszerkezet kialakítására is, mely a nagy hatótávolságú csapásmérő feladatokra optimalizált változat miatt lehet fontos..
A J-UCAS program ellenőrzése a DARPA-tól étkerült a Légierőhöz, az új programiroda várhatóan novemberre áll fel a Wright-Patterson Légitámaszponton.
A Boeing ugyanakkor a szeptemberi szerződéssel megbízást kapott az autonóm légi utántöltés kifejlesztésére.
A J-UCAS fölül nem távoztak a viharfelhők: egy 200 millió dolláros 2006-os kurtításról még szavaznia kell a Szenátus és a Képviselőház képviselőinek.

Megkapta az első sorozatgyártott Bell AH-1Z Cobra és UH-1Y helikoptereket az Amerikai tengerészgyalogság. A támadó és a könnyű szállító helikoptert az ismert Patuxent River légibázisra szállították le október közepén. A két helikopter segítségével a pilóták, operátorok és szerelők megismerkedhetnek a típussal, így a felkészülhetnek a 2006. első negyedévében kezdődő tesztprogramokra. Eddigre persze már több helikopter is a rendelkezésükre fog állni.
Két további helikopter már az idei év vége előtt megérkezik a csapatokhoz.
A Bell 180 tengerészgyalogos AH-1W Cobrát épít újjá az AH-1Z konfigurációnak megfelelően, míg az UH-1Y Huey-kből 100 példányt gyárt le újonnan. A két típus alkatrészeinek több mint 80 százaléka azonos lesz, beleértve a General Electric T700 hajtóműveket, a teljes hajtásláncot és a négyágú rotorlapátokat is.
A Tengerészgyalogság várhatóan 2020 utánig használja majd ezeket a helikoptereket.

Megkezdte a nyolc Dél-Koreának szánt, ex-Navy Lockheed Martin pihenő// repülőgépeket, beleértve a hajtóművek, a légcsavarok és a futóművek felújítását is. Az L-3-nak eredetileg 2008. szeptemberére kellene elkészülnie az első felújított Orionnal, de várhatóan az átadás is csúszik négy hónapot.

A tajvani pilóták szerint a Haditengerészet repülőgépei kiöregedtek és nem is hatékonyak a kínai tengeralattjáró-veszély elhárítására. A légjárók kijelentették, hogy jelenleg a Haditengerészet tengeralattjáró-elhárító képességei alacsonyak és a helyzet javításához új repülőgépek vásárlása szükséges.
A Haditengerészeti Légierő jelenleg alkalmazott 26 darabos S-2T Tracker flottája túl öreg ahhoz, hogy a fejlett kínai hajókat és tengeralattjárókat felfedezze, jelezte Hsu Koei-jui pilóta azon a sajtókonferencián, melyet a Demokratikus Haladás Pártja (DPP) képviselőivel tartott //Hüm, kíváncsi vagyok, mennyire dicsérték meg a felettesei a pilótát a sajtáj után. Feltéve hogy nem az ő jóváhagyásukkal beszélt persze...//
A DPP képviselői felszólították a közvéleményt, hogy támogassák azoknak a P-3C Orion haditengerészeti felderítő repülőgépeknek a beszerzését, melyek a parlamenti csatározások áldozatai lettek. A 12 gép beszerzése immáron hónapok óta késlekedik.
Hsu szerint a már említett 26 darab, 40 éves S-2T Trackerből csupán 16 repülőképes. A gépekkel egy bevetés általában három órát tart, a Trackereken nincs légkondi, GPS navigációs rendszer, csupán néhány számítógép segíti a legénység munkáját. A gépet a pilótáknak végig kézzel kell irányítania – ez plusz terhelést ró rájuk.
Hsu szerint a legtöbb pilóta egyetért abban, hogy az S-2T.eket veszélyes repülni.
És akkor itt a válasz az előbbi felvetésemre: a Haditengerészet légierejének parancsnoka, Ma Jien-chung admirális is megerősítette, hogy a tengerészeti járőr repülőgépek két fő feladatának, nevezetesem a tengeralattjárók felfedezésének és az azonosítatlan hajók ellenőrzésének az öreg S-2T repülőgépek nem képesek eleget tenni.
A kínai tengeralattjárókat lemerült állapotukban csak a fejlett haditengerészeti felderítő gépek képesek észlelni – például a P-3C Orion.
Az előzetes számítások szerint a Tajvani Haditengerészet legalább 20 évig használná az Orionokat – feltéve, hogy megérkeznek.
A Haditengerészet leginkább az északkeleti, délkeleti és keleti vizeket ellenőrzi, s ezek felügyeletére elegendő a 12 P-3C. A Haditengerészet jelenleg 26 S-2T repülőgéppel, nyolc Hughes 500MD és 18 S-70C helikopterrel képes vadászni a kínai hajókra, s ez nem elegendő. A Trackereket egyébként még a Légierő szerezte be 1976-ban. Az akkor megvásárolt 32 gép közül 1999-ig (ekkor vette át őket a Haditengerészet) már hat példány lezuhant,.
Nem sokkal jobb a helyzet a helikoptereknél sem: a nyolc 500MD helikopter több mint 25 éve áll szolgálatban. A kor további veszélyforrást is jelent az üzemeltetésnél: egy MD-500-as idén januárban zuhant le Kaohsiung mellett. Egy S-70C helikopter pedig a múlt héten szenvedett katasztrófát, a tengerbe zuhanva. A három tagú legénység életét veszítette.

Chilében próbálja népszerűsíteni az indiai fejlesztésű Dhruv könnyű szállítóhelikoptert Pranab Mukherjee védelmi miniszter. Egyes értesülések szerint tucatnyi helikopter beszerzéséről van szó, mely egyben India eddigi legnagyobb egyszeri fegyverértékesítése lenne.
Mukherjee október 27. és november elseje között tartózkodik a dél-amerikai országban.
Nem ez az első, magas rangú indiai küldöttség, mely a Hindustan Aeronautics üdvöskéjét próbálja meg eladni a chileieknek. Tavaly az Indiai Légierő parancsnokának vezetésével mutatták be a Dhruv képességeit. A gép modern, LCD képernyőkkel gazdagon meghintett pilótafülkéjét és vezérlőrendszerét az izraeli IAI segítségével alakították ki. A Dhruv eddigi egyedüli vásárlója Nepál.
India agresszív marketinglépésekkel igyekszik értékesíteni a típust: egy Dhruv idén július-augusztus során az INS Viraat repülőgép-hordozó fedélzetén megjárta Szingapúrt, Malajziát és Indonéziát is.

Keresztülhúzhatja a pakisztáni Falcon-beszerzést a több mint 53 ezer halálos áldozatot követelő októberi földrengés. A több tucatnyi új és használt F-16C beszerzéséről ugyan jövő héten várhatóan formálisan is értesíti az amerikai Kongresszust a Bush-kormányzat, de jól értesült hírforrások szerint az üzlet átgondolása valószínűsíthető.
Pakisztán több milliárd dollárnyi segélyt szeretne kapni külföldről, ebből finanszírozva a természeti katasztrófa következményeinek elhárítását. Ezzel egyidőben viszont visszás lenne egy szintén több milliárd dolláros fegyverüzlet megkötése, tették hozzá diplomáciai források.
A pakisztáni kormány szerint a Falconok beszerzése stratégiai szükségszerűség, s mint ilyen, független a földrengéstől.
A pakisztáni diplomácia szereplői ugyanakkor nem temették az üzletet, véleményük szerint még minden lehetséges.
Az amerikai Kongresszus elé kerülő értesítés 55 új és 25 felújított F-16-osról szól, emellett 32 pakisztáni Falcon felújítására elegendő MLU-készlet is szerepel a bevásárlólistán.
India és egyes amerikai támogatói természetesen ellenzik az üzletet, attól tartva, hogy regionális fegyverkezési verseny alakulhat ki /Érdekes, hogy az indiai Szuhoj Szu-30-asok, a 6 újabb Il-78-as légi utántöltő repülőgép beszerzése meg nem... Furcsa dolog ez a politika, szavamra.//
A Bush-adminisztráció még márciusban engedélyezte a vadászbombázók eladását Pakisztán számára, 15 éves várakozási idő után. Ugyanezzel a huszáros mozdulattal viszont teljesíti India vásárlási igényeit is, többek között 126 támadó repülőgép beszerzését illetően is: itt a Lockhed Martin F-16C mellett a Boeing F/A-18E Super Hornet szerepel az étlapon //Mert ez aztán baromira nem erősíti a helyi fegyverkezési versenyt, ááá, dehogy...//.

Az Egyesült Államok végül enged a japán lakosság nyomásának és tárgyalásokat kezd az okinawai Futenma bázis áthelyezéséről, jelentették be amerikai védelmi tisztviselők. Okinawán jelenleg 25 ezer amerikai katona és szerződéses alkalmazott dolgozik.
Bár hivatalosan nem nevezték meg a átköltözködés helyszínét, a japán média a Henoko melletti Camp Schwab-ot tippeli.
Az Egyesült Államok egy új támaszpont építését tartotta volna üdvösnek, ezt azonban éppen Henoko korallzátonyára építették volna. Győztek azonban az itt lakó tengeri tehenek.
A Futenma bezárását követelő hangok akkor erősödtek fel, amikor 10 évvel ezelőtt három amerikai katona megerőszakolt egy helyi iskoláslányt.
Nem volt könnyű elhelyezni a szigeten a katonákat: több okinawai település is elutasította a bázist, tartva a bűnözés, a környezetszennyezés, a zaj és a balesetek számának emelkedésétől.