Repülés, haditechnika, geopolitika, hülyeségeken csámcsogás. Mint a bazárban. :)

kedd, október 18, 2005

Repülős hírek, #30

Először települ át másik repülőtérre az első F/A-22 Raptor-század. A Langley Légibázison repülő 27. Vadásszázad a Hill Légitámaszpontra települ át. A gyakorlat célja az, hogy a Raptorok decemberre elérjék a teljes bevethetőségi szintet: ehhez azonban az is kell, hogy bizonyítható legyen, hogy nem csak az anyarepülőterükről képesek feladatokat végrehajtani.
Az F/A-22-esek méretük miatt nagyobb helyet igényelnek, mint a Hill-en repülő F-16C Falconok, de a földi személyzet eszközei és felszerelései is több betonplaccot igényelnek. Nem is kevéssé: a Raptorok közelébe generátorokat, kiszolgáló eszközöket, egy mozgatható eligazító helységet, kommunikációs eszközöket, többek között egy műholdas fejállomást kell felállítani.
A Raptorok együtt gyakorlatoznak majd a helyi F-16C gépekkel és pilótáikkal.

A Pakisztáni Haditengerészet távozó parancsnoka, Shahid Karimullah admirális bejelentette: a már ismert P-3C Orion-felújítás mellett új eszközökkel is bővül a haditengerészeti légierő. A további 8 ajándék Orion mellett 6 darab Z-9C helikopter érkezik Kínából, míg Franciaországtól 8 darab Alouette III-as helikoptert vásároltak. Ezekkel a beszerzésekkel valóban jelentősen javul a Haditengerészeti Légierő helyzete, tette hozzá.

Hat halottal járt a pakisztáni Mi-17VM október 15-i katasztrófája. A földrengés utáni segélyakciókban részt evő repülőgép a kasmíri terület felett járt szerencsétlenül. A géppel segélyszállítmányt akartak eljuttatni a Bagh-völgybe. A helikopterrel azonban a Haji Peer Pak környékén, nagyon bonyolult hegyi terep fölött elveszítették a kapcsolatot. A roncsokat végül vasárnap találták meg a kutató-mentő csapatok.
Egyelőre még nem tudni, hogy a rossz időjárás vagy műszaki hiba, esetleg pilótahiba miatt zuhant le a helikopter.

Még október 7-én zuhant le az Indiai Légierő egy újabb Jaguar típusú csapásmérő repülőgépe. A Gwalior légitámaszpontról gyakorló repülésre induló gép röviddel a felszállás után csapódott a földnek, helyi idő szerint reggel 08.30-kor. A pilóta, V Gupta századparancsnok sikeresen katapultált. Az eddigi hírek szerint a gép műszaki hibákkal küszködött és ezért vált irányíthatatlanná.

Még a végén új gyakorló repülőgépeket kap az Izraeli Légierő? A Védelmi Minisztérium mindenesetre információkat kért a szóba jöhető típusok gyártóitól. A gépekkel az igencsak öregecskének mondható, helyi építésű CM170 Zukit (Fouga Magister) sugárhajtású gyakorló repülőgépeket váltanák fel. Hozzá kell tenni, a szándék immár több esztendős, s több típus próbarepüléseit is elvégezték már. A potenciális jelöltek között említhető a Boeing/BAE Systems T-45 Goshawk, a Northrop Grumman T-38 Talon és a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle repülőgépe.
A helyi cégek is aktívak: az Elbit Systems és az Israel Aircraft Industries tervei szerint az Egyesült Államokban, a Advanced Technologies Group által fejlesztés alatt álló Javelin repülőgépet ajánlanák //Ez utóbbi érdekes lenne, hiszen a gépet elsősorban az F-16/F-15 párost költséghatékonyan helyettesítő, elkóborolt Cessnákat kergető légirendőr repülőgépnek fejlesztik...//.
A cégeknek februárig kell megtenni ajánlataikat.