Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

szerda, október 26, 2005

Repülős hírek, #33

A BAE Systems által kifejlesztett AN/ALQ-221 elektronikai védelmi rendszer került az Amerikai Légierő U-2S felderítő repülőgépeibe. Az AN/ALQ-221-es radar besugárzásjelzőt, és elektronikus zavarórendszert is magában foglal, így a 70 ezer láb magasan csalinkázó felderítő repülőgépek hivatalosan minden jelenlegi és a közeljövőben várható fenyegetéstől védettek.

Október 20-án kényszerleszállást hajtott végre a Yokotában állomásozó 36. Szállító Század egyik C-130E Hercules repülőgépe. A biztonsági okokból végrehajtott landolás kiváltó oka az egyik hajtómű leállása volt. A gép csütörtökön, helyi idő szerint 11.45 körül ért gond nélkül kifutópályát a Fukuoka Nemzetközi Repülőtéren.
A hattagú legénység két utassal kiegészítve rutin szállító feladatot hajtott végre, mely éppen Yokotából Fukuokába történt. A hétköznapi szállítás végén csupán annyi volt a különbség, hogy a gép azonnali leszállási engedélyt kapott az irányítóktól.
A gépet az átküldött földi személyzet kijavította, majd a Herky visszatért Yokotába.

Október 19-én, helyi idő szerint 19:18-kor lezuhant a Tajvani Haditengerészet egyik tengeralattjáró-vadász helikoptere.
A gép a Tsoying légitámaszponttól 30 mérföldre tűnt el. A Sikorsky S-70C egy hadihajó fedélzetére próbált meg leszállni, de a második próbálkozásánál a tengerbe csapódott.
A másodpilóta holttestét megtalálták, a pilóta és a rendszerkezelő altiszt holtteste nem került elő. A kutatásban részt vettek a Parti Őrség és a Légierő egységei is.
A baleset okainak kivizsgálásáig a tajvani S-70C helikopterek nem szállhatnak fel.

A Channel 1 TV-állomás értesülései szerint nem újíthatja fel Izrael a venezuelai Phalcon AWACS-rendszer //Magasan a legrondább repülőgép a világon...///kínai eladásakor.
Hasonló feszültségeket okozott a Kínának eladott Harpy pilóta nélküli repülőgépek felújítása is: ez a Védelmi Minisztérium tábornokának, Amos Yaron-nak az állásába is került. Az Egyesült Államok „kérésének” megfelelően a tábornok idén augusztusban benyújtotta lemondását.

Most került nyilvánosságra egy fülöp-szigeteki furcsa „kémügy”. Két jómunkásember tetőkarbantartás közben állításuk szerint egy amerikai kémrobotrepülőt talált. A repülőgép valószínűleg az az eszköz lehet, amely még idén februárban tűnt el a térégben.
A két munkás szerint a kisgép kamerával, felvevő készülékkel és más berendezésekkel felszerelt, öt láb hosszú repülőgép szárnyai egyenként 3 lábnyiak voltak. A repülőgép a Puregold vámmentes bolt tetején landolt, ahol október 5-én találtak rá.
A gépet a fellelés után a Fülöp-szigeteki Légierő két tagja, illetve egy, önmagát az amerikai nagykövetség munkatársának nevező személy szállította el.
A repülőgép, mely az orrán landolt, olyan kicsi és könnyű volt, hogy nem rongálta meg a bolt tetejét, így nem is vették észre a becsapódást.
A munkások szerint a gép egyértelműen amerikai felderítőgép volt, mert a törzsén egy „104 pointer spy plane” matrica volt. A géptörzs piszkos fehér színű műanyagból készült, a kamera a két szárny között volt felaggatva.
A Fülöp-szigeteki Légierő tisztje, Gilbert Llanto dandártábornok megerősítette, hogy a pilóta nélküli felderítőgép az Egyesült Államok tulajdona volt és a 2005. februári közös hadgyakorlat során tűnt el. Az akkori számítások szerint a közeli Lily hegybe csapódhatott be a gép, ezért ott keresték.
A gépet, miután a bejelentést megkapták, azonnal elszállították. Fényképek nem készülhettek, mert a gép egy kísérleti darab volt.

Öreg sas nem vén madár: alapos felújításon esnek keresztül az F-15 Eagle flotta legöregebb darabjai. A japán Kadena Légitámaszponton zajló, 5,2 millió dolláros program segítségével a helyi F-15-söket mikroszkopikus módszerekkel vizsgálják át, majd a kellő megerősítés után újból visszatérhetnek az indítási zónába. A „Pride Dock” művelet során az első gép egy 10 napos felújítást követően október 12-én gurult ki a hangárból.
A felújítás része a fontos egységek felülvizsgálata, illetve z irányító rendszerek, a radarok, a taktikai zavarókészülékek, az elektromos hálózat és a fegyverzet cseréje.
A 27 éves, 7000 ezer repült órás gépek újabb 10-15 évnyi „életet” nyernek a felújítással – köztük olyan gépek is, melyek régóta a hangárok kies sarkaiban pókhálósodtak. Az új vezetékeknek, rendszereknek köszönhetően csökken a karbantartásra fordítandó idő is, így javul a hadrafoghatóság.
A folyamat hosszadalmas: elsőként minden egyes repülőgép „életútját” megvizsgálják, jellegzetes, gyakran előforduló hibákat keresve. Ezután egy tesztpilóta „felviszi” egy körre, majd a felújítást végző technikusok kikérdezik a tapasztaltakról a pilótát. A gép ezután kerül csak a hangárba, ahol a következő 10 nap során minden egyes négyzetcentimétert végig vizsgálnak a szakemberek, illetve megtörténnek a szükséges rendszerek cseréi is.
Az első, 469-es farokszámú F-15C Eagle már elvégezte a felújítás utáni berepülést és teljes harcértékű gépnek nyilvánították.


Tizenhárom katona, köztük két zászlóalj-parancsnok is újjászületett október 22-ének reggelén. Ők voltak annak az UH-60 Blackhawk helikopternek a fedélzetén, mely harci bevetés közben lezuhant az afganisztáni Oruzgan tartományban.
A balesetben csupán három katona sérült meg könnyebben, amikor a parancsnoki harcálláspontként üzemelő Blackhawk a földnek csapódott egy leszállási kísérlet közben. A gép a Task Force Storm részeként üzemelt, egy tálibvadász műveletet támogatva.
A helikopteren volt Donald Bolduc alezredes, az 1st Battalion, 3rd Special Forces Group parancsnoka, illetve a Task Force Storm parancsnoka, Bob Werthman aezredes, aki a helikopter másodpilótája volt. A baleset okát még vizsgálják.
Az első beszámolók szerint a Blackhawk egy „nagyon köves, göröngyös” leszállóhely felé közeledett, a pilóták az előírt kitérő manővereket végezték leszállás közben (egy CH-47 Chinookot nyolc találat ért korábban ugyanezen helyen). Az éjellátó szemüveget frissen levett pilóták Bolduc szerint mindent megfelelően csináltak, a pilóták felkiáltottak: „Ó, túl keményen megyünk...” //miért érzem én, hogy az ales nem egészen szöveghűen idézte a ’kopter pilótáit? ;) //.
Elsőként a helikopter farokrésze ért földet, majd a helikopter emiatt bepörgött és felborult. A rotorlapátok mozgása miatt a gép fejen állva csúszott egy darabot majd az utasokat egymás nyakába hányva megállt //költséges módja ez a szánkózásnak, szavamra...//.
Szerencsére a gép nem gyulladt ki. A sérülteket 25 perc múlva egy CH-47 Chinook vette a fedélzetére.

Rosszabbul járt sajnos annak a Kamov Ka-32-esnek az öt tagú legénysége, mely október 23-án zuhant le Azerbajdzsánban. A személyzet minden tagja meghalt a katasztrófa során. A katonai helikopterrel az ENSZ megbízásából szállítottak segélycsomagokat Pakisztánba. A helikoptert egy üzemanyag-töltő pontról szállt fel, majd röviddel ezután lezuhant. A gép eredetileg a török Trabzonból tartott a földrengés sújtotta területre, két útközbeni utántöltéssel számolva. Ganja városából helyi idő szerint 19.52-kor szállt fel, majd a felszállás után azonnal eltűnt a radarernyőkről. A gép 15-20 méter magasságból zuhant vissza egy piactérre, mely az esti órában szerencsére már üres volt.

Az Idaho állambeli Mountain Home Légitámaszpont lesz az F-35 Joint Strike Fighter egyik fészke, jelezte a Pentagon a Kongresszusnak küldött beszámolójában. Ez jó hír a bázis számára: az a 2005-ös döntés, mely 36 vadászbombázó repülőgépet helyez át a bázisról máshová, összesen 569 munkahelyet szüntet meg.
A Kongresszushoz eljuttatott új tervezet viszont már az egyik legelső F-35 alkalmazó légitámaszpontként nevezi meg Mountain Home-ot, amely egyben nemzetközi kiképzőközpontként is működne.
Ráfér a jó hír a JSF-programra: a képviselőház és a szenátus is megszavazta a 245 milliárd dolláros Joint Strike Fighter project 152 millió dolláros megkurtítását, már ami a jövő évi költségvetést illeti. Az okok: az egyre növekvő államháztartási deficit, a hurrikánok pusztításainak helyreállítási költsége, illetve az F-35-ösök árával és kialakításával összefüggő kérések. Ezek a kedvezőtlen fejlemények drámaian csökkenthetik a hadrendbe kerülő F-35 JSF-ek számát, s egyben végzetesek lehetnek a Mountain Home, mint nemzetközi JSF oktatóközpont esélyeire nézve.
A JSF project kétségkívül egy szép nagy kövér célpont, ha a képviselők a kurtítások lehetséges területeit keresik. Az amerikai történelem legdrágább fegyverbeszerzése a Haditengerészetet, a Tengerészgyalogságot és a Légierőt is érinti, nem is szólva a szövetséges országokról, akik közül többen is a JSF leendő vásárlói közé számítanak. A jelenleg érvényes tervek szerint az első többfeladatú, nehezen felderíthető vadászbombázó repülőgépek 2007-ben gördülhetnek ki a gyártó üzem hangárából.
Intő jel az is, hogy az 1996-os programinduláshoz képest a gép ára 81 százalékkal nőtt, míg a megrendelt példányok száma 535-el lett kevesebb: per pillanat 2443 repülőgép megvásárlásáról van szó. A gép az eredetileg tervezetthez képest öt évvel később állhat rendszerbe. Többen kétségbe vonják azt is, hogy az időközben kissé elhízott gép képes lesz-e az eredeti paramétereknek megfelelő repülési teljesítményt nyújtani.

Kényszerleszállást hajtott végre október 23-án az Amerikai Haditengerészet egy E-6 típusú repülőgépe a W.K. Kellogg repülőtéren, Battle Creek városában. A pilóták füstöt észleltek a pilótafülkében, ezért az első repülőtéren leszálltak. A parancsnoki harcálláspontként és kommunikációs átjátszóállomáként használt E-6-os végül gond nélkül földet ért helyi idő szerint röviddel 18:30 után. A fedélzeten 16 személy tartózkodott, sebesülés természetesen nem történt.
A gép az oklahomai Tinker Légitámaszpontról szállt fel egy rutin feladatot lerepülni. A gépet a landolás után a Légi Nemzeti Gárda karbantartó területére vontatták, ahol átvizsgálják és a hibát kijavítják.

Az Aero Vodochody fogja felújítani az algériai L-39 Albatrosokat, jelentették be a gyártó cég képviselői. A cseh cég a helyi Pamco céggel karöltve fogja a repülőgépeket átvizsgálni és kijavítani. A feladat legnagyobb részét egy algériai javítóközpontban végzik majd el, miután azt megfelelőnek minősítik a gyártó cég képviselői. A felújításokat ezután kezdik meg itt, melyhez az Aero Vodochody is segítséget nyújt. Az első ütemben 10 darab L-39C és ZA változat felújításáról van szó. A javítóüzem minősítése és a felújítások első csoportja várhatóan egy éven belül megtörténik.

A jelek szerint sikeresen mutatkoztak be a KC-130J utántöltő Herculesek Irakban. A modernizált Herkyk benzinkutas vállfaja a Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252 állományában is szolgálatot teljesít, mint légi és földi benzinkút, illetve személy- és teherszállító repülőgép. A század még egyetlen bevetést sem fújt le, így a KC-130J valóban harckész rendszernek mutatkozik, dacára a J változat kifejlesztése körüli problémáknak.
A századok, mikor új repülőgéptípust kezdenek alkalmazni, rendszerint kikerülnek a harckészültségből, hogy a váltásra tudjanak koncentrálni. A többfontos terrorizmus elleni háború azonban lehetetlenné tette ezt a Tengerészgyalogság 252. Utántöltő századának, így ők „menet közben” váltottak. Augusztus 14-e óta folyamatosan harci bevetéseken vesznek részt a frissen kapott tanker Herculesekkel.
A felmerülő problémákat is a helyszínen kénytelenek elhárítani: így például az üzemanyagrendszer hibás típusú szívócsöveinek cseréje is Irakban történt. Ez 64 csövet jelent repülőgépenként: összesen 3060 munkaórába telt ezek cseréje a század gépein. Eközben természetesen a napi feladatok nem maradtak el...
Csökkent viszont a fenntartásra és javításra szolgáló munkaórák száma, az j típus repült óránként kevesebb karbantartási időt igényel. Ennek ellenére a földi állomány naponta több mint 12 órát dolgozik. Heti hét nap...

Egyes előrejelzések szerint komoly bevásárlások várhatóak a szállító repülőgépek piacán. A Forecast International „A katonai szállítórepülőgépek világpiaca 2005-2014” címet viselő tanulmánya szerint 929 szállító repülőgépre lesz igény a jelzett időperiódusban. Ez pedig közel 54 milliárd dolláros üzletet jelent.
Bár a piac nagy részét a Boeing C-17 Globemaster III-as és a Lockheed Martin C-130J Hercules uralja jelenleg, a jövőben a Forecast International szerint jelentős változások várhatóak.
Boeing például a megrendelt 180 C-17-es nehéz szállító repülőgép utolsó példányait 2008. közepéig átadja. Bár a jelek szerint egy további 40 gépes utánrendelés várható, a gyártósort valószínűleg 2010-ben be kell zárni. A seattle-iek reményei szerint ekkor már javában gyártják majd a KC-767-es légi utántöltő repülőgépeket az USAF részére //Erről nem is olyan régen értekeztem.//
„A Boeing kivonulása a piacról magára hagyja a Lockheed Martint az Airbus-szal zajló csatározásokban, melyben az Airbus Military részéről az új és nagyobb A400M, az EADS CASA CN-235/C-295 párosa és az olasz Alenia C-27J Spartan vesz részt,” jelezte Bill Dane, az FI elemzője //Saját megjegyzés: feltéve, hogy az A400M egyáltalán és valaha is a levegőbe emelkedik. Az eddig tapasztalt, khm, ráérős tempót figyelembe véve erősen merész állításnak tartom a 2010-es A400M-konkurenciát, tekintetbe véve azt, hogy 2005. októberében még az első prototípus sem emelkedett a levegőbe. Ne felejtsük el: a gépnek vadonatúj gázturbinás hajtóművei és fly-by-wire irányítórendszere van. Ez pedig még számos problémát okozhat, sőt, szokott is okozni, elég csak az F/A-22-esek, az MV-22 Osprey-k és a JAS-39 Gripenek baleseteire, katasztrófáira gondolni. Ezek viszont csak a berepülés során derülnek ki.//. „A Lockheed Martin egy pillanatra megijedhetett, amikor a Pentagon 2005. elején meg akarta kurtítani a több éves C-130J-megrendelést, de a terv azóta eltűnt a süllyesztőben.” A gyártósor, ennek megfelelően, továbbra is teljes gőzzel üzemel és a cég kereskedelmi munkatársai újabb üzletek nyélbeütését remélik.
Az Airbus-projekt mögött hét európai ország sorakozott fel, összesen 180 darab repülőgép megrendelésével //Ismét közbevetném: ez a szám már egy többször csökkentett darabszám és az európai költségvetési trendeket tekintve egyáltalán nem biztos, hogy végleges. Lefelé nem végleges...//. Rajtuk kívül Chile és Dél-Afrika vásárol néhány példányt. A jelenlegi tervek szerint a sorozatgyártás 2009-ben indulhat meg //Azért erre nem merném feltenni a jövő havi fizetésemet...//.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni az Amerikai Hadsereg programját, mely az Irakban meglepően hasznosnak bizonyult öreg Shorts C-23 Sherpa könnyű szállító repülőgépek leváltását célozza //Erről is történt említés ezeken a lapokon, méghozzá itt.//. A Future Cargo Aircraft (FCA) verseny ezidáig teljesen európai futamnak néz ki //Aztán persze kérdéses, hogy a kiválasztott típust hol és kik és milyen alkatrészekből szerelik majd össze, lásd az EH-101 és US101 esetét...//. A résztvevők, csak emlékeztetőül: az Alenia C-27J Spartan, illetve az EADS CASA CN-235 és/vagy C-295 típusa. A Hadsereg körülbelül 30 új repülőgéppel váltaná ki a meglévő 44 példányú C-23 Sherpa-flottát, az elemzők szerint azonban valószínű, hogy az új típussal más, öregedőfélben lévő közepes szállító repülőgépet is fel fognak váltani //Hümm, ez azonban érdekes lesz: olyan típust kíván, mely egyszerre könnyű és közepes? Legyen Sherpa és Hercules is? Másképp ezt nem tudom értelmezni... Hacsak nem arról van szó, hogy különleges feladatú, nem szállító repülőgépeket (felderítő, földi radarmegfigyelő, stb.) fognak kiváltani, mint amilyen az öreg Dash is...//
Az Alenia a győzelem érdekében arra hivatkozik, hogy a típusa rövid távon képes fel/leszállni, míg az EADS CASA szerint a C-27J túl nagy a Hadsereg igényeinek. Az Army várhatóan 2006. közepén választja ki a nyertes típust. A tét nem csekély: a Légierő várható megrendelését is beszámítva körülbelül 120 repülőgép gyártása.

Kényszerleszállást hajtott végre a Pakisztáni Hadsereg egy Mi-17-es típusú közepes szállító helikoptere október 20-án. A segélyszállítmányt továbbító helikopter hajtóműhiba miatt volt kénytelen azonnal leszállni a Dhamyal légitámaszpont melletti közútra, Rawalpindi mellett. A ’kopter mindkét hajtóműve leállt repülés közben, a pilóták a gépet sérülés nélkül tették le.

Négyen sérültek meg azon az UH-60-as helikopteren, mely október 22-én landolt keményen
Uruzgan tartományban. A sérültek közül hárman a sebesülések ellátása után szolgálatra jelentkezhettek, míg negyedik társukat egy közeli kórházban ápolják. A helikopter harci műveletben vett részt.
A Blackhawk-ot a műszakiak egy amerikai légitámaszpontra szállították, a sérülések kijavítása végett //Ezek szerint azért egyben maradt...//.
A kemény landolás oka még nem ismert, de hivatalosan nem ellenséges tűz miatt történt.

Egy kis indiai különkiadás:

Az Indiai Légierő újabb hat darab Il-78 Midas légi utántöltő repülőgépet fog vásárolni, jelentette be az IAF egyik magas rangú tisztje. A lépéssel erősíteni kívánják az „expedíciós erőként” történő bevetések szerepét és lehetőségét, mely feladatok kifejezetten a régiót sújtó természeti csapások és katasztrófák következményeinek elhárítására irányulnak.
Ajit Bhavnani marsall, az Indiai Légierő parancsnokhelyettese kijelentette, hogy a vásárlási tervek készen állnak. A Légierő jelenleg hat darab Üzbegisztántól vásárolt Il-78-assal rendelkezik.
Az IAF távlati tervei szerint 2015-re több olyan lépést is tesznek, melynek eredményeképpen hatékonyabban és nagyobb távolságokban is képesek lesznek segítséget nyújtani //Mint emlékezetes, még New Orleansba is kézbesítettek az indiai Il-76-osok segélyszállítmányokat.//
„Ahogy a nemzet ereje növejkszik, a politikusok úgy kérhetik a Légierőt arra, hogy segítsne más országokon”, tette hozzá a főtiszt. Ez egyértelműen azt is jelenti, hogy nem csak a légi utántöltő, hanem a légi szállító kapacitást is növelni kell.
Az IAF rézt vett a december 26-ai tsunami, a 2005-ös Mumbai áradás, illetve a Jammu és Kashmir területén pusztító földrengések utáni segélyakciókban is. Eközben kidolgozták azokat a módszereket és eljárásokat, melyekkel lerövidíthető az akciók megindításához szükséges válaszidő.
Bhavnani kiemelte, hogy a stratégiai légi szállító kapacitás növelése nem más országok elleni agresszió, hanem csakis az IAF humanitárius lehetőségeinek növelését jelenti.
Szó van az öregedő indiai An-32 közepes szállító repülőgépek felújításáról és üzemidő-hosszabbításáról is, de a gépvásárlás is lehetséges fejlődési irány. Itt a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) saját fejlesztésű szállító repülőgépéről és az amerikai C-130 Hercules közepes taktikai szállítórepülőgépről egyaránt szerepel, mint lehetőség.

3 Comments:

Anonymous Névtelen said...

Az AN/ALQ-221 azért nem mindenható, csak elektronikai zavarórendszer, pl opikai rávezetéssel szépen le lehet szedni az U-2 eseket, és mint tudjuk elég az is, ha a rakéta a géphez elég közel húz el, és máris darabokra szakad a szerencsétlen...

11:56 de.

 
Blogger Trau said...

Napsugarast!

Igy igaz: ha valamit szabad szemmel latsz es olyan fegyverrendszered van amit elektrooptikai tuzvezetovel fejeltek meg, akar meg F-117A-t is lohetsz... ;)

Nem veletlenul jeleztem am, hogy ez a hivatalos allaspont. Amugy meg nem kuldenek U-2S-t olyan helyre, ahol a radar alapu legvedelmi raketak komoly veszelyt jelentenek. Szabad szemmel Te a 70 ezer labon csalinkazo U-2-est meg nem latod :)

Udvozlettel:

Trau

2:57 du.

 
Anonymous Névtelen said...

Elég ha radarral nagyjából bemérik merre van, a zavaró úgyis csak a rakéták pontos rávezetését zavarja. De ha az elnagyolt koordináták alapján útjára lehet bocsájtani egy optikai bemérővel rendelkező rakátát, akkor már nem nagy kunszt befogni. De létezik egyáltalán optikai rávezetésű levegő elleni rakéta? Csak szárazföldi célpontok elleniről tudok...

9:59 du.

 

Megjegyzés küldése

<< Home