Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

csütörtök, október 20, 2005

Repülős hírek, #31

Kisebb hibák tarkítják az első Raptor-kitelepülést. A Lockheed Martin F/A-22 Raptor nyolcgépes kötelékkel indult a Langley Légibázisról október 15-én, de a Hill Légitámaszpontra már csak hatan érkeztek meg. A felszállás után 20 perccel a Raptor 41-es hívójelű gép pilótafülkéjében a repülési rendszerek hűtésének hibáját jelezte egy kontrollámpa. A hibás repülőgép egy másik F/A-22-es kíséretében biztonsággal visszatért a Langley-re.
A karbantartók szerint a hiba könnyen elhárítható volt, már többször is találkoztak vele. A két repülőgép azóta csatlakozott a Hill Légibázison tevékenykedő 6 géphez.

Kicserélődik a dusanbei repülőtér „személyzete”: franciák ki, oroszok be. Ez persze így nem teljesen igaz: a francia kontingens egy része távozik november 5-ig, míg másnap 6 Mirage 2000-es vadászbombázó hagyja el végleg a dusanbei repülőtér betonját. A lépés körülbelül 200 francia katona visszavonását jelenti. Az átalakulás után csak 150 francia katona és két C-160 Transall könnyű szállító repülőgép marad Tadzsikisztánban.
Erősítenek viszont az oroszok: egy repülőcsoportot telepítenek a Hisor repülőtérre, Dusanbe külvárosába. A várakozások szerint hat Mi-24 Hind és Mi-8 Hip helikopter érkezik a repülőtérre, mintegy 100 gépjármű és más eszközök kíséretében. Mindent egybevéve várhatóan akár 1000 orosz katona és civil érkezhet a támaszpontra.

A jelek szerint Pakisztán is belép az AWACS-felhasználók egyre népesebb táborában. Megerősítve a hosszú ideje keringő híreszteléseket, a Saab bejelentette, hogy előzetes szerződést kötött a pakisztáni kormányzattal, melynek célja légi korai felderítő és riasztórendszer szállítása. A Saab szerint ugyan a repülő parancsnoki és felderítő állomásra azért van szükség, hogy az ország szembe tudjon nézni a jövőbeli krízisekkel és katasztrófákkal, de én inkább az indiai légierő egyre növekvő erejére típpelnék, mint megfigyelendő dologra.
Az AWACS alapja a Saab 2000-es turbóprop utasszállító repülőgép lesz, míg az Erieye radarrendszert az Ericsson Microwave Systems szállítja.

Új bombázó repülőgépeket kap az Orosz Légierő 2006-ban, jelentette be október 17-én Vlagyimir Mikhajlov, a légierő parancsnoka. A Szuhoj Szu-34-esek árát vélhetően az egyre növekvő olajbevételekből termelték ki. A plusz rendelés 20-szorosa lesz a 2005-ösnek, mely csupán 3,5 millió dollárt tett ki //ezt a matematikát nem egészen értem: a 70 millió dollár egy kicsit kevésnek tűnik...//.
Mikhajlov a novoszibirszki Cskalov Repülőgépgyárat meglátogatva tárgyalt a vezetőkkel a repülőgépet érintő problémákról és a jövőbeni tervekről. Mint ismeretes, a papucsorrú //elképesztően ronda!// Szu-34-esek fejlesztése még az 1980-as évek második felében kezdődött, leváltandó az öregecske Szu-24 Fencer-eket.